În ultimii ani, Moldova se face tot mai mult remarcată pe harta turismului european. Cel puțin asta arată datele prezentate de Magenta Consulting, potrivit cărora țara noastră se bucură de o creștere semnificativă a turismului, iar turiștii vin în principal pentru a-și petrece timpul liber (33%), în scop profesional (18%) și în vizite la rude și prieteni (17%).
Faima Moldovei în Europa se datorează dezvoltării infrastructurii turistice, eforturilor de promovare a brandului turistic, culturii pe plan internațional, dar și schimbărilor geopolitice.
Un aspect notabil este schimbarea comportamentului diasporei moldovenești în materie de turism. Dacă în 2018, 60% dintre aceștia vizitau Moldova pentru a întâlni rudele și prietenii, în 2023 doar 27% au declarat acest motiv. Din ce în ce mai mulți membri ai diasporei aleg să își petreacă vacanțele în Moldova, orientându-se spre explorarea țării.

Printre factorii care îi motivează pe vizitatori să vină la noi în scop turistic se numără: recomandările personale din partea familiei, prietenilor, rudelor (41%), urmate de accesibilitatea prețului călătoriei în Moldova (27%), dorința de a gusta vinul moldovenesc (25%) și dorința de a vizita vinării și beciuri moldovenești.

Faptul că Moldova este o țară vinicolă are o influență mare asupra turiștilor.
Potrivit unui sondaj, cei mai mulți turiști (44%) asociază Moldova cu vinul. 25% asociază Moldova cu bucate tradiționale, 16% cu o țară frumoasă și 14% cu oameni prietenoși. Alte asocieri menționate au fost familie, respect, evenimente, festivaluri și tradiții. Cei mai mulți din diasporă (48%) asociază Moldova totuși cu familia/patria.

73% dintre turiști își organizează singuri călătoria. Printre dificultățile întâmpinate sunt în principal legate de transport și prețuri. Cei mai mulți (28%) dintre aceștia au menționat lipsa zborurilor directe, iar 62% dintre vizitatorii din diasporă au semnalat prețurile mari.
Studiul a mai relevat că turiștii preferă sejururi relativ scurte, 69% dintre respondenți rămân în țară mai puțin de o săptămână. 18% stau în țară între 1-2 săptămâni, iar 6% au menționat o lună.
Deși s-ar părea că proximitatea geografică a Moldovei față de războiul din Ucraina ar putea determina anumite îngrijorări privind siguranța vizitatorilor, 9 din 10 turiști au afirmat totuși că se simt în siguranță în Republica Moldova.

Chișinăul a fost destinația principală pentru 87% dintre turiști. Aproape jumătate dintre ei au vizitat restaurante, magazine de vinuri sau cluburi (49%), vinăriile (39%) și festivaluri/sărbători naționale (30%). Alte locuri și evenimente menționate de către turiști au fost Orheiul Vechi, bisericile și mănăstirile, rezervațiile naturale, muzee, teatre și concerte.

Turiștii au exprimat un nivel ridicat de satisfacție față de ospitalitatea și amabilitatea localnicilor (91%), mâncarea tradițională (90%), calitatea mâncării în restaurante (89%), vinurile (86%) și peisajele naturale (85%).

68% dintre respondenți au menționat că ar vizita cu siguranță din nou Moldova. Ponderea celor care au menționat că ar vizita încă o dată Moldova a crescut considerabil comparativ cu 2018 (54%) și 2016 (50%).

În privința opțiunilor de cazare, 42% preferă să stea la hotel, 27% preferă să se cazeze la rude și prieteni, iar 11% preferă să închirieze apartamente.

Studiul a fost realizat de Magenta Consulting conform metodologiei Organizației Mondiale a Turismului, la solicitarea Ministerului Culturii al Republicii Moldova, cu suportul strategic al Proiectului USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală, în parteneriat cu Asociația Națională de Turism Receptor și Intern din Moldova. Rezultatele sondajului nu reflectă neapărat opinia USAID sau PCRR.
La sondaj au participat 606 de respondenți: turiști străini și diasporă (persoane originare din Republica Moldova stabilite peste hotare). Aceștia au fost intervievați în locații cheie precum Aeroportul Chișinău, frontiera cu România, Vinăria Cricova și Piața Marii Adunări Naționale. Datele au fost colectate în perioada 07-21 octombrie, inclusiv în cadrul Zilei Naționale a Vinului și Zilei Orașului.