Breaking news/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 939: Alerta UE, dezastru militar și radiație misterioasă! AIE: Urmează „cel mai sever test de până acum”

investigații

/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Yandex, umbra Kremlinului în Moldova. Ce scopuri urmărește compania apropiată lui Putin

05 februarie 2024, ora 08:10

În urmă cu trei luni, Cutia Neagră PLUS a documentat și publicat o investigație despre cunoscuta companie de taxi Yandex și scandalurile de spionaj în care a fost implicată în mai multe state.  La acel moment, Yandex profita de un vid legislativ existent în Moldova care îi permitea să activeze fără a avea reprezentanță oficială. Între timp, legea s-a modificat și autoritățile promiteau că de la mijlocul lunii decembrie, cunoscuta platformă rusească va disparea de pe piața moldovenească. În loc de asta, pe 30 ianuarie, Yandex a anunțat că s-a înregistrat oficial în Moldova și își propune să crească. 

Yandex și-a înregistrat companie în Republica Moldova

La sfârșitul săptămânii trecute, toți șoferii de taxi care folosesc aplicația rusească Yandex, au primit următorul mesaj:

În vederea respectării prevederilor Codului Transportului Rutier, începând cu data de 30.01.2024, Ridetech SRL, societate înregistrată în Republica Moldova, vă va acorda licența de a utiliza Yandex Pro și vă va procesa datele cu caracter personal”. 

Înregistrarea unei reprezentanțe oficiale a Yandex a devenit obligatorie după ce, la inițiativa deputaților PAS Alex Trubca și Marina Morozova, în Codul Transportului Rutier, a fost introdus un nou articol. Acesta stabilește că transportul de taxi reprezintă o activitate de interes public care poate fi desfășurată doar de operatori înregistrați oficial în țară. Prevederile legii au intrat în vigoare de pe 13 decembrie, ceea ce însă nu a împiedicat Yandex să continue să activeze ilegal în Republica Moldova timp de mai bine de o lună și jumătate. Alex Trubca spune că „ANTA ar fi trebuit să iasă în teren și să oprească taxiurile și să verifice automobilele la trei componente - înregistrarea platformei pe care el operează, dacă acest automobil este înregistrat în registrul operatorilor de transport rutier și achită toate taxele locale și impozitele aferente. Și, în final, să verifice dacă aceste automobile sunt dotate cu un aparat de casă care emite bon fiscal. În cazul în care s-ar fi depistat un automobil care utilizează o platformă ce nu este înregistrată în Republica Moldova, se amendează și automobilul și persoana juridică pentru care acesta lucrează”. 

ANTA declară că acest lucru s-a întâmplat. „De la intrarea în vigoare a noilor prevederi legale, tuturor operatorilor de transport rutier înregistrați li s-a solicitat să prezinte contractele cu agenții economici care pun la dispoziție aceste platforme electronice. Unii au prezentat aceste contracte. S-au efectuat controale în teritoriu, unde au fost depistate încălcări. S-au aplicat amenzi operatorilor de trasnsport rutier, inclusiv conducătorilor auto care foloseau aceste platforme neînregistrate pe teritoriul Republicii Moldova”, a declarat Valentina Gîrbu, de la servicul de presă al ANTA. 

Compania Ridetech SRL, despre care Yandex anunță că îi va reprezenta interesele în Moldova, a fost înregistrată în țara noastră încă la sfârșit de noiembrie 2023. Fondator al firmei apare un off-shore din Dubai - RIDE TECHNOLOGY GLOBAL. Până acum, Yandex din Moldova era administrat printr-o companie olandeză din Amsterdam.

Administrator al companiei-rezidente din Moldova este cetățeanul rus Kirill Svintsov. Svintsov este director de dezvoltare al grupului Yandex în țările CSI. El a fost numit în această funcție la trei luni după agresiunea Rusiei asupra Ucrainei. Anterior, Svintsov a activat în reprezentanțele din Rusia ale mai multor companii britanice. 

Reprezentatul oficial al  gigantului rus Yandex și-a înregistrat adresa juridică într-un oficiu modest din clădirea IPTEH din Chișinău. Oficiul este însă foarte întrebat. În biroul 806 de la etajul 8 al edificiului sunt înregistrate alte 23 de firme, unele cu trecut scandalos. 

Reprezentanta Yandex fără sediu fizic

Am încercat să mergem la această adresă ca să vorbim cu reprezentanții Yandex. Nu am găsit însă niciunul. Paza ne-a informat că în oficiul în care își are adresa juridică Ridetech SRL își desfășoara activitatea compania juridică ACI Partners, care prestează servicii juridice pentru mai multe companii, inclusiv pentru Ridetech. „Aici este biroul de avocați. Fizic ei nu se află în sediu. Compania de avocați le prestează serviciile juridice”, ne-a spus unul dintre paznici. 

Am solicitat să discutăm cu reprezentații firmei juridice, dar aceștia ni-au transmis că vor reveni ei la noi, lucru care nu s-a mai întâmplat. „Avocatul care se ocupă la moment nu este pe loc. Cum vine, eu îi dau telefonul dumneavoastră, să facă legătură cu dumneavoastră. Mai departe, vă înțelegeți - o să vină aici sau au sediul fizic în oraaș”, ne transmis paznicul clădirii.

În aceeași perioadă când și pregătea actele pentru înregistrarea oficială în Moldova, Svintsov participa la o lansarea oficială a Yandex în Uzbekistan. Autoritățile de acolo, asemenea celor din Moldova, au interzis anterior prin lege prestarea serviciilor de taxi de către companii neînregistrate în țară și care nu plăteau impozite. 

Fondatorul Yandex condamnă războiul și renunță la companie. 

După o reorganizare încheiată de curând, concernul ruso-olandez YANDEX a încăput întru totul în mâinile oamenilor de afaceri loiali președintelui rus Vladimir Putin. Arkadii Voloj, fostul acționar principal al companiei, a renunțat la Yandex după ce a ajuns în listele de sancțiuni internaționale odată cu începutul războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina. 

