În urmă cu trei luni, Cutia Neagră PLUS a documentat și publicat o investigație despre cunoscuta companie de taxi Yandex și scandalurile de spionaj în care a fost implicată în mai multe state. La acel moment, Yandex profita de un vid legislativ existent în Moldova care îi permitea să activeze fără a avea reprezentanță oficială. Între timp, legea s-a modificat și autoritățile promiteau că de la mijlocul lunii decembrie, cunoscuta platformă rusească va disparea de pe piața moldovenească. În loc de asta, pe 30 ianuarie, Yandex a anunțat că s-a înregistrat oficial în Moldova și își propune să crească.
Yandex și-a înregistrat companie în Republica Moldova
La sfârșitul săptămânii trecute, toți șoferii de taxi care folosesc aplicația rusească Yandex, au primit următorul mesaj:
„În vederea respectării prevederilor Codului Transportului Rutier, începând cu data de 30.01.2024, Ridetech SRL, societate înregistrată în Republica Moldova, vă va acorda licența de a utiliza Yandex Pro și vă va procesa datele cu caracter personal”.
Înregistrarea unei reprezentanțe oficiale a Yandex a devenit obligatorie după ce, la inițiativa deputaților PAS Alex Trubca și Marina Morozova, în Codul Transportului Rutier, a fost introdus un nou articol. Acesta stabilește că transportul de taxi reprezintă o activitate de interes public care poate fi desfășurată doar de operatori înregistrați oficial în țară. Prevederile legii au intrat în vigoare de pe 13 decembrie, ceea ce însă nu a împiedicat Yandex să continue să activeze ilegal în Republica Moldova timp de mai bine de o lună și jumătate. Alex Trubca spune că „ANTA ar fi trebuit să iasă în teren și să oprească taxiurile și să verifice automobilele la trei componente - înregistrarea platformei pe care el operează, dacă acest automobil este înregistrat în registrul operatorilor de transport rutier și achită toate taxele locale și impozitele aferente. Și, în final, să verifice dacă aceste automobile sunt dotate cu un aparat de casă care emite bon fiscal. În cazul în care s-ar fi depistat un automobil care utilizează o platformă ce nu este înregistrată în Republica Moldova, se amendează și automobilul și persoana juridică pentru care acesta lucrează”.
ANTA declară că acest lucru s-a întâmplat. „De la intrarea în vigoare a noilor prevederi legale, tuturor operatorilor de transport rutier înregistrați li s-a solicitat să prezinte contractele cu agenții economici care pun la dispoziție aceste platforme electronice. Unii au prezentat aceste contracte. S-au efectuat controale în teritoriu, unde au fost depistate încălcări. S-au aplicat amenzi operatorilor de trasnsport rutier, inclusiv conducătorilor auto care foloseau aceste platforme neînregistrate pe teritoriul Republicii Moldova”, a declarat Valentina Gîrbu, de la servicul de presă al ANTA.
Compania Ridetech SRL, despre care Yandex anunță că îi va reprezenta interesele în Moldova, a fost înregistrată în țara noastră încă la sfârșit de noiembrie 2023. Fondator al firmei apare un off-shore din Dubai - RIDE TECHNOLOGY GLOBAL. Până acum, Yandex din Moldova era administrat printr-o companie olandeză din Amsterdam.
Administrator al companiei-rezidente din Moldova este cetățeanul rus Kirill Svintsov. Svintsov este director de dezvoltare al grupului Yandex în țările CSI. El a fost numit în această funcție la trei luni după agresiunea Rusiei asupra Ucrainei. Anterior, Svintsov a activat în reprezentanțele din Rusia ale mai multor companii britanice.
Reprezentatul oficial al gigantului rus Yandex și-a înregistrat adresa juridică într-un oficiu modest din clădirea IPTEH din Chișinău. Oficiul este însă foarte întrebat. În biroul 806 de la etajul 8 al edificiului sunt înregistrate alte 23 de firme, unele cu trecut scandalos.
Reprezentanta Yandex fără sediu fizic
Am încercat să mergem la această adresă ca să vorbim cu reprezentanții Yandex. Nu am găsit însă niciunul. Paza ne-a informat că în oficiul în care își are adresa juridică Ridetech SRL își desfășoara activitatea compania juridică ACI Partners, care prestează servicii juridice pentru mai multe companii, inclusiv pentru Ridetech. „Aici este biroul de avocați. Fizic ei nu se află în sediu. Compania de avocați le prestează serviciile juridice”, ne-a spus unul dintre paznici.
