Mai mult de jumătate din serviciile publice pentru antreprenori au fost digitalizate. În ultimele 3 luni, 7 instituții de stat din cele 43 au devenit 100% digitale pentru agenții economici. Datele Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării arată că 2 din 3 antreprenori preferă să utilizeze serviciile online și doar 30% din solicitări sunt încă la ghișee. MDED își propune în ca 2024, circa 75 % din serviciile publice să poată fi accesate la distanță de către antreprenori.
De la ultima ședință cu instituțiile publice care prestează servicii antreprenorilor nivelul de digitalizare a crescut la 51%. Printre instituțiile de stat care au reușit să atingă cota de 100% sunt Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării; Agenția Națională a Arhivelor; Compania Națională de Asigurări în Medicină, Casa Națională de Asigurări Sociale; Agenția Națională de Reglementare a Activităților Nucleare și Radiologice; Agenția Geodezie, Cartografie și Cadastru și Agenția pentru Mediu.
![](https://tv8.md/resources/2024/01/31/2553d8ae-3808-4762-b0cd-4b1889627d28_tabel1.png)
Restanțiere, cu 0% digitalizare a serviciilor publice prestate antreprenorilor, sunt: Ministerul Justiției, Agenția Proprietății Publice, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Educației și Cercetării și altele.
![](https://tv8.md/resources/2024/01/31/c4086440-5019-4553-8a16-fdded3e2c891_tabel2.png)
„Ne concentrăm și pe creșterea securității, rezilienței și calității acestora. Și ca punct final să atingem acel obiectiv – posibilitatea gestionării unei afaceri în Republica Moldova 100% la distanță”, a menționat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba.
Potrivit ministrului, 2/3 din toate solicitările oamenii preferă să le solicite online. Totuși, din cele 259 de servicii digitale disponibile la moment, circa 33% nu au avut nicio solicitare online în 2023. În acest sens, reprezentanții ministerului și-au propus să identifice și să implementeze strategii eficiente pentru a crește utilizarea acestor servicii sub utilizate.
![](https://tv8.md/resources/2024/01/31/465b2677-ec92-4994-bd4d-b2c0063c9771_DIGITALIZARE.png)
Totodată, în 2023, circa 70% din solicitări au fost online și doar 30% din solicitări la ghișee. Astfel, din 3,7 milioane de solicitări de diverse servicii, 2,48 milioane au fost prestate online, iar 1,1milioane – la ghișeu.
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării are ca scop digitalizarea 75% din serviciile G2B până la finele lui 2024, și prestarea a 100% de servicii publice (G2B și G2C) în format digital până în 2030 – ca parte a Strategiei de Transformare Digitală. Digitalizarea serviciilor publice înseamnă eliminarea oricărui focar de corupție, reducerea birocrației și îmbunătățirea eficienței.
Procesul de digitalizare și nivelul de avansare a fiecărei instituții pot fi monitorizat pe pagina ministerului.