Cu trei zile înainte de expirarea termenului-limită în care Lukoil ar urma să cedeze infrastructura de alimentare a avioanelor, guvernarea ține în secret oferta pe care a făcut-o companiei. Cererea de audiere a ministrului Energiei în Parlament, pe marginea subiectului, a fost respinsă, iar singurul lucru care s-a comunicat este că aeroportul este gata să cumpere din bani proprii activele Lukoil de la Aeroport.
Urmare a sancțiunilor americane, într-o săptămână, Lukoil va trebui să pună lacăt pe afacerile din afara Rusiei, inclusiv pe cele din Republica Moldova. Și pentru că la noi compania rusă deține monopolul în activitatea de alimentare a aeronavelor, autoritățile au cerut înstrăinarea activelor de la aeroport până pe 17 noiembrie. Cu trei zile înainte de expirarea termenului, opoziția parlamentară și-a dorit mai multe informații la subiect.
„Solicităm audierea domnului Dorin Junghietu, ministru al energiei al Republicii Moldova cu privire la aprovizionarea aeroportului internațional Chișinău cu combustibil”, a menționat deputatul PCRM Valeriu Muduc.
Majoritatea parlamentară a refuzat audierea ministrului Energiei, dar nu înainte de a ataca comuniștii.
„Pentru început vreau să aduc aminte cine a cedat aceste acțiuni cu alimentare cu kerosină la aeroport au fost în 2005, deci anume colegii comuniști au făcut lucrul acesta și consecința putem să o vedem și azi”, a subliniat deputatul PAS, Radu Marian.
„ - Eu am adresat întrebare ministrului, către ministru nu lui domnul Radu, că puteam și eu să intru la dumnealui. - Și el și-a amintit de 2005, ce să fac eu acum? Dumneavoastră spuneți de Junghietu care e plecat la București, dar el și-a amintit de 2005, când a fost cedat de guvernarea de atunci terminalul companiei Lukoil. - Asta e bine.-Iată așa o coincidență”.
Radu Marian a precizat că în câteva zile statul va prelua afacere Lukoil de la aeroport. Asta chiar dacă părțile încă nu au ajuns la o înțelegere.
„Știu că se așteaptă răspunsul de la Lukoil”, a afirmat președinte al Parlamentului.
Întrebat câți bani este gata să ofere statul pentru preluarea infrastructurii de alimentare a aeronavelor, Grosu a spus că nu participă la negocieri, dar a ținut să precizeze că aeroportul câștigă bine ca să-și investească profitul într-un nou gen de activitate. Doar că, cel mai probabil, nu va mai exista un monopol în aprovizionarea aeronavelor. Acum în proces de certificare mai sunt cel puțin o companie aeriană și una de deservire a avioanelor, gata să livreze kerosen celor 19 companii care operează pe aeroportul Chișinău. O altă problemă este că jumătate din benzina vândută pe piața locală este importată de Lukoil-Moldova, care mai deține și o cotă de 20% din piața de motorină. Cu toate aceste, autoritățile cred că ceilalți jucători de pe piață sunt în măsură să acopere un eventual deficit de carburanți.