Un flashmob dedicat promovării integrității academice a avut loc în centrul Capitalei. Aproape 100 de studenți de la mai multe universități au scandat în fața Guvernului mesaje despre responsabilitate personală și au format, cu ajutorul unor umbrele, cuvântul „Onest”.
Tinerii au condamnat plagiatul, mita pentru note și au vorbit despre impactul inteligenței artificiale asupra formării profesionale. Evenimentul face parte dintr-o campanie națională care, pe parcursul anului universitar, își propune să instruiască zeci de mii de studenți despre învățarea responsabilă, fără practici ilegale.
Cu umbrele albe în mână, cei aproape 100 de studenți de la mai multe instituții de învățământ din Chișinău au scandat lozinci precum „Munca mea are valoare”, „Originalul este mai puternic decât copia”, „Viitorul se construiește pe adevăr”, iar spre final, au format din umbrele propoziția „Aleg să fiu onest”.
Tinerii spun că au participat la flashmob pentru a susține integritatea academică și pentru a-i încuraja pe cei care copiază să se apuce serios de învățat.
Kalvin Kumar, student în anul I la „Medicină Generală” la USMF, mărturisește că, pe lângă costurile accesibile, a ales Republica Moldova datorită calității înalte a studiilor în medicină și pentru că aici șansele de a copia la examene sunt mult mai mici decât în țara sa natală. Iar ca viitor medic, spune el, responsabilitatea este cea mai mare:
„Dacă nu studiezi și începi a copia nu te vei obișnui cu examenele mai grave în viitor care, sunt mult mai intense decât ceea ce faci la liceu. Eu cred că plagiatul nu este cea mai bună variantă”.
Deși afirmă că în instituția în care își face studiile nu se copiază și nu se dă mită, Mădălina crede că, pentru o reușită mai bună în rândul studenților și un sistem academic mai onest, ar trebui verificați și profesorii:
„- Ce-ai vrut să demonstrezi prin această manifestație? - Să demonstrez că noi putem să fim uniți, că putem să aducem dreptate și să lăsăm într-o parte lucrurile care nu sunt în folosul nostru. - Ce crezi că ar mai trebui făcut în sistemul educațional ca să reducă plagiatul și favorizările? - Poate un control în rândul profesorilor, a instituțiilor. O careva revizuire a cadrului didactic”.
Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat anterior în cadrul unei emisiuni de la Radio Moldova că plagiatul în instituțiile de învățământ superior a devenit o problemă tot mai gravă, iar ultimele sondaje arată că peste 30% dintre studenți folosesc inteligența artificială pentru realizarea lucrărilor universitare. Mai mult, țara nu dispune de un sistem național centralizat de depistare a plagiatului, iar tezele realizate cu ajutorul AI nu pot fi identificate de softurile existente.