Voloj în ultimul an a devenit un critic deschis al regimului lui Putin și condamnă războiul pornit de Rusia în Ucraina. “Eu sun categoric împotriva invaziei barbare a Rusiei în Ucraina. Eu, asemenea multora, am prieteni și rude. Eu sunt îngrozit că zilnic în casele ucrainenilor zboară bombe. Chiar dacă din 2014 eu nu mai trăiesc în Rusia, înțeleg că și eu port o parte din vină. Au existat multe cauze care m-au făcut până acum să tac. Pot fi făcute speculații asupra momentului în care am decis să fac această declarație, dar nu și asupra continutului. Eu sunt împotriva războiului!”, a scris Voloj.

Acțiunile lui Voloj de la YANDEX au ajuns în posesia lui Vladimir Potanin, proprietarul holdingului Interros, Alexey Mordashov, acționar principal al Severstal, Vagit Alekperov, fondatorul Lukoil și banca de stat VTB. Potrivit portalului rus Meduza, tranzacția a fost intermediată de Alexei Kudrin, fostul președinte al Curții de Conturi din Federația Rusă, cu acordul personal al lui Vladimir Putin.

„Yandex tolerează ilegalitățile”

Lipsa unei reprezentanțe oficiale în Republica Moldova nu este singura problemă în activitatea Yandex. Legislația moldovenească spune că fiecare automobil care prestează servicii de taxi trebuie să aibă taxometru înregistrat, o asigurare obligatorie specială destinată taxiurilor. Ulterior, compania de taxi este obligată să achite taxa locală pentru prestarea serviciilor și alte taxe oficiale stipulate în Codul muncii. Lucru care însă de multe ori nu se întâmplă.

Constantin Condrea este directorul Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi, cea mai mare asociație moldovenească care apără drepturile taximetriștilor. Condrea acuză Yandexul că tolerează pe cei care nu respectă obligațiunile menționate mai sus, ceea ce creează o concurență neloială pentru prestatorii locali de servicii de taxi. „O problemă majoră este concurența neloială. Ea constă în faptul că la moment, pe piața taximetriei se tolerează activitatea ilegalilor, a oamenilor care nu sunt înregistrați oficial în câmpul de muncă în domeniul taximetriei. Astfel nu se achită impozite, automobilele pe care lucrează astfel de persoane nu sunt înregistrate în ROTR (registrul operatorilor de transport rutier). De fapt ei (n.r. Yandex) declară că lucrează numai cu companiile oficiale, dar în practică vedem că nu-i nicio problemă ca un taximetrist, sau oricine care nu are competențele necesare, mâine poate să presteze servicii de taxi. Compania înregistrată oficial de exemplu achită impozitele la stat pentru fiecare șofer, are cheltuieli care țin de taxele locale, asigurarea, care la taximetriști începe de la 8500 de lei. Cei care lucrează neoficial, nu au aceste cheltuieli”, se arată deranjat Constantin Codreanu, directorul ATAT.  

FISC-ul pierde anual zeci de milioane de lei  din activitatea de taxi

Alex Trubca, unul dintre autorii modificărilor la Codul Transportului rutier, declara, acum jumătate de an, că statul ratează anual zeci de milioane de lei din activitatea taximetriștilor ilegali. „Din informațiile pe care le am eu de la Serviciul Fiscal de Stat, astăzi, zilnic, în Chișinău sunt fiscalizate în jur de 6-7 mii de curse de taxi. Media zilnică în Chișinău este de circa 60 de mii. Practic 90% din curse nu sunt fiscalizate! Sistemul fiscal al nostru nu-i vede. Este vorba despre 700 de mii de lei pe zi, zeci de milioane de lei pe an”, a conchis deputatul PAS.

Trubca afirma atunci că noile prevederi urmează să asigure o fiscalizare mai eficientă a banilor proveniți din activitatea de taxi.  „Problema mare care a fost semnalată de către o parte dintre transportatorii rutieri este că nu există un control din partea statului în ceea ce privește platformele, fiindcă nu toate automobilele care preiau clienți prin intermediul platformelor sunt înregistrate în registrul de transport rutier. Asta înseamnă că nu sunt achitate taxele locale, care în Chișinău sunt 3000 de lei pe lună; nu sunt achitate toate impozitele aferente salariului; nu există componenta de fiscalizare, deoarece nu se emite bon fiscal. Plus, este asigurarea, care pentru un șofer simplu este un preț, iar pentru un taxi este de trei ori mai mare. Iată aceste costuri reprezintă acel avantaj competitiv pe care îl au cei care nu se înregistrează”, se arăta încrezul autorul modificărilor legilative.   

Constantin Condrea spune însă că situația pe piața taximetriei nu s-a schimbat de când au intrat în vigoare noile modificări la legislație. „După 13 decembrie au fost efectuate niște controale prin care au fost depistate 148 de mașini care lucrau prin aceste platforme, dar nu erau înregistrate oficial. Mașinile acestea au lucrat în regim de taxi, neavând actele permisive și nefiind înregistrate în registrul operatorilor de transport. Numărul acestor operatori de taxi a fost depistat timp de două săptămâni de controale. Această informație am prezentat-o organelor constatatoare, pentru a vedea de ce nu este respectată legislația în vigoare”, este de părere Condrea 

Alex Trubca constată și el că aplicarea în practică a noilor modificări legislative lasă de dorit. „Legea-i scrisă, parcă e scrisă bine, împreună cu dânșii (n.r. companiile de taxi), dar din păcate nu lucrează. Am avut o ședință vinerea trecută cu toți factorii de decizie. Cumva am contatat anumite lacune în implementarea legii de către organele executive. Ceea ce am constatat noi că, dincolo de cadrul normativ deja aprobat, este nevoie și de un cadru normativ secundar, care să prevadă ce se întâmplă cu cei care nu respectă cadrul normativ. Și să existe o prevedere care să permită blocarea platformelor care sistemic încalcă prevederile legii”, crede Alex Trubca

Agenţia Naţională de Transport Auto ne-a informat că au fost realizate mai multe controale în raza municipiului Chișinău și au fost aplicate zeci de sancțiuni șoferilor care nu respectau legislația. „Agenția Națională de Transport Auto, de la începutul anului 2024, a desfășurat un șir de măsuri de control a transportului rutier, unde au fost supuse controlului diferite vehicule care activau în regim de taxi. Au fost aplicate pedepse după cum urmează: unele încălcări au fost pedepsite cu amenzi până la 800 de unități contravenționale, unor șoferi li s-a suspendat dreptul de a utiliza mijlocul de transport timp de șase luni”, ne-a informat ANTA.   

