Cel mai aglomerat aeroport din Europa se pregătește să devină printre cele mai tranzitate din lume. Un plan îndrăzneț de extindere a Aeroportului Heathrow din Londra presupune investiții de miliarde de euro, provocări inginerești și lucrări de infrastructură uriașe, dar în același timp se lovește de o puternică opoziție, de la activiști de mediu, la politicieni și chiar primarul Londrei, scrie Hotnews.
După ani de dezbateri aprinse, guvernul britanic anunță că sprijină extinderea aeroportului Heathrow cu o a treia pistă, noi terminale de pasageri, căi de rulare și drumuri de acces, susținând că mutarea ar putea crea 100.000 de locuri de muncă, scrie BBC.
Măsura, alături de o posibilă extindere a celorlalte aeroporturi londoneze, Gatwick și Luton, este întâmpinată de o opoziție acerbă. Criticii proiectului spun că, prin creșterea numărului de călătorii cu avionul, ar fi mult mai greu pentru Regatul Unit să își îndeplinească angajamentele privind schimbările climatice.
Cu toate acestea, ministrul britanic de finanțe, cancelarul Rachel Reeves, susține că „o a treia pistă este extrem de necesară”, adăugând că guvernul „nu mai poate evita decizia”.
Heathrow, cel mai aglomerat aeroport european, deși are doar două piste
Heathrow este deja cel mai aglomerat aeroport nu doar din Regatul Unit, ci din întreaga Europă, deservind aproape 84 de milioane de călători în 2024, cu cele patru terminale de pasageri și două piste ale sale.
Extinderea Heathrow vine cu uriașe provocări de construcție
Pentru că actualul Aeroport s-a dezvoltat într-o zonă unde s-a construit mult, orice extindere va însemna o redesenare a întreg spațiului urban: localități desființate, sute de locuințe demolate, devierea unor cursuri de râuri și redirecționarea unei autostrăzi cu 12 benzi într-un tunel care să treacă pe sub noua pistă.
Rezultatul? Numărul de zboruri de pe Heathrow, limitat în prezent la 480.000 pe an, ar putea ajunge la 720.000 – sau aproape 2.000 pe zi, în medie.
O nouă pistă, dar și noi terminale și căi de rulare
Proiectul pentru extinderea Heathrow cu o a treia pistă a fost propus pentru prima dată de guvernul laburist al lui Gordon Brown în 2009, dar Curtea Supremă i-a dat undă verde abia în 2020. Acum, chiar dacă va primi susținerea actualului guvern Laburist, realizarea unui proiect tehnic va dura cel puțin doi ani.
Planurile inițiale prevăd ca noua pistă să fie construită în nord-vestul actualului aeroport, la distanță de fix 1.035 în linie dreaptă față de axul actualei piste nordice.
Noua pistă va avea o lungime de 3.500 de metri, o lățime de 60 de metri și numeroase căi de rulare, inclusiv noi căi de rulare ocolitoare pe la vestul actualului aeroport, conectând noua pistă de celelalte și de restul zonelor aeroportului fără a perturba actualul trafic de rulare sau mișcările de aeronave.
Localități șterse de pe hartă, o autostradă băgată sub tunel pe sub pistă
Și în afara aeroportului vor fi realizate modificări substanțiale.
Pentru a putea amenaja spațiul pentru o a treia pistă în nord-vestul actualului aeroport, mai multe localități vor fi afectate, unele dispărând de tot de pe hartă. Astfel, Longford nu va mai exista, precum și părți din Harmondsworth și Sipson, iar pe lângă case și blocuri, numeroase hale, depozite, parcări, hoteluri și clădiri de birouri din nordul Heathrow vor fi și ele demolate complet.
La vest de Heathrow trece și o importantă autostradă: M25 care, împreună cu benzile sale externe care acționează ca drumuri colectoare, numără nu mai puțin de 12 benzi de trafic.
Un râu va fi și el băgat în „tunel” pe sub pistă
Tot pentru a putea fi amenajată noua extindere a aeroportului, mai multe cursuri de apă vor fi redirecționate, iar cel mai mare râu din zonă – Râul Colne – va fi și el integrat într-o casetă care să treacă pe sub cea de-a treia pistă.
Într-o estimare mai veche, tot proiectul ar fi trebuit să coste circa 14 miliarde de lire sterline, dar BBC scrie că aceasta va trebui revizuită în condițiile de azi.
Chiar și cu sprijinul guvernului, procesul formal de realizarea a proiectului tehnic ar putea dura până la doi ani. Apoi, orice decizie de a porni etapa de proiectare va fi supusă contestațiilor și unei revizuiri judiciare, iar autoritățile vor trebui să răspundă și grijilor din partea oponenților cu privire la problemele de mediu.





























































