În curând am putea avea noi reguli la susținerea examenului auto. De exemplu, perioada blocajelor de trafic, mai mare de două minute, nu va fi inclusă în timpul alocat pentru examen. Aceasta, dar și alte prevederi sunt incluse într-un proiect al Ministerului Educației, supus consultărilor publice până pe 30 mai 2024.
„Dacă pe durata desfășurării probei practice vehiculul de examinare este oprit fortuit, traficul este totalmente blocat, indiferent de motiv, cedarea trecerii coloanelor oficiale, cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, etc., pe o durată mai mare de 2 minute, atunci acest timp nu se include în timpul minim rezervat pentru desfășurarea probei practice”, se arată în punctul 25 al Proiectului de modificare.
De asemenea, devine obligatorie traversarea a minim două intersecții, cu efectuarea manevrei de virare la stânga, unde este necesară cedarea trecerii vehiculelor care vin din sens opus și se deplasează înainte sau la dreapta.
„Traseele folosite la proba practică urmează să fie selectate, astfel încât să permită examinatorului aprecierea dexterității şi aptitudinilor necesare conducerii în siguranţă a unui vehicul în condiţiile traficului rutier, astfel, candidații urmează să execute”, se mai arată în propunerile din proiect.
De asemenea, circulația la trecerea la nivel cu calea ferată devine facultativă, adică la discreția examinatorului auto.
Reamintim că recent, Ministerul Educației a publicat o analiză ce arată că „nicio școală auto din țară nu întrunește standardele de acreditare pentru pregătirea conducătorilor auto la categoria B”.
Evaluarea s-a făcut prin prisma ratei de promovabilitate a examenelor pentru permisele auto. Potrivit normelor legale în vigoare din data de 2 februarie 2024, rata medie de promovare din prima încercare a probei teoretice trebuie să fie de cel puțin 50% la proba teoretică și 30% - la proba practică. În realitate, în cazul unor instituții aceste rate nu depășesc nici 10%, situația fiind mai problematică în cazul probei practice.
„Calitatea studiilor în școlile auto trebuie să fie corespunzătoare astfel încât absolvenții să susțină ulterior probele practice și teoretice și să poată obține permisul de conducere. Bineînțeles că, atunci când rata de promovabilitate este foarte mică, asta vorbește despre probleme în procesul de instruire. Rezultatele analizei sunt destul de îngrijorătoare și sunt un punct de pornire pentru minister de a întreprinde anumite măsuri pentru a revizui și a înăspri condițiile de acreditare, dar și pentru a avea, în egală măsură, mecanisme de intervenție în cazul acelor școli auto unde rata de promovabilitate este extrem de mică, ceea ce indică, din punctul nostru de vedere, anumite riscuri de fraudă sistemică”, a menționat atunci ministrul Educației, Dan Perciun.