Comisia Europeană va lansa marți un nou apel de propuneri în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei iar Ucraina și Republica Moldova vor putea pentru prima dată să solicite finanțare pentru proiecte de infrastructură aflate de-a lungul culoarelor de solidaritate respectând aceleași principii ca oricare alt stat membru UE, fără a mai avea nevoie de parteneri din blocul european. Anunțul a fost făcut de comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean.
Declarațiile au fost făcute în cadrul unei conferințe de presă alături de vicepremierul Ucrainei Oleksandr Kubrakov însărcinat cu reconstrucția țării, scrie Calea Europeană.
„Atunci când am lansat culoarele de solidaritate, 2 milioane de tone din exporturile ucrainene de cereale, semințe oleaginoase și produse conexe au fost transportate prin intermediul acestora. În luna august a acestui an, această cifră a fost de 4 milioane de tone. Am avut provocări – blocaje, capacitate limitată, costuri logistice mai mari. Dar am avut și parteneri; parteneri care au dat dovadă de angajament și – cel mai important – de solidaritate. Solidaritatea a dus la o cooperare fără precedent între România și Republica Moldova, de exemplu, pe segmentul Dunării”, a evidențiat Vălean, fără a uita să menționeze rolul-cheie jucat de Franța în definirea ajutoarelor de navigație pentru a îmbunătăți siguranța și capacitatea de-a lungul canalului Sulina din România și, mai recent, în formarea navigatorii de barje.
În viziunea comisarului european pentru Transporturi, „o cooperare și mai strânsă între Ucraina, România și Moldova, în special în ceea ce privește simplificarea procedurilor de control la frontieră, va crește, de asemenea, capacitatea de-a lungul rutelor terestre către porturile dunărene și portul Constanța”.
Totodată, Vălean a anunțat că marți va fi lansat un nou apel în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei.
„Pentru prima dată, Ucraina și Moldova vor putea aplica pentru finanțare pentru proiecte de infrastructură fără a avea nevoie de parteneri UE. Pe scurt, pot aplica pe aceeași bază ca orice alt stat membru al UE. Au avut loc discuții preliminare cu echipele ucrainene și vom organiza mai multe întâlniri tehnice pentru a identifica cele mai bune proiecte care urmează să fie finanțate.
Dorim să asigurăm integrarea viitoare a sistemelor feroviare ale Ucrainei în sistemul de transport al UE prin implementarea ecartamentului standard european, cu scopul de a avea o legătură feroviară prin Ucraina de la Lviv la Iași și mai departe la Chișinău”, a menționat Vălean.