Purtătoarea de cuvânt de la ANTA mai spune că în ultimile luni a avut loc o creștere semnificativă a numărului de taxiuri înregistrate. „Conform informațiilor înregistrate în registrul operatorilor de transport rutier, în luna noiembrie, când încă nu erau intrate în vigoare noile prevederi, au fost 163 de solicitări de înregistrare a mijloacelor de transport. În luna decembrie, deja cu noile modificări intrare în vigoare, solicitări de înregistrare au fost 195. Respectiv s-a observat o creștere a numărului de automobile înregistrate în registrul operatorilor de transport”, a declarat Valentina Gîrbu pentru Cutia Neagră Plus.  

Sute de taximetriști lucrează la negru

După lansarea în 2017 a Yandex pe piața moldovenească, companiile de taxi au apărut ca ciupercile după ploaie. Constantin Condrea spune că multe dintre companiile de taxi partenere ale Yandex au înregistrate doar câteva mașini, iar altele prestează ilegal servicii de taxi. 

Cutia Neagră Plus a analizat mai multe companii partenere ale Yandex pe teritoriul Republicii Moldova și a observat că unele dintre acestea declară venituri de milioane, chiar dacă au doar 2-3 angajați. Spre exemplu, compania Raisei Gherciu, RGWB Group, deși a avut doar doi angajați, în 2022 veniturile au fost peste două milioane de lei. Directorul ATAT ne-a prezentat mai multe screen-uri cu șoferi care ar lucra la această companie cu mașini neomologate. 

Am apelat-o pe proprietara RGWB Group pentru a o întreba cum este posibil un randament atât de mare din partea celor doi angajați. La telefon ne-a răspuns fiul acesteia, care s-a prezentat ca director-adjunct a companiei.

Victor Gherciu respinge toate acuzațiile și spune că banii câștigați provin și dintr-o altă activitate decât cea de taxi. „Reporter: - Eu m-am uitat pe rapoartele dumneavoastră finaciare și am observat că compania este relativ nou înființată, în 2021. Am văzut că în 2022 dumneavoastră indicați venituri de 2,2 milioane de lei moldovenești. În același timp la categoria angajați, indicați doar doi angajați. Voiam să știu, cum e posibil să aveți doar doi angajați și venituri atât de mari? Gherciu: - Compania nu se ocupă doar cu taxiurile. Reporter: - Pă și aveți în toată compania doar doi angajați? Câți taximetriști aveți atunci? Gherciu: - Nu sunt doar doi angajați, dumneavoastră ceva încurcați.  

Asociația Transportatorilor Auto de Taxi spune că a monitorizat timp de mai multe luni activitatea taximetriștilor moldoveni și a descoperit, doar pe străzile Chișinăului, sute de mașini neomologate ce lucrează prin YANDEX.

Primele semnale de alarmă despre activitatea pe platforma Yandex au fost trase încă din 2017, imediat după ce YANDEX a intrat pe piața moldovenească. Agenţia Naţională Transport Auto a depistat mai multe nereguli în activitatea taxiurilor care activau pe această platformă. Sergiu Bucătaru, viceministrul Transporturilor de atunci, spunea că verificările efectuate de ANTA la mai multe taxiuri Yandex au scos la iveală încălcări flagrante ale Codului Transportului Rutier. Controalele ANTA au descoperit că mai multe taxiuri care lucrau sub egida Yandex transportau gratuit clienții și în felul acesta distrugeau concurența loială. 

Ion, pseudonimul pe care i l-am dat pentru ai proteja identitatea, a început să lucreze în taxi acum patru ani. A prestat servicii de taxi inclusiv pe platforma Yandex și spune că nu s-a întâlnit niciodată cu reprezentanții companiei la care a lucrat. „Tu intri și scanezi documentele. Ție îți cer actele, să fie oficial, dar nimeni nu se interesează ce faci tu mai departe. Nimeni nu te vede în față, nimeni nu se interesează cine ești tu, cazier, foaie de parcurs, contor dacă ai. Pe nimeni nu interesa nimic atunci. Poftim! Lucrează și fă bani cât dorești. Principalul ei să-și ia comisioanele lor și atât MUSCA Eu îmi puneam banii pe  aplicație, de acolo mi se scoteau comisioanele pe care trebuia să le dau parcului de taxi. Eu am lucrat la mai multe parcuri de taxi, iar directorii parcurilor niciodată nu m-au văzut”, ne declarat tximetristul.

Yandex interzis în majoritatea statelor europene

Yandex Go este cea mai utilizată platformă de taxi din Republica Moldova. Lansată în 2017, platforma rusească a reușit foarte rapid să cucerească piața moldovenească. Astăzi, străzile Chișinăului sunt invadate de taxiuri yandex. Conform estimărilor Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi, pe platforma Yandex Go sunt operate zilnic aproximativ 40 de mii de curse, ce reprezintă aproximativ jumătate din toate cursele de taxi din Chișinău. Principalul motiv pentru care oamenii aleg să călătorească cu Yandex este prețul mai mic, în comparație cu celelalte companii de taxi.

După invazia Ucrainei, majoritatea statelor europene au inclus Yandex în lista de sancțiuni. Serviciile secrete ucrainene și din Țările Baltice au dezvăluit încă acum șase ani despre cum serviciile secrete ruse folosesc aplicația de taxi în scopuri de spionaj. Investigațiile și probele colectate de serviciile speciale din cele patru state au dus la interzicerea Yandex Go.

Ucraina a blocat încă din 2017 activitatea mai multor platforme de internet rusești, printre care VKontakte, Odnoklassniki, Yandex şi Mail.ru. Decizia a venit după ce în mai 2017 Serviciul de Securitate al Ucrainei a efectuat percheziții în birourile filialelor Yandex din Kiev și Odesa. SBU a constatat că Yandex a oferit serviciilor secrete rusești informații despre datele personale ale utilizatorilor ucraineni. Consiliului de Securitate al Ucrainei a comunicat că serviciile secrete ruse intenționau să folosească aceste informații pentru a organiza operațiuni subversive pe teritoriul Ucrainei. “Conducerea companiei (n.r. Yandex) a colectat, copiat și transferat în mod ilegal în Federația Rusă datele personale ale cetățenilor Ucrainei. Acestea nu sunt doar date personale, ci și date privind ocupația, locul de muncă, precum și domiciliul cetățenilor noștri; despre cum își petrec timpul liber, adresele de e-mail pe care le au ucrainenii; cum își cheltuiesc banii, sursele de venit și multe alte informații. Toate aceste informații au fost colectate și furnizate serviciilor secrete ale Federației Ruse în scopul planificării, organizării și desfășurării operațiunilor de recunoaștere, informare și sabotaj pe teritoriul statului nostrum”, declara în 2018 colonelul Serviciul de Securitate al Ucrainei, Iulia Laputina.

