Ministerul Educației va contesta în instanță avizul emis de Consiliul pentru Egalitate privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor”. Potrivit instituției, acesta ar reprezenta o formă de discriminare directă față de celelalte grupuri etnice din Moldova.
„Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță că a luat act de avizul emis de Consiliul pentru Egalitate privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor” și îl va contesta în instanță, considerând necesară clarificarea situației prin intermediul unei proceduri judiciare. MEC reiterează angajamentul său față de promovarea unei educații de calitate, bazată pe valori democratice, respect pentru diversitate și adevăr istoric, în conformitate cu standardele curriculare în vigoare și cu realitățile statului Republica Moldova”, se arată în comunicatul autorităților.
Anterior, la începutul lunii iunie, Consiliul a recomandat Ministerului să revizuiască denumirea disciplinei și să adopte o formula „neutră” din punct de vedere etnic, care să reflecte diversitatea și să contribuie la construirea unei societăți inclusive.
„Denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice (non-români)”, avertiza Consiliul în avizul său.
Consiliul de Egalitate a argumentat prin datele preliminare ale recensământului din 2024, potrivit căruia 77,2% dintre cetățeni s-au declarat moldoveni, iar 7,9% – români, urmați de ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte grupuri entice.
„Populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice. (…) Educația este unul dintre cele mai importante instrumente de promovare a integrării și coeziunii sociale. Denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive, multietnice, în care toți cetățenii se simt reprezentați în narațiunea istorică națională”, se arată în aviz.



























































