Republica Moldova a dat start procesului de evaluarea a legislației naționale cu cea a Uniunii Europene. În cadrul reuniunii de miercuri, de la Bruxelles, cu echipa Comisiei Europene, condusă de către Gert-Jan Koopman, șeful Direcției Generale Vecinătate și Negocieri de Extindere a UE, a permis echipei guvernamentale din R. Moldova să facă cunoștință cu cei cu care va lucra pe parcursul procesului de negocieri.
Potrivit viceprim-ministrei pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, scopul reuniunii a fost detalierea următorilor pași, urmare a Deciziei Consiliului European din decembrie 2023 de a deschide negocierile de aderare cu Republica Moldova - și anume lansarea așa-numitului proces de „screening”.
Examinarea acquis-ului. Ce presupune
„Screening-ul”, cunoscut și ca examinarea analitică a acquis-ului Uniunii Europen, corpusul de legi ale UE aplicabile în UE, reprezintă stadiul de pregătire a negocierilor de aderare.
Procesul de examinare este împărțit în 35 de capitole, grupate în 6 clustere. Acesta este de o importanță vitală, deoarece constituie baza negocierilor bilaterale dintre UE și diferitele țări candidate.
Examinarea este un exercițiu formal și tehnic efectuat de Comisia Europeană în vederea pregătirii negocierilor de aderare.
Exercițiul permite țărilor candidate să se familiarizeze cu acquis-ul și obligațiile pe care le presupune acesta, întrucât țara candidată trebuie să poată implementa acquis-ul, și, prin urmare, contribuie la pregătirile lor pentru aderare.
În timpul negocierilor de aderare se poate efectua o examinare suplimentară dacă legislația UE a fost actualizată.
Etapele exercițiului de „screening”
Potrivit directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Mihai Mogîldea, exercițiul de „screening” va include două etape: sesiunile explicative și sesiunile bilaterale.
În cadrul sesiunilor explicative, Comisia Europeană va prezenta criteriile și prioritățile de armonizare a legislației europene pentru fiecare capitol de negocieri în parte, dar și va explica fiecare act juridic din acquis-ul UE, parte a capitolelor respective.
După încheierea primei etape, la circa 2 luni de zile, vor urma sesiunile bilaterale, în cadrul cărora Republica Moldova va comunica despre stadiul de pregătire la nivel sectorial pentru adoptarea și implementarea legislației UE.
Procesul de „screening” se va încheia cu publicarea a câte un raport de evaluare pentru fiecare cluster, care va puncta gradul de pregătire al Republicii Moldova pentru începerea negocierilor de aderare și va formula o serie de recomandări pentru autoritățile de la Chișinău.
Durata de evaluare
„La ora actuală, procesul e gândit să se încheie până la finalul anului curent. În cadrul acestui proces sunt implicate toate cele 33 de grupuri de lucru, formate din echipele de la ministere și agenții relevante. După ce procesul este încheiat - se va da startul procesului de negocieri. Estimarea optimistă a acestui proces ar fi de opt luni.
Ulterior, urmează discuțiile pe fiecare capitol în parte și lucru asupra reformelor”, a menționat pentru TV8 Mihai Mogîldea.
Expertul a menționat că în luna octombrie a acestui an urmează să fie publicat raportul Comisiei Europene, care conține o evaluare a tuturor capitolelor, în baza căruia va fi luată decizia privind începerea propriu-zisă a negocierilor.
„În momentul începerii negocierilor se ia în calcul fiecare capitol. După încheierea procesului de screening va exista o agendă, o foaie de parcurs. Sunt acte legislative, directive și regulamente care trebuie adoptate de Parlament, Guvern. Din păcate sunt domenii în care gradul R. Moldova de armonizare cu cel al UE este unul destul de redus. Acest fapt e menționat în raportul Comisiei Europene publicat anul trecut.
Mai exact, după procesul de screening se trece la fiecare domeniu în parte, iar în funcție de gradul de pregătire a R. Moldova, procesul de negocieri ar putea dura mai mult sau mai puțin anume pe acel capitol.
(....) Miza screening-ului e ca toți funcționarii din ministere să înțeleagă care e volumul lor lucru și cat au de muncit în următorii ani pentru parcurge aceste acte legislative care trebuiesc adoptate”, a precizat pentru TV8 Mihai Mogîldea.
În această perioadă, șefii și membrii grupurilor de lucru pe cele 35 de capitole care urmează să fie negociate cu Uniunea Europeană vor întreprinde mai multe vizite la Bruxelles, pentru a se consulta cu experții europeni.
