Polonia a anunțat miercuri că a descoperit o posibilă tentativă de interferență în campania sa electorală prezidențială, utilizând reclame pe Facebook care ar fi fost finanțate din străinătate. Afirmațiile au fost respinse însă de platforma de socializare, Meta, potrivit Reuters.
„Centrul de Analiză a Dezinformării NASK a identificat reclame politice pe platforma Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Materialele au fost afișate în Polonia”, a declarat NASK, institutul național de cercetare care se ocupă cu securitatea cibernetică.
„Conturile de publicitate implicate în campanie au cheltuit mai mult pe materiale politice în ultimele 7 zile decât orice comitet electoral”, a adăugat NASK într-un comunicat. Cu toate acestea, nu a precizat din ce țară ar fi putut proveni finanțarea.
Purtătorul de cuvânt al companiei-mamă a Facebook, Meta, a respins acuzațiile de ingerință străină.
„Oricine dorește să ruleze reclame pe platformele noastre legate de probleme sociale, alegeri sau politică trebuie să treacă printr-un proces de verificare pentru a-și dovedi identitatea și că locuiește în țara în care rulează reclamele. Investigația noastră a confirmat că administratorul asociat acestor pagini este autentic și se află în Polonia. Nu am găsit dovezi de interferență străină”, a declarat acesta.
Deși NASK a susținut că Meta a blocat reclamele după raportarea acestora, un purtător de cuvânt al Meta a afirmat prin e-mail că nu este adevărat că reclamele au fost blocate.
NASK a adăugat că reclamele păreau să sprijine un candidat în alegeri, dar ar fi putut fi destinate să afecteze negativ imaginea acestuia și să destabilizeze situația din Polonia.
Andrzej Kozlowski, șeful echipei de Analiză a Tendințelor Narative și Verificare a Faptelor la NASK, a declarat pentru TVP Info că reclamele aveau scopul de a discredita pe Nawrocki și Mentzen, dar păreau să-l susțină pe Trzaskowski. Totuși, Kozlowski a adăugat că ar fi putut fi o provocare.
NASK a informat deja Agenția Poloneză de Securitate Internă și lucrează pentru a stabili originea și sursa de finanțare a acestor reclame.
Polonia a declarat că rolul său ca hub pentru ajutorul către Ucraina, invadată de Rusia în 2022, o face o țintă principală pentru spionajul rus, sabotaj și atacuri cibernetice.
Ministrul Afacerilor Digitale, Krzysztof Gawkowski, a afirmat recent că Polonia se confruntă cu o „încercare fără precedent de a interveni în procesul electoral din partea Rusiei”. Gawkowski a spus că „sute de mii de zloți” au fost cheltuite pe aceste reclame, dar nu știa dacă Rusia se află în spatele campaniei.
Rusia a negat orice acuzație de amestec în alegeri străine.
Guvernele europene sunt pe alertă maximă după ce, în decembrie, România a anulat alegerile prezidențiale din cauza acuzațiilor de ingerință din partea Rusiei, acuzații pe care Moscova le-a negat.
Primul tur al alegerilor din Polonia va avea loc duminică, avându-l pe primarul liberal al Varșoviei, Rafal Trzaskowski, din cadrul partidului de guvernământ Platforma Civică, în competiție cu istoricii Karol Nawrocki, care conduce Institutul Național de Memorie al Poloniei, și naționalistul de extremă dreaptă Slawomir Mentzen.



























































