Deși sancționat de SUA și interzis să facă campanii pe Facebook, Ilan Șor i-a îmbogățit pe cei de la Meta cu peste 200.000 de dolari în ultimele șase luni, într-o campanie publicitară ajunsă la milioane de utilizatori. În ciuda multiplelor semnale clare ale unei campanii coordonate de către o persoană căreia i-a fost interzis să facă publicitate pe platformă, sistemele automate și umane ale Meta nu au reușit să urmărească și să elimine campania, demonstrează un raport Wired.
La doar câteva luni după ce Meta a spus că va opri reclamele distribuite de Ilan Șor, potrivit unei noi cercetări de la Reset, distribuite exclusiv cu Wired, Șor și sateliții săi din țară au creat o campanie publicitară și mai elaborată pe Facebook, care avea ca scop destabilizarea alegerilor locale din Moldova din noiembrie și subminarea deschiderii negocierilor cu Uniunea Europeană.
Conform unui raport realizat de aceeași agenție, pe parcursul ultimelor șase luni, campania a folosit peste 100 de pagini Facebook false pentru a difuza sute de reclame care au strâns 155 de milioane de afișări și au adus lui Meta cel puțin 200.000 de dolari. Mai multe dintre reclame au prezentat chiar și videoclipuri deepfake cu președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, purtând un hijab anunțând intenția de a demisiona.
Eșecul lui Meta de a identifica o campanie publicitară coordonată care conține zeci de pagini neautentice, videoclipuri deepfake și dezinformare pro-rusă conduse de o persoană sancționată care fusese anterior raportată pentru desfășurarea unei campanii similare, întărește criticile conform cărora Meta nu investește suficiente resurse în moderarea conținutului în piețe nevorbitoare de limbă engleză. Având în vedere că miliarde de oameni de pe tot globul vor vota la unele dintre cele mai importante alegeri anul acesta, inclusiv alegerile prezidențiale din SUA și Moldova, acest lucru ridică îngrijorări serioase cu privire la modul în care Facebook ar putea fi armat pentru a filtra campaniile, spun criticii.
Meta a refuzat să răspundă la întrebările specifice ale lui Wired despre modul în care Ilan Șor a reușit să repornească o nouă campanie la câteva luni după ce a fost alertat cu privire la campania sa anterioară, și insistă că i-a eliminat capacitatea lui Șor de a cumpăra reclame după ce a fost sancționat.
Biroul Maiei Sandu a declarat pentru Wired că platforme precum Facebook sunt „exploatate ca arene pentru războiul informațional de către puterile ostile” și că Moldova este în fruntea acestor atacuri.
„Războiul hibrid al Rusiei împotriva Moldovei ne-a pus în prima linie a unei astfel de confruntări digitale”, a declarat Olga Roșca, consilier pentru politică externă al președintelui Republicii Moldova, pentru Wired.
TV8 amintește că SUA au introdus sancțiuni împotriva a doi oligarhi moldoveni, fugiți din țară. Este vorba despre Vladimir Plahotniuc și deputatul fugar Ilan Șor. Potrivit politicilor, companiilor americane precum Meta le este interzis să se angajeze în tranzacții financiare cu persoane și grupuri sancționate.