Am solicitat să discutăm cu reprezentații firmei juridice, dar aceștia ni-au transmis că vor reveni ei la noi, lucru care nu s-a mai întâmplat. „Avocatul care se ocupă la moment nu este pe loc. Cum vine, eu îi dau telefonul dumneavoastră, să facă legătură cu dumneavoastră. Mai departe, vă înțelegeți - o să vină aici sau au sediul fizic în oraaș”, ne transmis paznicul clădirii.
În aceeași perioadă când și pregătea actele pentru înregistrarea oficială în Moldova, Svintsov participa la o lansarea oficială a Yandex în Uzbekistan. Autoritățile de acolo, asemenea celor din Moldova, au interzis anterior prin lege prestarea serviciilor de taxi de către companii neînregistrate în țară și care nu plăteau impozite.
Fondatorul Yandex condamnă războiul și renunță la companie.
După o reorganizare încheiată de curând, concernul ruso-olandez YANDEX a încăput întru totul în mâinile oamenilor de afaceri loiali președintelui rus Vladimir Putin. Arkadii Voloj, fostul acționar principal al companiei, a renunțat la Yandex după ce a ajuns în listele de sancțiuni internaționale odată cu începutul războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina.
Voloj în ultimul an a devenit un critic deschis al regimului lui Putin și condamnă războiul pornit de Rusia în Ucraina. “Eu sun categoric împotriva invaziei barbare a Rusiei în Ucraina. Eu, asemenea multora, am prieteni și rude. Eu sunt îngrozit că zilnic în casele ucrainenilor zboară bombe. Chiar dacă din 2014 eu nu mai trăiesc în Rusia, înțeleg că și eu port o parte din vină. Au existat multe cauze care m-au făcut până acum să tac. Pot fi făcute speculații asupra momentului în care am decis să fac această declarație, dar nu și asupra continutului. Eu sunt împotriva războiului!”, a scris Voloj.
Acțiunile lui Voloj de la YANDEX au ajuns în posesia lui Vladimir Potanin, proprietarul holdingului Interros, Alexey Mordashov, acționar principal al Severstal, Vagit Alekperov, fondatorul Lukoil și banca de stat VTB. Potrivit portalului rus Meduza, tranzacția a fost intermediată de Alexei Kudrin, fostul președinte al Curții de Conturi din Federația Rusă, cu acordul personal al lui Vladimir Putin.
„Yandex tolerează ilegalitățile”
Lipsa unei reprezentanțe oficiale în Republica Moldova nu este singura problemă în activitatea Yandex. Legislația moldovenească spune că fiecare automobil care prestează servicii de taxi trebuie să aibă taxometru înregistrat, o asigurare obligatorie specială destinată taxiurilor. Ulterior, compania de taxi este obligată să achite taxa locală pentru prestarea serviciilor și alte taxe oficiale stipulate în Codul muncii. Lucru care însă de multe ori nu se întâmplă.
Constantin Condrea este directorul Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi, cea mai mare asociație moldovenească care apără drepturile taximetriștilor. Condrea acuză Yandexul că tolerează pe cei care nu respectă obligațiunile menționate mai sus, ceea ce creează o concurență neloială pentru prestatorii locali de servicii de taxi. „O problemă majoră este concurența neloială. Ea constă în faptul că la moment, pe piața taximetriei se tolerează activitatea ilegalilor, a oamenilor care nu sunt înregistrați oficial în câmpul de muncă în domeniul taximetriei. Astfel nu se achită impozite, automobilele pe care lucrează astfel de persoane nu sunt înregistrate în ROTR (registrul operatorilor de transport rutier). De fapt ei (n.r. Yandex) declară că lucrează numai cu companiile oficiale, dar în practică vedem că nu-i nicio problemă ca un taximetrist, sau oricine care nu are competențele necesare, mâine poate să presteze servicii de taxi. Compania înregistrată oficial de exemplu achită impozitele la stat pentru fiecare șofer, are cheltuieli care țin de taxele locale, asigurarea, care la taximetriști începe de la 8500 de lei. Cei care lucrează neoficial, nu au aceste cheltuieli”, se arată deranjat Constantin Codreanu, directorul ATAT.
FISC-ul pierde anual zeci de milioane de lei din activitatea de taxi
Alex Trubca, unul dintre autorii modificărilor la Codul Transportului rutier, declara, acum jumătate de an, că statul ratează anual zeci de milioane de lei din activitatea taximetriștilor ilegali. „Din informațiile pe care le am eu de la Serviciul Fiscal de Stat, astăzi, zilnic, în Chișinău sunt fiscalizate în jur de 6-7 mii de curse de taxi. Media zilnică în Chișinău este de circa 60 de mii. Practic 90% din curse nu sunt fiscalizate! Sistemul fiscal al nostru nu-i vede. Este vorba despre 700 de mii de lei pe zi, zeci de milioane de lei pe an”, a conchis deputatul PAS.
