Curtea de Apel Chișinău (CAC) rămâne fără 20 de judecători. Cererile de demisie au fost aprobate, în ședința din 7 mai a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Se întâmplă la scurt timp după ce Comisia Vetting a anunțat că doar jumătate din cei 40 de judecători pe care-i avea CAC au acceptat să treacă filtrul integrității. Membrii CSM au votat și pentru inițierea concursului pentru suplinirea funcțiilor vacante de judecător la CAC.
Anterior, TV8 a contactat-o pe una din judecătoare, Nina Cernat, pentru a afla motivele plecării din sistem. Magistrata a dat asigurări că demisia sa nu este legată de evaluarea Curților de Apel și că își dorește să se detașeze de activitatea din justiție, după 34 de ani lucrați în domeniu.
„Este o decizie asumată. Probabil ar fi trebuit să o fac acum un an când au plecat și alții. Imediat ce termin activitatea în consiliu, plec și nu îmi doresc să mă mai întorc în sistem”, a spus Cernat, care a adăugat, la ședința CSM, că a fost „atacată pentru opiniile separate, pentru voturile pe care le-am dat, pentru exprimările la Adunarea Judecătorilor, atacată de noile grupări din sistemul judecătoresc, pentru care am fost incomodă”.
Iar Sergiu Arnăut a depus cerere de demisie, în legătură cu atingerea plafonului de vârstă de 65 de ani. Și un judecător de la Curtea de Apel Cahul, Ion Dănăilă, a demisionat din același motiv.
Cererile au fost acceptate de membrii CSM, în lipsa a 19 din cei 21 de magistrați. Doar Sergiu Arnăut și Nina Cernat au fost prezenți la ședință. Deciziile Consiliului intră în vigoare pe 8 mai.
Plecările în masă de la CAC ar putea crea un blocaj în examinarea dosarelor și luarea unor decizii definitive, crede șefa Procuraturii Anticorupție, invitată la „Cutia Neagră”.
„Cu toții ne dorim sentințe definitive, inclusiv cu închisoare și confiscări, asta înseamnă o CAC funcțională, pentru că CAC emite decizia executorie și dacă nu avem suficienți judecători la CAC asta e posibil sa dureze și mai mult până ajungem la finalitate la nivelul de apel. Asta înseamna că va dura și mai mult să avem decizii definitive. Nu o să avem succes dacă nu o să fie suficienți judecători, care să poată examina dosare voluminoase și complexe”, a declarat Veronica Dragalin.
Din cele 57 de funcții de judecător la Curtea de Apel Chișinău, aproape două treimi sunt vacante. CSM a inițiat un concurs pentru suplinirea acestora, fie permanent sau măcar temporar.
„Focusul este pe suplinirea funcțiilor respective din rândul judecătorilor care doresc. Fie transfer fie promovare la instanța ierarhică superioară de la prima instanță și după cum este prevăzut de lege, transferul temporar este doar ca o soluție temporară până aceste funcții vor fi suplinite. Vom transfera atâți judecători câți este nevoie pentru a asigura continuitatea și activitatea, dar și funcționarea normală a Curții de Apel”, a menționat președintele CSM.
Sergiu Caraman dă asigurări că transferul judecătorilor de la instanțele de fond la Curtea de Apel nu va afecta calitatea justiției:
„De ce transferul temporar nu este o problemă? Pentru că acolo transferăm judecători, spuneați dumneavoastră mai devreme că sunt judecători nepregătiți, deci nu, nu este adevărat. Transferăm judecători cu experiență care au experiența prevăzută de lege pentru a fi judecători la Înalta Curte sau la Curtea de Apel după caz”.
Potrivit președintelui Consiliului Superior al Magistraturii, sistemul judecătoresc din țară este acum într-o criză acută de personal. Din totalul funcțiilor de magistrat, 30 la sută sunt vacante.
Amintim că demisiile judecătorilor de la Curtea de Apel Chișinău vin după ce, la începutul lunii aprilie, Comisia de evaluare a integrității morale și financiare a judecătorilor a început să-i verifice. Iar legea le permite să plece din sistem magistraților care nu vor să fie supuși evaluării. Conform regulamentului, judecătorii demiși în urma vettingului nu vor putea să lucreze ca judecători, procurori și să ocupe alte funcții de demnitate publică timp de 5-7 ani. Termenul interdicției va fi stabilit în fiecare caz aparte. De asemenea, ei nu vor putea primi pensii și indemnizații speciale.
Acest articol este finanțat printr-un grant oferit de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii. Opiniile, constatările și concluziile formulate în document aparțin TV8 și nu reflectă în mod necesar poziția Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.