Premieră pentru Republica Moldova. Începând cu 30 ianuarie, camioanele de mare tonaj vor putea traversa frontiera cu programare. Proiectul este la etapa de pilotare și ar urma să fie lansat la vama Costești. Astfel, autoritățile vor să disperseze cozile uriașe ce se formează în vămi de camioanele ucrainene redirecționate spre UE din cauza războiului din țara vecină.
„Începând cu data de 30 ianuarie 2025, Serviciul Vamal va pune în aplicare, în regim de pilotare, un serviciu digital inovator - BQS. Este un sistem informatic pentru traversarea programată a frontierei. Prin aceasta vrem să transformăm traversarea frontierei a camioanelor cu mărfuri într-un proces digitalizat, rapid și comod”, a menționat directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub.
Astfel, șoferii sau reprezentanții companiilor de transport vor trebui să acceseze platforma BQS, care ar urma să fie accesibilă de la sfârșitul lunii și să selecteze ziua și ora la care planifică să traverseze frontiera Republicii Moldova. În prima etapă, serviciul va fi valabil doar la un post vamal, iar cu timpul, ar urma să se extindă și la celelalte vămi.
„BQS va fi pilotat în postul vamal Costești începând cu 30 ianuarie curent. Companiile de transport sau șoferii de camioane care vor ieși din țară prin postul vamal Costești urmează să rezerve ziua și ora de traversare a frontierei”, a punctat directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub.
Autoritățile spun că scopul sistemului este de a reduce din rândurile mari de la punctele de trecere ale frontierei, fenomen apărut după ce Rusia a atacat Ucraina. Acest fapt, a deteminat companiile de transport ucrainene să redirecționeze camioanele care urmează să ajungă în UE către frontiera țării noastre. Astfel, în prezent, un șofer este nevoit să piardă în jur de o săptămână, așteptându-și rândul pentru a trece vama.
Serviciul Vamal dă asigurări că noua regulă ar urma să reducă timpul de așteptare cu până la 90 la sută. Cifrele oficiale arată că la punctele de trecere a frontierei dintre Moldova și România, lunar, trec în medie 30 de mii de camioane. Platforma a fost dezvoltată cu susținerea USAID Moldova prin intermediul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova.