Compania Meta a eliminat o întreagă rețea de dezinformare, creată pentru a influența opinia publică în preajma alegerilor din 20 octombrie. Aceasta folosea identități false și crea branduri fictive de știri în limba rusă, pentru a răspândi informații părtinitoare, favorabile Rusiei și critici la adresa Uniunii Europene. Meta a descoperit că rețeaua era operată de indivizi din Rusia și Moldova, care colaborau din regiunea transnistreană.
În total, au fost șterse 7 conturi de Facebook, 23 de pagini, un grup și 20 de conturi de Instagram. Printre brandurile fictive create se numărau Tresh Kich, Moldovan Mole, Insider Moldova și Gagauzia on Air, care păreau surse independente de știri, dar răspândeau dezinformare.
Persoanele din spatele rețelei foloseau o strategie bine gândită. Pe lângă crearea de conturi false, aceștia utilizau și fotografii generate cu ajutorul inteligenței artificiale și schimbau în mod constant identitățile conturilor pentru a-și ascunde activitatea. Conținutul postat direcționa utilizatorii către canale externe, cum ar fi Telegram, unde mesajele manipulatoare continuau să fie promovate.
Rețeaua crea și publica conținut original, inclusiv desene animate despre știri și evenimente geopolitice legate de Moldova. Caricaturile și articolele manipulatoare aduceau critici deschise președintei Maia Sandu, partidelor și politicienilor pro-europeni, dar și relațiilor strânse cu România. În același timp, postau comentarii de susținere pentru partidele pro-ruse din Moldova, inclusiv cu referire la fugarul Ilan Șor.
În plus, rețeaua utiliza diverse strategii pentru a atrage și a crește numărul de urmăritori. Aceasta posta oferte de bani, alimente și bilete la concerte, pentru a încuraja utilizatorii să urmărească rețelele lor sociale Telegram, Odnoklassniki și TikTok sau să facă graffiti cu numele brandurilor campaniei.
Oamenii din spatele schemei de dezinformare distribuiau frecvent și rezumate ale articolelor de pe site-ul point.md și le distorsionau cu o tonalitate pro-Rusia și anti-UE. De asemenea, au promovat un canal de Telegram al gazdei unei emisiuni politice satirice din Moldova, care critică candidații pro-europeni.
Meta a eliminat rețeaua de dezinformare în conformitate cu politica companiei de a combate comportamentul inautentic coordonat, o strategie care vizează prevenirea manipulării dezbaterilor publice și protejarea utilizatorilor de informații false.
Deși persoanele din spatele acestei activități au încercat să-și ascundă identitatea, investigația Meta a găsit legături cu indivizi din Rusia și Moldova care operau din stânga Nistrului. Aceștia erau legați și de servicii care ofereau like-uri și urmăritori falși pe Facebook, Instagram, YouTube, OK, VKontakte, X și platforma de petiții Change.org. De asemenea, Meta a identificat unele legături cu o rețea din regiunea Lugansk din Ucraina, pe care a eliminat-o în decembrie 2020.
Meta a acționat înainte ca aceste conturi să reușească să dezvolte audiențe autentice. Aproximativ 4.200 de conturi au urmărit una sau mai multe dintre aceste pagini, niciun cont nu s-a alăturat acestui grup, iar în jur de 335.000 de conturi au urmărit una sau mai multe dintre aceste conturi Instagram.
Majoritatea urmăritorilor erau în afara Moldovei, pentru a face ca aceste eforturi să pară mai populare decât erau în realitate, menționează Meta. Aproximativ 4.000 de dolari au fost cheltuiți pentru reclame, plătiți în mare parte în dolari americani.