Trubca afirma atunci că noile prevederi urmează să asigure o fiscalizare mai eficientă a banilor proveniți din activitatea de taxi. „Problema mare care a fost semnalată de către o parte dintre transportatorii rutieri este că nu există un control din partea statului în ceea ce privește platformele, fiindcă nu toate automobilele care preiau clienți prin intermediul platformelor sunt înregistrate în registrul de transport rutier. Asta înseamnă că nu sunt achitate taxele locale, care în Chișinău sunt 3000 de lei pe lună; nu sunt achitate toate impozitele aferente salariului; nu există componenta de fiscalizare, deoarece nu se emite bon fiscal. Plus, este asigurarea, care pentru un șofer simplu este un preț, iar pentru un taxi este de trei ori mai mare. Iată aceste costuri reprezintă acel avantaj competitiv pe care îl au cei care nu se înregistrează”, se arăta încrezul autorul modificărilor legilative.
Constantin Condrea spune însă că situația pe piața taximetriei nu s-a schimbat de când au intrat în vigoare noile modificări la legislație. „După 13 decembrie au fost efectuate niște controale prin care au fost depistate 148 de mașini care lucrau prin aceste platforme, dar nu erau înregistrate oficial. Mașinile acestea au lucrat în regim de taxi, neavând actele permisive și nefiind înregistrate în registrul operatorilor de transport. Numărul acestor operatori de taxi a fost depistat timp de două săptămâni de controale. Această informație am prezentat-o organelor constatatoare, pentru a vedea de ce nu este respectată legislația în vigoare”, este de părere Condrea
Alex Trubca constată și el că aplicarea în practică a noilor modificări legislative lasă de dorit. „Legea-i scrisă, parcă e scrisă bine, împreună cu dânșii (n.r. companiile de taxi), dar din păcate nu lucrează. Am avut o ședință vinerea trecută cu toți factorii de decizie. Cumva am contatat anumite lacune în implementarea legii de către organele executive. Ceea ce am constatat noi că, dincolo de cadrul normativ deja aprobat, este nevoie și de un cadru normativ secundar, care să prevadă ce se întâmplă cu cei care nu respectă cadrul normativ. Și să existe o prevedere care să permită blocarea platformelor care sistemic încalcă prevederile legii”, crede Alex Trubca.
Agenţia Naţională de Transport Auto ne-a informat că au fost realizate mai multe controale în raza municipiului Chișinău și au fost aplicate zeci de sancțiuni șoferilor care nu respectau legislația. „Agenția Națională de Transport Auto, de la începutul anului 2024, a desfășurat un șir de măsuri de control a transportului rutier, unde au fost supuse controlului diferite vehicule care activau în regim de taxi. Au fost aplicate pedepse după cum urmează: unele încălcări au fost pedepsite cu amenzi până la 800 de unități contravenționale, unor șoferi li s-a suspendat dreptul de a utiliza mijlocul de transport timp de șase luni”, ne-a informat ANTA.
Purtătoarea de cuvânt de la ANTA mai spune că în ultimile luni a avut loc o creștere semnificativă a numărului de taxiuri înregistrate. „Conform informațiilor înregistrate în registrul operatorilor de transport rutier, în luna noiembrie, când încă nu erau intrate în vigoare noile prevederi, au fost 163 de solicitări de înregistrare a mijloacelor de transport. În luna decembrie, deja cu noile modificări intrare în vigoare, solicitări de înregistrare au fost 195. Respectiv s-a observat o creștere a numărului de automobile înregistrate în registrul operatorilor de transport”, a declarat Valentina Gîrbu pentru Cutia Neagră Plus.
Sute de taximetriști lucrează la negru
După lansarea în 2017 a Yandex pe piața moldovenească, companiile de taxi au apărut ca ciupercile după ploaie. Constantin Condrea spune că multe dintre companiile de taxi partenere ale Yandex au înregistrate doar câteva mașini, iar altele prestează ilegal servicii de taxi.
Cutia Neagră Plus a analizat mai multe companii partenere ale Yandex pe teritoriul Republicii Moldova și a observat că unele dintre acestea declară venituri de milioane, chiar dacă au doar 2-3 angajați. Spre exemplu, compania Raisei Gherciu, RGWB Group, deși a avut doar doi angajați, în 2022 veniturile au fost peste două milioane de lei. Directorul ATAT ne-a prezentat mai multe screen-uri cu șoferi care ar lucra la această companie cu mașini neomologate.
