Mai mult de jumătate din serviciile publice pentru antreprenori au fost digitalizate. În ultimele 3 luni, 7 instituții de stat din cele 43 au devenit 100% digitale pentru agenții economici. Datele Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării arată că 2 din 3 antreprenori preferă să utilizeze serviciile online și doar 30% din solicitări sunt încă la ghișee. MDED își propune în ca 2024, circa 75 % din serviciile publice să poată fi accesate la distanță de către antreprenori.
De la ultima ședință cu instituțiile publice care prestează servicii antreprenorilor nivelul de digitalizare a crescut la 51%. Printre instituțiile de stat care au reușit să atingă cota de 100% sunt Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării; Agenția Națională a Arhivelor; Compania Națională de Asigurări în Medicină, Casa Națională de Asigurări Sociale; Agenția Națională de Reglementare a Activităților Nucleare și Radiologice; Agenția Geodezie, Cartografie și Cadastru și Agenția pentru Mediu.
Restanțiere, cu 0% digitalizare a serviciilor publice prestate antreprenorilor, sunt: Ministerul Justiției, Agenția Proprietății Publice, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Educației și Cercetării și altele.
„Ne concentrăm și pe creșterea securității, rezilienței și calității acestora. Și ca punct final să atingem acel obiectiv – posibilitatea gestionării unei afaceri în Republica Moldova 100% la distanță”, a menționat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba.
Potrivit ministrului, 2/3 din toate solicitările oamenii preferă să le solicite online. Totuși, din cele 259 de servicii digitale disponibile la moment, circa 33% nu au avut nicio solicitare online în 2023. În acest sens, reprezentanții ministerului și-au propus să identifice și să implementeze strategii eficiente pentru a crește utilizarea acestor servicii sub utilizate.
Totodată, în 2023, circa 70% din solicitări au fost online și doar 30% din solicitări la ghișee. Astfel, din 3,7 milioane de solicitări de diverse servicii, 2,48 milioane au fost prestate online, iar 1,1milioane – la ghișeu.
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării are ca scop digitalizarea 75% din serviciile G2B până la finele lui 2024, și prestarea a 100% de servicii publice (G2B și G2C) în format digital până în 2030 – ca parte a Strategiei de Transformare Digitală. Digitalizarea serviciilor publice înseamnă eliminarea oricărui focar de corupție, reducerea birocrației și îmbunătățirea eficienței.
Procesul de digitalizare și nivelul de avansare a fiecărei instituții pot fi monitorizat pe pagina ministerului.