Precizări din Moldova în cazul navei Usko MFU, care a fost sechestrată acum o săptămână, în timp ce naviga dinspre portul Giurgiulești către Marea Neagră. Autorităţile ucrainene susțin că nava cargo sub pavilion camerunez a încălcat granița și a transportat ilegal cereale din Peninsula Crimeea, ocupată de Rusia.
Pe de altă parte, Danube Logistics, compania care este proprietar și operator al Portului Internațional Liber Giurgiulești, anunță într-un comunicat că „nicio escală a navei nu a fost înregistrată în perioada vizată”. „Presupunem că nava sechestrată naviga din Portul de Stat de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești gestionat de Întreprinderea de Stat „Portul Fluvial Ungheni””, se arată în precizarea operatorului.
La rândul său, administratorul Portului Fluvial Ungheni, Daniel Postu, a confirmat pentru TV8.md faptul că nava Usko MFU a ancorat în port. Totodată, responsabilul a precizat că vasul a fost încărcat cu cereale cultivate în Republica Moldova.
Nava, numită Usko MFU, a intrat de cel puțin două ori în portul Sevastopol din Crimeea, dezactivându-și Sistemul de Identificare Automată (AIS) pentru a evita urmărirea. Prima dezactivare a avut loc în noiembrie 2023, când nava a plecat încărcată cu 3.000 de tone de produse agricole în numele unei companii turcești, conform acuzațiilor Parchetului General al Ucrainei, citate de AFP și Reuters.
„La sfârșitul lunii mai 2024, nava a intrat din nou în portul Sevastopol, descărcând mărfuri din Turcia. După reactivarea sistemului AIS pe 2 iulie, nava a intrat într-un port din Republica Moldova”, a detaliat Parchetul General al Ucrainei.
Nava a fost în cele din urmă sechestrată în timp ce trecea prin apele portului Reni, pe Dunăre. Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a anunțat joi sechestrarea unei nave cargo străine în Marea Neagră, în largul regiunii Odesa, și reținerea căpitanului, suspectat de colaborare cu Moscova pentru exportul de cereale ucrainene din Crimeea.„Nava a andocat în portul Sevastopol din Crimeea pentru a ridica produse agricole furate în perioada 2023-2024”, a acuzat SBU.
Conform SBU, căpitanul și cei 12 membri ai echipajului au ajutat Rusia să exporte câteva tone de cereale ucrainene din sudul ocupat al țării către Orientul Mijlociu, pentru vânzare în numele Moscovei.
„Ancheta este în curs pentru stabilirea tuturor împrejurărilor săvârșirii infracțiunii și identificarea altor persoane implicate în activitatea ilegală”,a precizat SBU.
Căpitanul, cetățean al unei țări din Caucazul de Sud, riscă până la cinci ani de închisoare pentru încălcarea restricțiilor de călătorie în teritoriile ucrainene ocupate de Rusia, conform comunicatului SBU.
Lloyd’s List, o publicație specializată în transportul maritim, a raportat că nava a fost sechestrată pe 4 iulie, în apropierea portului Reni, în timp ce se îndrepta dinspre portul Giurgiulești către Marea Neagră, fiind încărcată cu orz și având ca destinație portul Souda, din Grecia.