Fostul prim-viceministru al politicii informaționale al Ucrainei, Dmitri Zolotukhin, crede că decizia de a bloca platformele de internet rusești a avut un impact major asupra mersului războiului. “Dacă Federația Rusă ar fi continuat să aibă un asemenea instrument de presiune asupra spațiului informațional, prin folosirea acelor servere care se află sub controlul serviciilor secrete, consider că Federația Rusă ar fi avut un mare avantaj, atât prin colectarea informațiilor despre cei care folosesc aceste platforme sociale, dar și prin propagandă“, este de părere fostul oficial ucrainean.

Serviciul de taxi al Yandex a fost lansat în 2018 și în Lituania. La scurt timp după lansare, mai mulți oficiali lituanieni au îndemnat public cetățenii să nu folosească aplicația, solicitând instituțiilor de securitate să efectueze o investigație amănunțită. 

În urma investigației, autoritățile lituaniene au recomandat solicitanţilor de taxiuri, în special persoanelor care lucrează în instituții de stat, să nu mai folosească Yandex, pe motiv că aceasta ar colecta în mod ilegal datele utilizatorilor.

Edvinas Kerza, viceministrul Apărării Lituaniei, declara într-un interviu din 2018 că “atunci când programul nu este activ (nr. Yandex) totuși ceva face - trimite date, are acces la numerele de telefon, la sms-uri, microfon, camera foto. Practic la tot. Atunci s-a pus întrebarea: de ce o platformă de taxi, atunci când nu lucrează, are nevoie de acces la microfonul și camera dumneavoastră? Ei au mințit! Ei ne-au spus că toate datele vor rămâne pe teritoriul Uniunii Europene. Dar vedem că unele sunt trimise în Rusia”.

La o lună de la invazia Rusiei în Ucraina, activitatea Yandex Go a fost interzisă pe teritoriul tuturor statelor baltice. Autoritățile au constatat că datele personale ale cetățenilor erau trimise pentru procesare și stocare ulterioară pe serverele din Rusia.

Activitatea Yandex a ajuns și în atenția serviciilor secrete moldovenești. Într-un răspuns pentru Cutia Neagră Plus, Serviciul de Informații și Securitate menționa, în urmă cu trei luni, că:

SIS a remis informații privind evaluările riscurilor asociate utilizării platformelor online de taxi către instituțiile statului, exprim ate prin prejudiciile fiscale de proporții și utilizarea ilegală a datelor cu caracter personal ale cetățenilor Republici Moldova, și a recomandat implementarea de măsuri din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu 

De fiecare dată când compania a fost acuzată de spionaj, conducerea Yandex a negat că ar furniza datele clienților săi către FSB-ul rusesc.

Contrar asigurărilor date de companie, o investigație recentă a portalul rusesc Meduza a demonstrat că toate datele utilizatorilor Yandex, inclusiv cele din afara Rusiei, sunt stocate pe serverele din Federația Rusă. Meduza mai scrie că de la începutul războiului serverul din Finlanda a fost deconectat. 

Fostul demnitar ucrainean, Dmitri Zolotukhin, nu are nici un dubiu că Yandex colaborează cu serviciile secrete rusești. “Eu consider că pe teritoriul Federației Ruse nu există companii care să nu colaboreze cu serviciile secrete ruse. Dacă o companie care lucrează în Rusia nu colaborează cu serviciile secrete, atunci ea dispare. În special, se referă la companiile care furnizează servicii digitale. Oameni au nevoie să își salveze cumva bussinesul, viitorul, munca lor.  Din această cauză, ei trebuie să aleagă - fie colaborează întru-totul cu serviciile secrete FSB și GRU, fie lasă totul și pleacă. Dacă tu continui să te afli și să lucrezi în Federația Rusă, înseamnă că tu îndeplinești acele sarcini pe care ți le dă tovarășul maior din FSB sau o persoană specială din administrația președintelui”, crede Zolotukhin. 

/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Pericolul din telefon! Moldovenii sunt spionați cu o celebră aplicație de taxi?
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Preoți sancționați verbal pentru mesajele pro-război. Continuă „discursul agresiv”, vor fi altfel pedepsiți
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Propaganda Kremlinului recurge la o justificare religioasă a războiului. Rusia, asociată cu Lumina și Dumnezeu
/VIDEO/ Grav accident la Telenești: Sunt doi morți și un rănit. Cum s-a întâmplat dubla tragedie
/VIDEO/ Grav accident la Telenești: Sunt doi morți și un rănit. Cum s-a întâmplat dubla tragedie
/VIDEO/ Grosu, despre epopeea licitațiilor de la aeroport. „Suspiciunile că „cineva își bagă iar coada” sunt justificate”
/VIDEO/ Grosu, despre epopeea licitațiilor de la aeroport. „Suspiciunile că „cineva își bagă iar coada” sunt justificate”
Ministerul Mediului a început inspectarea barajelor. Ce riscă proprietarii și arendașii care nu  respectă normele
Ministerul Mediului a început inspectarea barajelor. Ce riscă proprietarii și arendașii care nu respectă normele
/VIDEO/ Sfaturile unui tânăr, condamnat pentru că și-a lovit mama: „Se poate de evitat dacă te adresezi la psiholog”
/VIDEO/ Sfaturile unui tânăr, condamnat pentru că și-a lovit mama: „Se poate de evitat dacă te adresezi la psiholog”
/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 939: Alerta UE, dezastru militar și radiație misterioasă! AIE: Urmează „cel mai sever test de până acum”
/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 939: Alerta UE, dezastru militar și radiație misterioasă! AIE: Urmează „cel mai sever test de până acum”

social

/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Caruselul lui Șor! Un om din echipa fugarului Gheorghe Cavcaliuc, sponsor de milioane al „GagauziyaLand”

15 septembrie 2024, ora 19:46

Parcul de distracții Găgăuzyialand, promis de Ilan Șor, a fost deschis în lipsa unei autorizații de funcționare. Darea în exploatare a obiectivului este amânată din cauza unor nereguli admise la construcție. Chiar dacă Șor și-a asumat investiția în Găgăuzyialand, cel care a sponsorizat construcția este un membru al partidului PACE condus de fugarul Gheorghe Cavcaliuc. În investigația de astăzi vă spunem cine este donatorul, cum își argumentează investiția și vă arătăm neregulile înregistrate de autorități la construcția Găgăuziyaland.  

