Pe 29 ianuarie, Oleg Tofilat a demisionat din funcția de șef al întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Tofilat a ținut însă se precizeze că nu a fost presat să plece din funcție, iar astăzi, 4 februarie, a venit cu explicat de ce a decis să plece. Acesta se arată „profund îngrijorat” de continuitatea activităților.
„Sunt necesare cel putin două condiții pentru a o asigura: Lichiditate - activele circulante trebuie sa depășească obligațiunile curente cu 2-3 luni; Proficienta operațională - veniturile anuale sa fie superioare cheltuielilor.
Instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sunt suficiente pentru a satisface aceste condiții. Masurile ce se impun - capitalizarea, garantarea creditelor, vânzarea activelor ne-operationale, eșalonarea obligațiunilor fiscale, alocările bugetare anuale pentru infrastructură și transport călători - sunt la latitudinea factorilor de decizie politici. Și ele nu vin nici în timpul, nici în măsura necesară”, a scris Tofilat.
Potrivit șefului interimar este vorba de o incoerență a viziunilor privind riscurile, prioritățile și acțiunile între politic și corporativ. Astfel, se atestă câteva divergențe esențiale în abordări:
„Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public? Altfel zis trebuie sa se întrețină de desinestătător sau sa aibă contribuții de la buget? În viziunea mea, circa 20% din veniturile sectorului feroviar trebuie sa vina din buget. La moment e 0. Astfel orice reducere a cererii de transport duce la dificultăți în achitări.
În domeniul corporativ este esențial să poți adopta decizii repede și consecvent, altfel ești irelevant și necompetitiv”, a scris Tofilat.
Totodată, o problemă este și lipsa oricărei protecții față de ingerințele adverse ale „justiției” și „organelor de control”: „Rapoartele din ultimii cinci ani de la inspecția financiară sunt între inept și criminal. Am contestat vehement prestația mizerabila a inspectorilor din martie 2023 - la conducerea inspecției financiare, la Ministerul Finanțelor, la Parlament. Am solicitat audieri publice a "constatărilor", am solicitat anularea prescripțiilor abuzive - zero efect până azi.
Prestația organelor de securitate și anchetă o găsesc execrabilă, în cei aproape trei ani cât am condus CFM. Am formulat sesizări privind atacuri concertate asupra mea și a colegilor, începând cu 2021. Am raportat cazuri concrete de riscuri și activități nocive - fără efect până azi. Și chiar dacă marea majoritate a ofițerilor cu care am interacționat i-am găsit bine-intenționați și competenți, rezultatul eforturilor instituționale nu mi-a lăsat decât un gust amar. Când întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere - consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia. Așa este corect pretutindeni pe mapamond”, scrie șeful interimar.
Oleg Tofilat a anunțat că va prezenta în curând un raport de activitate și le este recunoscător colegilor din echipa de management și întregului colectiv de feroviari.
„Am toată gratitudinea pentru partenerii, furnizorii și finanțatorii CFM, care au investit încredere în capacitățile noastre - și sper că nu i-am dezamăgit. Le mulțumesc colegilor din ministere, Guvern, Parlament care au pus umărul la promovarea proiectelor necesare dezvoltării sectorului feroviar. Îmi exprim admirația și recunoștința către partenerii externi - din Ukraina, România, SUA, Franța, Japonia, Germania, Polonia; dar și multiple organizații internaționale - cu care am reușit să lansăm și să facem multe proiecte necesare sectorului. Le mulțumesc și jurnaliștilor care au reflectat activitățile noastre. Și o mențiune deosebită pentru prietenii și urmăritorii, care au ajuns la finalul acestui mesaj plictisitor - sunteți absolumente speciali”, a conchis Tofilat.
Demisia șefului CFM vine pe fundalul problemelor de salarizare a angajaților de la Calea Ferată. Pe 10 ianuarie, în cadrul emisiunii „Alternativa” de la TV8, Oleg Tofilat declara că problema salariilor ar putea fi soluționată odată cu reluarea livrărilor de marfă pe cale feroviară. Potrivit șefului CFM, cele două aspecte sunt interdependente, iar în prezent, se caută soluții pentru ca feroviarii să nu își mai primească lefurile cu întârziere.
Tofilat susținea că problema întârzierii salariilor angajaților CFM s-a acutizat anume din cauza scăderii volumelor de transport, dar nu este adevărat că feroviarii nu și-au ridicat salariile de trei luni.
Anterior, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a declarat că problema restanțelor salariale pentru angajații de la Calea Ferată se va rezolva după luna februarie, atunci când fluxurile de marfă pe cale feroviară vor spori. În 2020 și 2021, compania a fost în pragul falimentului din cauza unor probleme financiare, iar angajații nu au primit salarii timp de șase luni. În total, compania are aproximativ 6 mii de angajați.
Oleg Tofilat a ocupat funcția de director general al CFM din mai 2021.