Unele cu toalete afară, altele fără apă curentă, canalizare și chiar fără săpun sau hârtie igienică. Peste 140 de instituții de învățământ din Republica Moldova vor beneficia până în anul 2025 de blocuri sanitare noi sau renovate. Cheltuielile pentru realizarea proiectelor vor fi acoperite de UNICEF și Banca Mondială, iar 25 de milioane de lei vor fi alocate din bugetul de stat. Ministerul Educației face apel către autoritățile locale să depună cât mai rapid proiectele tehnice, pentru putea valorifica banii, or anul trecut din 25 de milioane de lei au fost utilizate doar 17 milioane.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că se fac eforturi considerabile pentru a depăși o situație care„nu ne face față istoric” și care în secolul 21 nu ar trebui să mai existe.
„Anul trecut, am reușit să alocăm bani, inclusiv din bugetul de stat pentru instituțiile de învățământ care au nevoie de blocuri sanitare pe interior și pentru renovarea acestor blocuri, ca toți copiii să se poată bucura de condiții decente de studiu. Anul trecut, au fost bugetați 25 milioane de lei, valorificați - 17, 21 milioane de lei de către instituții de învățământ care au beneficiat de aceste proiecte”, a declarat Dan Perciun.
Pentru anul 2024, Ministerul Educației, cu suportul partenerilor, preconizează o „intervenție mult mai mare și ambițioasă” pentru a soluționa această problemă în Republica Moldova.
„Am selectat 125 de instituții de învățământ care cu ajutorul UNICEF vor beneficia de intervenții în aceste blocuri sanitare, o parte cu crearea lor pe interior, altele cu renovarea blocurilor existente ca să corespundă unor standarde minime. Mai sunt 17 instituții care urmează să beneficieze de suport și intervenție de la Banca Mondială în acest an, asta aduce cifra la 142 de instituții de învățământ și adițional am alocat și în acest an 25 milioane de lei de la bugetul de stat”, a menționat ministrul Educației.
Cele 125 de școli au fost selectate ca urmare a unui apel din luna noiembrie 2023, la care s-au înscris aproximativ 600 de instituții, care au fost minuțios analizate. Prioritate au avut instituțiile care au blocurile sanitare în exterior, dar și cu un număr minim de 80 de elevi.
„ Este o chestiune de ansamblu. Închipuirea că poți merge la un moment dat într-o școală și în 3 luni să rezolvi multitudinea de probleme nu este neapărat posibil. Nu vorbim doar despre blocuri sanitare ca și infrastructură, dar și capacitatea instituției de a le întreține, de a asigura accesul copiilor, inclusiv a copiilor cu mobilitate limitată. Și nu în ultimul rând ne asigurăm că ceea ce iese din aceste blocuri sanitare nu este un pericol pentru sănătatea copiilor și pentru mediu”, a menționat specialista în domeniul alimentării cu apă, sanitație și igienă, UNICEF, Corina Andronic.
Datorită acestor proiecte înaintate, a fost posibilă analiza situației în teritoriu. Or sunt școli care au blocuri sanitare doar în exterior, altele au blocuri în interior, dar nu le pot gestiona sau nu corespund normelor de igienă, intimitate și securitate.
„Avem în continuare instituții care nu au suficiente lavoare sau poziționarea lor nu au fost posibilă să fie acolo unde este necesar. Unele școli se confruntă cu oferirea de săpun pe toată durata anului școlar sau lipsa instalațiilor sau prosoapelor pentru uscarea mâinilor. La capitolul hârtie igienică sunt foarte puține școli care și-o permit. Iată de ce este important să vedem și aspectul ăsta în planul național și să găsim acele soluții cum școlile pot crește aceste resurse pentru exploatare și întreținere”, a mai punctat Corina Andronic.
Investițiile în renovare a blocurilor sanitare sunt parte a unui proiect mai mare de asigurare cu apă și sanitație. „Doar dacă ne referim la apă și sanitație, în ultimii doi ani, din bugetul de stat noi am făcut investiții de peste 43 milioane de euro. Mizăm pe cooperarea cu autoritățile locale, structurile asociative, dar și antreprenorii de bună credință pentru a implementa aceste inițiative”, a declarat, secretara de stat a Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Ana Mardare.
După analiza situației la nivel național, urmează înaintarea proiectelor tehnice, evaluarea acestora și implementarea până la sfârșitul anului 2024 sau cel târziu, jumătatea anului 2025. Astfel, Ministrul Educației a avenit cu un apel către autoritățile locale pentru prezenta cât mai rapid proiecte tehnice de calitate pentru a valorifica resursele financiare alocate și a asigura copiilor condiții decente de studiu.
În perioada octombrie-noiembrie 2023, Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu UNICEF a susținut o evaluare voluntară a infrastructurii și serviciilor de alimentare cu apă, sanitație și igienă în instituțiile școlare din țară. Din cele 589 de instituții participante la evaluare, 175 au raportat că utilizează atât toaletele cu apă, cât și latrinele amplasate în exterior. În 61 de instituții evaluate, copiii pot utiliza doar toaletele amplasate în curtea școlii. În 393 de instituții, cabinele de toaletă nu sunt proiectate pentru a fi ușor accesibile persoanelor cu mobilitate redusă.
Conform datelor SIME, 149 de instituții de învățământ general din 1203 care sunt în țară nu au bloc sanitar în interior.