Cu două zile înainte de startul perioadei electorale pentru alegerile prezidențiale, pe 18 august, echipa fugarului Ilan Șor a inaugurat cu mare fast parcul de distracții Gagauziyaland.

Istoricii susțin că acum 2000 de ani toate drumurile duceau la Roma. Astăzi, toate drumurile duc spre Congaz. Lucru, de care cred că azi s-au convins toți”, adeclarat la inaugurare Mihail Esir, primarul satului Congaz.

Evenimentul de lansare a parcului a fost un bun prilej pentru politicienii afiliați lui Ilan Șor de a blama din nou guvernarea și a promova falsuri despre Uniunea Europeană.

Marina Tauber, deputată: „Maia Sandu, PAS și Uniunea Europeană construiesc cafenele LGBT și organizează marșuri . Echipa lui Ilan Șor și a Blocului „Pobeda” deschide parcuri pentru toate familiile.

Dmitri Constantinov, președinte Adunarea Populară Găgăuză: „Conducerea noastră nu a putut arăta nimic din ce au făcut pentru oamenii simpli timp de 4 ani. De aceea, ei au mers pe o altă cale: să încurce la alții să nu reușească absolut nimic, pentru că în față avem alegerile.     

Comisia de recepție a lucrărilor nu s-a întrunit

Lansarea Gagauziyaland a avut loc în mare grabă, chiar dacă lucrările încă nu sunt finisate, iar Comisia de recepție finală nu s-a întrunit. Peste patru zile de la inaugurare, am vizitat parcul de distracții și am observat mai mulți muncitori care lucrau în interior în timp ce copiii se distrau. Doi dintre lucrători țineau un copac ce risca să fie smuls de vânt din pământ. Iar un alt muncitor, chiar lângă trotuar, repara aparent o boxa cu echipamente electrice.  

În jurul orei 11:30, când am intrat pe teritoriu, parcul de distracții avea puțini vizitatori. Toate toboganele gonflabile, pe care în ziua inaugurării s-au distrat copiii, erau dezumflate. Unul dintre carusele era cel mai solicitat de copii. Anume despre el portalul Nokta a scris că nu este fixat bine de pământ, a fost instalat pe câteva grinzi din lemn și ar prezenta riscuri pentru securitatea copiilor.  

Sursa: Nokta.md

Recepția finală a lucrărilor de construcție în parc nu a avut loc oficial. Reprezentantul Inspectoratului pentru Protecția Mediului, care trebuia obligatoriu să facă parte din comisie, nu a fost delegat.

ION BULMAGA, șef Inspectoratul pentru Protecția Mediului: „A fost efectuat un control prin care s-a adeverit că construcția acestui obiectiv a început fără careva acte permisive. Ulterior a fost emisă o hotărâre de sistare a lucrărilor până la coordonarea documentației de proiect cu organele de mediu, cu obținerea ulterioară a tuturor avizelor. Inițiatorul acestor lucrări a atacat hotărârea de sistare a inspectoratului în judecată, iar în prezent cauza este pe rol la Judecătoria Comrat. Către Inspectoratul de Mediu a venit o solicitare prin care s-a cerut delegarea unui reprezentant în comisia pentru recepționarea lucrărilor cu emiterea avizului. Concomitent, de către Agenția de Mediu li s-a eliberat și un Acord de Mediu prin care li s-au dat o serie de prescripții care până în prezent nu au fost respectate. Autorizarea sau recepția finală a acestui obiectiv va fi posibilă numai după întrunirea și respectarea tuturor cerințelor care au fost expuse atât în actele de inspectare a IPM Comrat, cât și în cadrul Acordului de Mediu eliberat de către colegii de la Agenția de Mediu.

La 14 august, Consiliul local Congaz i-a delegat să facă parte din Comisia pentru recepția lucrărilor pe primar, adjunctul său și un specialist în construcții din cadrul Primăriei. Până la moment, construcția nu a fost recepționată de către aceștia, ne-a confirmat primarul din Congaz.

Pregătirea terenului

Istoria parcului de distracții a început în toamna anului trecut. Cererea pentru alocarea terenului a venit din partea asociației obștești „Oguz Land” și a fost aprobată la viteză de aleșii locali din Congaz. Asta chiar dacă Primăria repartizase anterior pământul localnicilor pentru a-și construi acolo case. Oamenii au fost deposedați de loturi cu promisiunea că vor primi terenuri în altă locație. Peste câteva săptămâni, lucrările de construcție a parcului au fost lansate în prezența bașcanei Găgăuziei, Evghenia Guțul.

La momentul organizării evenimentului fastuos de lansare a lucrărilor de construcție a parcului de distracții, Primăria Congaz încă nu delimitase cadastral terenul viitorului parc și nu exista o decizie oficială privind alocarea lotului.

Terenul pentru construcția Gagauziyaland - 3,6 hectare, a fost alocat de Primăria Congaz după această festivitate solemnă. Decizia a fost aprobată de Consiliu pe 3 noiembrie 2023.

Asociație Obștească cu administrator de fațadă

În februarie 2024, Primăria a încheiat un contract de sponsorizare cu asociația „Oguz Land”, care urma să finanțeze lucrările. Organizația a fost înregistrată în satul Chioselia Rusă din UTA Găgăuzia.

Casa din Chioselia Rusă unde își are adresa AO Oguz Land

La adresa juridică indicată în acte, am găsit o casă abandonată care-i aparține unui oarecare Dmitri Cîssa. Vecinii ne-au declarat că imobilul a fost vândut de mai multe ori și nu-l cunosc pe actualul proprietar. Anterior, portalul Nokta a scris că de facto casa ar fi proprietatea lui Ilia Uzun, adjunctul bașcanei Evghenia Guțul. Uzun a ajuns deputat în Adunarea Populară Găgăuză din circumscripția Chioselia Rusă.