Am apelat-o pe proprietara RGWB Group pentru a o întreba cum este posibil un randament atât de mare din partea celor doi angajați. La telefon ne-a răspuns fiul acesteia, care s-a prezentat ca director-adjunct a companiei.
Victor Gherciu respinge toate acuzațiile și spune că banii câștigați provin și dintr-o altă activitate decât cea de taxi. „Reporter: - Eu m-am uitat pe rapoartele dumneavoastră finaciare și am observat că compania este relativ nou înființată, în 2021. Am văzut că în 2022 dumneavoastră indicați venituri de 2,2 milioane de lei moldovenești. În același timp la categoria angajați, indicați doar doi angajați. Voiam să știu, cum e posibil să aveți doar doi angajați și venituri atât de mari? Gherciu: - Compania nu se ocupă doar cu taxiurile. Reporter: - Pă și aveți în toată compania doar doi angajați? Câți taximetriști aveți atunci? Gherciu: - Nu sunt doar doi angajați, dumneavoastră ceva încurcați”.
Asociația Transportatorilor Auto de Taxi spune că a monitorizat timp de mai multe luni activitatea taximetriștilor moldoveni și a descoperit, doar pe străzile Chișinăului, sute de mașini neomologate ce lucrează prin YANDEX.
Primele semnale de alarmă despre activitatea pe platforma Yandex au fost trase încă din 2017, imediat după ce YANDEX a intrat pe piața moldovenească. Agenţia Naţională Transport Auto a depistat mai multe nereguli în activitatea taxiurilor care activau pe această platformă. Sergiu Bucătaru, viceministrul Transporturilor de atunci, spunea că verificările efectuate de ANTA la mai multe taxiuri Yandex au scos la iveală încălcări flagrante ale Codului Transportului Rutier. Controalele ANTA au descoperit că mai multe taxiuri care lucrau sub egida Yandex transportau gratuit clienții și în felul acesta distrugeau concurența loială.
Ion, pseudonimul pe care i l-am dat pentru ai proteja identitatea, a început să lucreze în taxi acum patru ani. A prestat servicii de taxi inclusiv pe platforma Yandex și spune că nu s-a întâlnit niciodată cu reprezentanții companiei la care a lucrat. „Tu intri și scanezi documentele. Ție îți cer actele, să fie oficial, dar nimeni nu se interesează ce faci tu mai departe. Nimeni nu te vede în față, nimeni nu se interesează cine ești tu, cazier, foaie de parcurs, contor dacă ai. Pe nimeni nu interesa nimic atunci. Poftim! Lucrează și fă bani cât dorești. Principalul ei să-și ia comisioanele lor și atât MUSCA Eu îmi puneam banii pe aplicație, de acolo mi se scoteau comisioanele pe care trebuia să le dau parcului de taxi. Eu am lucrat la mai multe parcuri de taxi, iar directorii parcurilor niciodată nu m-au văzut”, ne declarat tximetristul.
Yandex interzis în majoritatea statelor europene
Yandex Go este cea mai utilizată platformă de taxi din Republica Moldova. Lansată în 2017, platforma rusească a reușit foarte rapid să cucerească piața moldovenească. Astăzi, străzile Chișinăului sunt invadate de taxiuri yandex. Conform estimărilor Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi, pe platforma Yandex Go sunt operate zilnic aproximativ 40 de mii de curse, ce reprezintă aproximativ jumătate din toate cursele de taxi din Chișinău. Principalul motiv pentru care oamenii aleg să călătorească cu Yandex este prețul mai mic, în comparație cu celelalte companii de taxi.
După invazia Ucrainei, majoritatea statelor europene au inclus Yandex în lista de sancțiuni. Serviciile secrete ucrainene și din Țările Baltice au dezvăluit încă acum șase ani despre cum serviciile secrete ruse folosesc aplicația de taxi în scopuri de spionaj. Investigațiile și probele colectate de serviciile speciale din cele patru state au dus la interzicerea Yandex Go.