Mai exact, cele 35 de capitole sunt: Libera circulație a mărfurilor, Libera circulație a lucrătorilor, Dreptul de stabilire și libertatea de a presta servicii, Libera circulație a capitalurilor, Achiziții publice, Dreptul societăților comerciale, Dreptul proprietății intelectuale,Politica în domeniul concurenței, Servicii financiare, Societatea informațională și mass-media, Agricultură și dezvoltare rurală, Siguranța alimentară, politica veterinară și fitosanitară,Pescuitul, Politica în domeniul transporturilor, Energie, Impozitare, Politica economică și monetară, Statistici, Politica socială și ocuparea forței de muncă, Întreprinderi și politica industrială, Rețele transeuropene, Politica regională, Sistemul judiciar și drepturile fundamentale, Justiție, libertate și securitate, Știință și cercetare, Educație și cultură, Mediu, Protecția consumatorilor și a sănătății, Uniunea vamală, Relații externe, Politica externă, de securitate și apărare, Controlul financiar, Dispoziții financiare și bugetare, Instituții, Alte subiecte.
Potrivit experților, negocierile privind elementele fundamentale se deschid primele și se încheie ultimele; progresele înregistrate în cadrul grupului de elemente fundamentale vor determina ritmul general al negocierilor.
Drumul R. Moldova spre Uniunea Europeană
Republica Moldova a depus cererea de aderare la UE în martie 2022. La 17 iunie 2022, Comisia Europeană a emis avizul său privind cererea.
Pe baza recomandărilor Comisiei, Consiliul European a recunoscut perspectiva europeană a Republicii Moldova și i-a acordat acesteia statutul de țară candidată la 23 iunie 2022.
Raportul Comisiei Europene
La 8 noiembrie 2023, în cadrul Pachetului de Extindere, Comisia a publicat raportul său privind Republica Moldova, recomandând deschiderea negocierilor de aderare.
În raport a fost indicat că R. Moldova trebuie să continue să-și crească capacitatea de a implementa reformele și de a oferi servicii publice de bună calitate la toate nivelurile. „Durata procedurilor, ratele scăzute de înlăturare și numărul mare de cauze restante afectează negativ eficiența sistemului judiciar”. CE menționează că nu s-au înregistrat progrese semnificative în urmărirea penală a cazurilor de corupție de nivel amplu.
Referitor la drepturile fundamentale ale omului este menționat că situația și condițiile de detenție din închisori depășesc capacitatea prevăzută și trebuie îmbunătățite. „Problemele de supraaglomerare, accesul inadecvat la tratament medical și lipsa de raportare sau investigare a potențialelor tratamente rele și violență rămân în mare parte neabordate”, se arată în raport.
Totodată, este menționat că investițiile în cercetare și dezvoltare rămân scăzute în ciuda strategiei Guvernului de a le crește.
Mai mult, este menționat că infrastructura fizică a Moldovei rămâne subdezvoltată, iar stocul de investiții străine directe este, de asemenea, scăzut, „reflectând slăbiciunile mediului de afaceri și problemele continue cu corupția și protecția drepturilor de proprietate”.
Mai este indicat că digitalizarea rămâne în urmă: puțin peste două treimi din gospodării sunt conectate la internet și doar 40% din serviciile guvernamentale pentru afaceri sunt disponibile online.
Decizia Consiliului Europeană la Summitul din decembrie
În decembrie 2023, liderii UE au decis să deschidă negocierile de aderare cu R. Moldova și au invitat Consiliul să adopte cadrul de negociere, după finalizarea etapelor relevante prevăzute în raportul Comisiei.
Consiliul a salutat progresele substanțiale înregistrate de R. Moldova în atingerea obiectivelor care stau la baza statutului său de țară candidată, în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei și al desfășurării de atacuri hibride împotriva R. Moldova înseși.
Consiliul a recunoscut, de asemenea, că R. Moldova a demonstrat un angajament clar față de procesul său de reformă. Pentru a continua să înainteze pe calea aderării, progresele durabile și tangibile în materie de reforme, în special în domeniul statului de drept, al justiției și al drepturilor fundamentale, sunt de o importanță crucială pentru R. Moldova.
De asemenea, Consiliul a încurajat R. Moldova să continue să acționeze pentru o reformă profundă a justiției, inclusiv a procesului de verificare, și să consolideze instituțiile relevante în lupta împotriva corupției.
În acest sens, R. Moldova trebuie să obțină un bilanț solid de anchete și condamnări, inclusiv în cazuri de nivel înalt.
Consiliul a subliniat importanța continuării reformelor economice transformatoare, a cooperării sectoriale și a integrării R. Moldova pe piața internă a UE pentru realizarea de noi progrese în reformele din sectorul economic și financiar.
Acestea ar trebui realizate pe baza acordului de asociere UE-R. Moldova și a acordului de liber schimb aprofundat și cuprinzător dintre UE, Georgia, R. Moldova și, respectiv, Ucraina.