Fondatorul și administratorul asociației Oguz Land este Dmitri Costov - un om de afaceri care nu are nicio tangență cu Găgăuzia, dar face parte din anturajul lui Ilan Șor. Soția sa, Maria Costov, apare în fotografii alături de deputata Marina Tauber și fosta purtătoarea de cuvânt a lui Șor, Alina Șargu. Maria Costov a participat și la deschiderea parcului de distracții din Orhei, în anul 2018.  

Maria și Dmitri Costov (sursa: Facebook /Maria Costova)

În schimb, la lansarea lucrărilor de construcție și la inaugurarea Gagauziyaland, Dmitri Costov nu a participat. Primarul de Congaz ne-a sugerat că responsabil de proiect este Mihail Vlah, consilierul bașcanei Evghenia Guțul. Tot el a coordonat și protestele desfășurate anterior pe șantier.

Pe 6 iunie 2024, când lucrările de construcție la GagauziyaLand erau încă în toi,  am mers la Mihail Vlah să-l întrebăm cine finanțează această construcție.

Mihail Vlah:  - Oguzland se va construi!

Reporter TV8: - Din ce bani și câți bani?

Mihail Vlah: - Din banii donatorilor, din banii celor care vor să facă lucruri bune în țara noastră.

Reporter TV8: - Dar unde putem vedea lista acestor donatori?

Mihail Vlah: - Asta voi trebuie să căutați, nu eu ar trebui să vă spun. Totul este public. În țara noastră nimic nu mai este ascuns. Astăzi, chiar și muștele, dacă vor să facă ceva nu mai pot. Pentru că la noi puterea a fost uzurpată mai rău decât în timpul lui Plahotniuc.

Nici primarul satului Congaz nu știa de unde sunt banii pentru proiect.

Mihal Esir: - Există proiect de investiții.

Reporter TV8: - De unde sunt banii?

Mihail Esir: - Chiar nu știu. Pe ei nu scrie de unde sunt. Când cineva vă dăruiește ceva, dumneavoastră întrebați de unde sunt acești bani? Când ne vor transfera banii vom vedea câți sunt.

Reporter TV8: - Dumneavoastră nu sunteți curios de unde sunt banii?

Mihail Esir:  Nu! Este la fel ca și cum aș opri un om pe stradă și l-aș întreba din ce bani și-a luat mașină.  

Sponsorul din partidul fugarului Gheorghe Cavcaliuc

Cel care își asumă deschis construcția parcului de distracții este fugarul Ilan Șor. În octombrie 2023, Șor a promis că parcul va fi inaugurat de Ziua Internațională a Copilului.

Nici de această dată, Ilan Șor nu figurează nicăieri ca finanțator al parcului. În acte, unul dintre sponsorii proiectului este Valentin Gaidarji, deputat în Adunarea Populară Găgăuză. 

sursa: Facebook/ Partidul Acasă Construim Europa 

Gaidarji este un om de afaceri din Carbalia, raionul Vulcănești, iar din 2012 este deputat în legislativul de la Comrat. La ultimele alegeri, Gaidarji a ajuns deputat din partea Partidului PACE, fondat de Gheorghe Cavcaliuc. Ultimul de asemenea este fugar, la Londra. PACE a participat alături de echipa lui Șor la protestele antiguvernamentale din toamna anului 2022.

Valentin Gaidarji a candidat și la alegerile parlamentare anticipate din iulie 2021, tot pe lista PACE, iar anterior a fost membru al PLDM.

Valentin Gaidarji: - Noi am lucrat direct cu Oguzland. Noi nu-l cunoaștem pe Ilan Șor. Noi știm că inițiativa a fost din partea domnului Ilan Șor.

Reporter TV8: - Pentru dvs nu contează că vă legați cu Ilan Șor, care este sub sancțiuni?

Valentin Gaidarji: - Pentru mine nu contează că omul este sub sancțiuni. Este comanda, este ideea, noi lucrăm.

Valentin Gaidarji este fondatorul companiei „Zegor Grup”, ce are ca gen principal de activitate importul și vânzarea articolelor sanitare. Anume această firmă a semnat un contract de sponsorizare cu asociația „Oguz Land” și și-a asumat să amenajeze Gagauziyaland.

Valentin Gaidarji: „Noi suntem o companie care de 15 ani se ocupă cu activitatea comercială. Când a venit propunerea de la o organizație obștească de a participa în proiectul „Oguzland”, noi am acceptat. De ce nu? Se poate de câștigat bani, iar acest lucru este normal. Noi suntem o organizație comercială care vrem să investim în Moldova profitul nostru.  

Clauzele din contractul de sponsorizare nu le-a divulgat, pe motiv de secret comercial. Deși serviciile din parc sunt gratuite, Gaidarji ne asigură că firma sa își va scoate investiția rapid.

Valentin Gaidarji: - În contractul dintre noi și Oguzland există o clauză de confidențialitate. Să vă spun toate detaliile din acest contract ar fi o încălcare a acestui contract. Business planul nostru arată că timp de 4 ani banii noștri vor fi recuperați. Orice investiție are o perioadă de timp care aduce profit.

Reporter TV8: - Pe teriotriul Gaguziyaland în afară de buticurile care vând cafea și înghețată nu mai este nici o altă activitate comercială. Dumneavoastră credeți că pe vânzarea de cafea și înghețată veți recupera investiția?

Gaidarji: -  Eu înghețată și cafea nu vând.

Gaidarji nu a precizat cum își va recupera banii din activitatea Găgăuziyaland, în condițiile în care firma sa importă articole sanitare, care evident nu pot fi comercializate într-un parc de distracții.  

Zegor Grup a fost gata să suporte cheltuielile de construcție a parcului, chiar dacă a încheiat anul 2023 cu pierderi de 1,35 de milioane de lei.

Valentin Gaidarji: „Dumnevoastră luați profitul pe ultimii 4 ani. Profit este, compania lucrează, impozite plătește. Dacă luăm profitul pe ultimii 10 ani, o să vedeți că profit este. De ce noi, dacă avem profit, nu avem dreptul să investim?

