Comisia Europeană a dat miercuri primele amenzi în baza Regulamentului privind piețele digitale (Digital Markets Act – DMA), sancționând giganții tehnologici Apple și Meta. Companiile au fost amendate, în total, cu 700 de milioane de euro pentru încălcarea noilor norme digitale ale UE, transmite Mediafax.
Astfel, Apple a primit o amendă de 500 de milioane de euro pentru încălcarea normelor regulamentului privind magazinele de aplicații, în timp ce Meta a primit o amendă de 200 de milioane de euro pentru modelul său de publicitate „pay or consent”. Sistemul impune utilizatorilor din UE să plătească pentru a accesa versiunile fără publicitate ale Facebook și Instagram.
Cele două amenzi sunt rezultatul unor investigații de un an de zile privind activitățile giganților tehnologici americani.
Pe lângă amendă, companiei Apple i se cere să aducă noi modificări produselor sale până la sfârșitul lunii iunie. Dacă gigantul tehnologic nu se va conforma, Comisia îl poate amenda pentru fiecare zi suplimentară în care încalcă legea.
Totuși, noile amenzi nu se ridică la nivelul celor două sancțiuni uriașe aplicate anul trecut de UE în temeiul legislației antitrust. Atunci, Apple a primit o sancțiune de 1,8 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă în distribuția aplicațiilor de streaming muzical, iar Meta a fost obligată să plătească 797 de milioane de euro pentru promovarea serviciului său de anunțuri pe rețelele sociale.
Amenzile actuale au fost stabilite luându-se în calcul că sunt primele sancțiuni emise în temeiul DMA. Noua legislație a intrat în vigoare în 2024 și stabilește normele privind modul în care companiile de tehnologie ar trebui să funcționeze pe piața europeană.


























































