China pare să fi construit un portavion nou și neobișnuit, iar experții sunt intrigați că ar putea fi prima navă de acest fel, care ar putea spori și mai mult puterea maritimă a Beijingului, aflată în expansiune rapidă, relatează CNN și hotnews.
Imaginile obținute prin satelit de Planet Labs arată o navă cu botul mare, deschis și plat, care se construiește la Guangzhou Shipyard International pe insula Longxue, în provincia sudică Guangdong.
Acest nou portavion potențial „are o formă și o dimensiune oarecum neobișnuite – este mult mai mic decât portavioanele anterioare ale Chinei”, a declarat Thomas Shugart, fost comandant de submarin al Marinei americane și în prezent membru al Centrului pentru o nouă securitate americană.
Dar nava este chiar mai mică decât navele de asalt amfibiu de tip 075 utilizate de marina Beijingului, ceea ce sugerează că China ar putea construi primul „portavion aparent civil” din lume ca un fel de navă de cercetare oceanografică”, a adăugat Shugart.
Fuziunea navală
China a produs nave de război din ce în ce mai avansate într-un ritm febril, adesea la nivelul tehnologiei portavioanelor americane.
Portavionul Fujian – de departe cel mai mare, cel mai modern și cel mai puternic portavion al Chinei de până acum – a ieșit pe mare pentru primele sale teste la începutul acestui an, experții afirmând că ar putea să se alăture flotei Marinei Armatei Populare de Eliberare (PLAN) până în 2026.
Transportatorul de 80.000 de tone eclipsează cele două portavioane active ale PLAN, Shandong de 66.000 de tone și Liaoning de 60.000 de tone, plasându-l în liga superportavioanelor. Doar Marina Statelor Unite operează portavioane mai mari decât Fujian.
China a înregistrat, de asemenea, progrese în construcția celei mai mari nave de asalt amfibiu din lume, potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale, un think tank din Washington.
Numit Type 076, cabina sa de zbor se întinde pe aproximativ 13.500 de metri pătrați – aproape suprafața a trei terenuri de fotbal din SUA, a precizat think tank-ul în analiza imaginilor din satelit.
Construite la Shanghai, portavioanele Fujian și Type 076 sunt bijuteriile coroanei unei expansiuni militare care a făcut ca Beijingul să aibă cea mai mare marină din lume, cu peste 340 de nave de război.
Dar construcția unui nou vas de tip portavion în sudul Chinei ar putea semnala o altă schimbare în ceea ce privește „strategia de fuziune militar-civilă proclamată de Beijing, care utilizează lucruri precum nave civile-militare cu dublă utilizare”, a declarat Shugart, fost comandant de submarin.
Având în vedere construcția sa ușoară, nava ar putea servi ca transportor de elicoptere sau drone pentru Garda de Coastă din China, care este din ce în ce mai desfășurată ca o forță cvasi-militară, a spus Schuster.