Ucraina a blocat încă din 2017 activitatea mai multor platforme de internet rusești, printre care VKontakte, Odnoklassniki, Yandex şi Mail.ru. Decizia a venit după ce în mai 2017 Serviciul de Securitate al Ucrainei a efectuat percheziții în birourile filialelor Yandex din Kiev și Odesa. SBU a constatat că Yandex a oferit serviciilor secrete rusești informații despre datele personale ale utilizatorilor ucraineni. Consiliului de Securitate al Ucrainei a comunicat că serviciile secrete ruse intenționau să folosească aceste informații pentru a organiza operațiuni subversive pe teritoriul Ucrainei. “Conducerea companiei (n.r. Yandex) a colectat, copiat și transferat în mod ilegal în Federația Rusă datele personale ale cetățenilor Ucrainei. Acestea nu sunt doar date personale, ci și date privind ocupația, locul de muncă, precum și domiciliul cetățenilor noștri; despre cum își petrec timpul liber, adresele de e-mail pe care le au ucrainenii; cum își cheltuiesc banii, sursele de venit și multe alte informații. Toate aceste informații au fost colectate și furnizate serviciilor secrete ale Federației Ruse în scopul planificării, organizării și desfășurării operațiunilor de recunoaștere, informare și sabotaj pe teritoriul statului nostrum”, declara în 2018 colonelul Serviciul de Securitate al Ucrainei, Iulia Laputina.
Fostul prim-viceministru al politicii informaționale al Ucrainei, Dmitri Zolotukhin, crede că decizia de a bloca platformele de internet rusești a avut un impact major asupra mersului războiului. “Dacă Federația Rusă ar fi continuat să aibă un asemenea instrument de presiune asupra spațiului informațional, prin folosirea acelor servere care se află sub controlul serviciilor secrete, consider că Federația Rusă ar fi avut un mare avantaj, atât prin colectarea informațiilor despre cei care folosesc aceste platforme sociale, dar și prin propagandă“, este de părere fostul oficial ucrainean.
Serviciul de taxi al Yandex a fost lansat în 2018 și în Lituania. La scurt timp după lansare, mai mulți oficiali lituanieni au îndemnat public cetățenii să nu folosească aplicația, solicitând instituțiilor de securitate să efectueze o investigație amănunțită.
În urma investigației, autoritățile lituaniene au recomandat solicitanţilor de taxiuri, în special persoanelor care lucrează în instituții de stat, să nu mai folosească Yandex, pe motiv că aceasta ar colecta în mod ilegal datele utilizatorilor.
Edvinas Kerza, viceministrul Apărării Lituaniei, declara într-un interviu din 2018 că “atunci când programul nu este activ (nr. Yandex) totuși ceva face - trimite date, are acces la numerele de telefon, la sms-uri, microfon, camera foto. Practic la tot. Atunci s-a pus întrebarea: de ce o platformă de taxi, atunci când nu lucrează, are nevoie de acces la microfonul și camera dumneavoastră? Ei au mințit! Ei ne-au spus că toate datele vor rămâne pe teritoriul Uniunii Europene. Dar vedem că unele sunt trimise în Rusia”.
La o lună de la invazia Rusiei în Ucraina, activitatea Yandex Go a fost interzisă pe teritoriul tuturor statelor baltice. Autoritățile au constatat că datele personale ale cetățenilor erau trimise pentru procesare și stocare ulterioară pe serverele din Rusia.
Activitatea Yandex a ajuns și în atenția serviciilor secrete moldovenești. Într-un răspuns pentru Cutia Neagră Plus, Serviciul de Informații și Securitate menționa, în urmă cu trei luni, că:
SIS a remis informații privind evaluările riscurilor asociate utilizării platformelor online de taxi către instituțiile statului, exprim ate prin prejudiciile fiscale de proporții și utilizarea ilegală a datelor cu caracter personal ale cetățenilor Republici Moldova, și a recomandat implementarea de măsuri din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu
De fiecare dată când compania a fost acuzată de spionaj, conducerea Yandex a negat că ar furniza datele clienților săi către FSB-ul rusesc.
Contrar asigurărilor date de companie, o investigație recentă a portalul rusesc Meduza a demonstrat că toate datele utilizatorilor Yandex, inclusiv cele din afara Rusiei, sunt stocate pe serverele din Federația Rusă. Meduza mai scrie că de la începutul războiului serverul din Finlanda a fost deconectat.
Fostul demnitar ucrainean, Dmitri Zolotukhin, nu are nici un dubiu că Yandex colaborează cu serviciile secrete rusești. “Eu consider că pe teritoriul Federației Ruse nu există companii care să nu colaboreze cu serviciile secrete ruse. Dacă o companie care lucrează în Rusia nu colaborează cu serviciile secrete, atunci ea dispare. În special, se referă la companiile care furnizează servicii digitale. Oameni au nevoie să își salveze cumva bussinesul, viitorul, munca lor. Din această cauză, ei trebuie să aleagă - fie colaborează întru-totul cu serviciile secrete FSB și GRU, fie lasă totul și pleacă. Dacă tu continui să te afli și să lucrezi în Federația Rusă, înseamnă că tu îndeplinești acele sarcini pe care ți le dă tovarășul maior din FSB sau o persoană specială din administrația președintelui”, crede Zolotukhin.