Tot anul trecut, Gaidarji a încasat de la firmă dividente de peste jumătate de milion de lei, potrivit declarației sale de venit depuse la ANI din funcția de deputat în Adunarea Populară de la Comrat.

Firma „de casă” a lui Șor, subcontractată de „Zegor Grup”  

Antreprenor general al construcției Gagauziyaland este însă o altă companie - SRL Mislat, care a fost contractată de Zegor Grup. Anterior, firma a realizat mai multe proiecte în municipiul Orhei, administrat de echipa lui Ilan Șor. Spre exemplu, în 2017, a construit un azil pentru câini. În 2018,  Mislat a câștigat un tender pentru reparația grădiniței nr.2 din oraș. În 2020 a pavat trotuare pe mai multe străzi. Iar în 2023, Mislat a sponsorizat construcția unui scuar în satul Biești, condus de un primar al Partidului Șor.

La Congaz, Mislat a subcontractat mai mulți agenți economici pentru realizarea diferitor tipuri de lucrări în parcul de distracții și a închiriat utilaj tehnic de la diferite firme și persoane fizice.

Surse de încredere au dezvăluit pentru „Cutia Neagră” că firma deputatului Gaidarji „Zegor Grup” a transferat anul trecut, în avans, 2,2 milioane de lei pe conturile companiei Mislat. Iar în anul curent i-a transferat pentru lucrări încă 4 milioane de lei.

Valentin Gaidarji: „Toți banii pe care noi i-am transferat companiei Mislat sunt indicați în declarațiile noastre de venit, inclusiv profitul pentru ultimii 4 ani. Totul este indicat. În principiu sunt banii din buzunarul nostru, pe conturile companiei noastre.

Construcție fără avizare

Construcția parcului a început cu grave abateri de la lege. Pe 1 februarie 2024, Primăria Congaz a eliberat un certificat de urbanism pentru proiectarea parcului, fără avizele necesare de la Administrația de Stat a Drumurilor și de la furnizorul de energie electrică. Apoi a emis autorizația de construcție, fără a obține un alt act obligatoriu pentru asemenea proiecte – evaluarea impactului asupra mediului.

Fiind sesizat că la Congaz se desfășoară lucrări de construcție fără avizele necesare, Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică a efectuat un control inopinat pe șantier.  Neregulile depistate puneau în pericol viața muncitorilor și a viitorilor vizitatori.

„Terenurile de joacă, patinoarul pentru copii, parcarea pentru automobile și alte obiecte аu fost amplasate în zona de protecție а liniei electrice de 1О kW. Depozitarea materialelor de construcție și baracile pentru muncitori аu fost de asemenea amplasate în zona de protecție. În legătură сu amenințările directe asupra vieții persoanelor care efectuează construcția și а viitorilor vizitatori ai parcului, Inspectoratul a solicitat prin intermediul Cancelariei de Stat, revocarea actelor emise сu încălcarea prevederilor legale”, a precizat Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică, la solicitarea Cutiei Negre.

Oficiul teritorial Comrat al Cancelariei de Stat а retras pe 14 mai certificatul de urbanism și autorizația de construcție emise de Primăria Congaz. Companiei Mislat i s-a interzis să continue lucrările până la obținerea tuturor avizelor necesare. Aceasta, însă, nu s-a conformat și a continuat să construiască.

La începutul lunii iunie,  când am fost prima dată pe șantier, lucrările erau în toi. Am încercat să vorbim cu mai mulți lucrători, dar ne-au spus că li s-a interzis să vorbească cu presa. A refuzat să ne răspundă la întrebări și bărbatul care s-a prezentat ca fiind responsabil de șantier. Acesta ne-a îndemnat să plecăm, dacă nu vrem probleme.

Băieți, pe teritoriu nu intrați. Nu e de dorit să intrați în conflict acum. Asta e cel mai bine. Ca să nu fie vreun accident, mai bine duceți-vă !

Mai multe nereguli ce țin de domeniul securității și sănătății în muncă au fost depistate anterior și de Inspectoratul de Stat al Muncii. Instituția ne-a informat că a identificat 13 persoane care activau pe șantier în lipsa contractelor de muncă.

Supărați că instituțiile statului au efectuat inspecții pe șantier, politicienii de la Comrat au organizat mai multe proteste, acuzând guvernarea de la Chișinău că blochează intenționat proiectul.

De presiuni și controale fiscale s-au plâns și firmele implicate în construcția parcului.

Valentin Gaidarji, director „Zegor Grup”: „Pe 14 septembrie se împlinesc 3 luni de când nu putem devama marfa. Asta este 100% din motive politice, deoarece imediat cum firma noastră a început să participe în acest proiect, s-au început controale de la FISC, la Vamă. Au început să ne verifice tot ce se putea de verificat. Noi considerăm că acesta este 100% o comandă politică, pentru a nu permite proiectului Oguzland să lucreze în regim normal.  

Firma din aeroport, afiliată lui Șor vinde produse alimentare în parc

Nu este clar în baza căror acte permisive se desfășoară și activitatea comercială de pe teritoriul parcului de distracții. Anterior au existat două tentative de a obține permisiunea Consiliului local Congaz pentru instalarea gheretelor în parc, dar au eșuat. Ședința consiliului din 6 iunie, la care urma să fie discutat subiectul și la care a mers și reporterul Cutiei Negre, nu s-a desfășurat din lipsă de cvorum.

După această dată, pe site-ul actelocale.md nu este publicată vreo decizie a consiliului care să permită vânzarea produselor în Gagauziyaland. Pe de altă parte, primarul Congazului ne asigură că o astfel de decizie a fost aprobată.

În interiorul parcului de distracții au fost instalate câteva gherete care vând înghețată, cafea și alte produse alimentare. Agentul economic care vinde este „Aerofood”. Compania este afiliată lui Ilan Șor și gestionează spațiile comerciale din Aeroportul Internațional Chișinău. Firma este inclusă pe lista de sancțiuni aprobată de Serviciul de Informații și Securitate.

Încălcarea Acordului de Mediu! Fără fântână și stație de epurare?

Chiar la intrarea în parc, un havuz impresionant, proiectat în câteva trepte bucură vizitatorii. Potrivit proiectului, parcul trebuia să fie aprovizionat cu apă dintr-o sondă arteziană proprie. Nu este clar dacă aceasta a fost construită și nici dacă parcul de distracții a fost conectat la apeductul central. Până în luna august, Agenția de Mediu nu a eliberat o autorizație pentru folosirea specială a apei.  

Potrivit Acordului de Mediu eliberat de autorități Primăriei Congaz, Gagauziyaland urma să aibă și propria stație de epurare, iar apele uzate epurate să fie devărsate în râulețul Valea Ciocracului. Parcul a fost construit chiar în zona de protecție a râulețului, scrie în Acordul de Mediu.

Pe teritoriul parcului de distracții nu am văzut o stație de epurare. Dar și râul indicat în document există doar pe foaie. În ultimii ani, acesta a secat complet. Imaginile din satelit, fixate acum zece ani, arată însă că râul trecea chiar pe lângă actuala parcare a Găgăuziyaland.

Dosar penal în judecată și litigii cu autoritățile

În prezent, Primăria Congaz se judecă cu Inspectoratul pentru Protecția Mediului și  Inspectoratul pentru Supraveghere Tehnică care au emis prescripții de încetare a lucrărilor de construcție a parcului de distracții. Un alt litigiu îl are cu Oficiul Comrat al Cancelariei de Stat care a retras actele permisive pentru construcție.

Totodată, SRL Mislat, administratorul companiei Veaceslav Mihailov și directorul de șantier Boris Cazacu sunt judecați penal pentru executarea necalitativă a construcțiilor în parcul de distracții. Dosarul se află pe rol la Judecătoria Comrat.

Directorul Mislat a refuzat să vorbească cu reporterul Cutiei Negre. A declarat că nu oferă interviuri.

La o săptămână după ce Gagauziyaland și-a deschis porțile neautorizat, s-a produs și primul accident. O fetiță de 10 ani s-a ales cu o fractură dublă la picior, în timp ce se juca pe o trambulină. Copila a fost transportată de urgență la Spitalul din Comrat, dar medicii de acolo au decis să o transfere la Chișinău. Poliția a pornit un proces penal pentru vătămarea sănătății din imprudență.

Deși oficial, nicio Comisie nu a recepționat lucrările din parcul de distracții, administrația Gaguziyaland a declarat că are toate actele în regulă. Iar trambulina pe care s-a accidentat fetița corespunde rigorilor de securitate. Administrația a promis să acopere toate cheltuielile pentru tratamentul fetiței.

Ce se întâmplă cu „NordLand”-ul promis de Șor la Bălți?

Cu toate abaterile de la lege, Gagauziyaland a fost totuși inaugurat. În schimb, la Bălți, unde echipa lui Ilan Șor a promis un alt parc de distracții „NordLand” totul a rămas la nivel de PR politic.

Pe 2 iunie, deputații Marina Tauber și Alexandru Nesterovschi au pus piatra de temelie a viitorului parc pe un teren aflat în proprietate municipală. Asta în timp ce la Primăria Bălți nu a fost depusă nici măcar o cerere privind construcția „NordLand”, ne-a spus primarul municipiului Bălți.

Alexandr Petcov: - În primul rând, noi la Primăria municipiului Bălți nu avem comunicare cu Partidul Șor. În al doilea rând, noi nu avem nicio solicitare referitor la careva reconstrucții, solicitare în scris, proiecte și așa mai departe. Dacă nu o să putem face cu nimeni, o să vedem ce putem face cu forțele proprii.

Reporter TV8: - Dar în cazul în care ar parvenit o astfel de solicitare, ați fi gata să o examinați?

Alexandr Petcov: - Cei care vin la Primărie cu solicitări de construcție, reconstrucție, amenajări și așa mai departe, trebuie să vină cu întreprinderi care au sursele financiare transparente, conform legislației. În cazul în care totul este ok, noi vom lucra cu ei.

Reporter TV8:  - Dar dvs cum vedeți faptul că ei au organizat totuși în iunie un eveniment public, au dezvelit o piatră pe un teren municipal la care nu au nicio atribuție?

Petcov: - Lumea pune pietre, pune cruci și asta pe nimeni nu deranjează. Pe mine mă deranjează când este acaparată vreo proprietate municipală. În momentul în care nu este niciun fel de acaparare… Poliția văd că nu s-a sesizat.

Astăzi, piatra dezvelită cu mare fast în parcul central al municipiului Bălți este înconjurată de buruieni și sprijinită de un lighean din plastic umplut cu pietre.

/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Dosare răsunătoare! Cum scapă de închisoare judecătorii condamnați pentru corupție
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: „Locotenenții propagandei”. Mesajele toxice transmise de portavocele Rusiei în Moldova
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Provocări cu iz FSB-ist pe axa Paris-Chișinău, cu implicarea cetățenilor moldoveni
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Caruselul lui Șor! Un om din echipa fugarului Gheorghe Cavcaliuc, sponsor de milioane al „GagauziyaLand”
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Caruselul lui Șor! Un om din echipa fugarului Gheorghe Cavcaliuc, sponsor de milioane al „GagauziyaLand”
/VIDEO/ Grosu, despre epopeea licitațiilor de la aeroport. „Suspiciunile că „cineva își bagă iar coada” sunt justificate”
/VIDEO/ Grosu, despre epopeea licitațiilor de la aeroport. „Suspiciunile că „cineva își bagă iar coada” sunt justificate”
/VIDEO/ Moldova sau Veneția? Imagini ca în filme din raioane: Mașini scoase cu macaraua de sub apă și drumuri transformate în râuri
/VIDEO/ Moldova sau Veneția? Imagini ca în filme din raioane: Mașini scoase cu macaraua de sub apă și drumuri transformate în râuri
/VIDEO/ Sfaturile unui tânăr, condamnat pentru că și-a lovit mama: „Se poate de evitat dacă te adresezi la psiholog”
/VIDEO/ Sfaturile unui tânăr, condamnat pentru că și-a lovit mama: „Se poate de evitat dacă te adresezi la psiholog”
/VIDEO/ Terifiant! Două tinere luate de apă au ajuns sub roțile unei mașini, pe o stradă din Chișinău. Alți locuitori înoată pe drumuri
/VIDEO/ Terifiant! Două tinere luate de apă au ajuns sub roțile unei mașini, pe o stradă din Chișinău. Alți locuitori înoată pe drumuri

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegramTiktok

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md este permisă doar cu citarea sursei în primul alineat și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.