Valul de caniculă care a cuprins Moldova vine cu riscuri nu doar pentru oameni, ci și pentru vehicule. Un banal drum cu mașina se poate transforma într-un pericol real, atunci când afară sunt peste 30 de grade Celsius. Temperaturile extreme afectează confortul, pun în pericol sănătatea, siguranța în trafic și chiar integritatea automobilului. Ce se întâmplă într-un vehicul lăsat în soare, cum fac față șoferii, dar și cât de expuse sunt mașinile la defecțiuni și riscuri de incendiu, în plină caniculă, aflați din reportajul ce urmează.
Este ora 12:00, iar mercurul din termometru arată că avem 30 de grade Celsius afară. Vom încerca să îl lăsăm timp de o oră în mașină pentru a vedea cum se va modifica. Am revenit peste o oră, pentru a verifica ce ne indică termometrul, iar după cum puteți observa, mercurul din termometru s-a ridicat la peste +50 de grade Celsius.
Temperaturile extreme nu pun în pericol doar sănătatea șoferilor și a pasagerilor, dar și starea automobilelor. Sistemul de aer condiționat este inclus la maxim atunci când e foarte cald, fapt care poate duce la suprasolicitarea motorului. Șoferii spune că se descurcă cum pot pe aceste temperaturi extreme.
„Da, se încălzește, e normal, sunt 35 de grade. -Ce faceți în așa situații? Pornim aerul condiționat. -Doar asta ajută? -Până când, da, așteptăm concediul”.
„Geamurile deschise și cam atât. Aer condiționat, din păcate, nu avem, pentru că este veche. -Cum vă descurcați fără aer condiționat. -E foarte greu, geamurile deschise și atât, se supraîncălzește, plecăm mai des la service auto”.
„Folosesc o folie reflectivă ca să protejez mașina de soare, pentru că altfel, din cauza radiației și a căldurii, se pot deteriora materialele plastice și interioarele mașinii”.
„Condiționerul și o parchez la umbră. Altă soluție n-am”.
Verificarea lichidului de răcire și a uleiului sunt regulile de bază care trebuie urmate de conducători, pe timp de caniculă.
„La un automobil, mai ales cu mulți kilometri la bord, pe timp de caniculă ies la iveală toate punctele slabe. La motor, în special sistemul de răcire este vulnerabil, există riscul de supraîncălzire, deteriorarea uleiului de motor, iar consecințele pot duce la reparații costisitoare”, a menționat administratorul unui autoservice Ilia Gagauz.
Specialiștii mai recomandă și verificarea presiunii din anvelope și a stării cauciucurilor, deoarece uzura acestora se accelerează pe căldură, iar asta poate duce la pierderea controlului asupra mașinii în situații critice. Este important să atragem atenția și la obiectele pe care le lăsăm în vehicule atunci când avem parte de vreme caniculară.
„ Nu se recomandă să lăsăm în mașină telefonul, gadgeturi, diferite dispozitive electrice, dar și bricheta și spray-uri, tot ce poate să explodeze. De asemenea, nu lăsăm sticla de apă pe fotoliul mașinii sau pe torpedou”, a subliniat Ilia Gagauz.
Cel mai mare risc ar fi ca automobilul să ia foc, deoarece în astfel de condiții cedează frecvent și acumulatoarele, în special la automobilele hibride sau electrice, care sunt mai expuse riscului de aprindere spontană din cauza suprasolicitării sau a defectelor termice. Potrivit Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, de la 1 iunie și până în prezent, au fost înregistrate 19 astfel de cazuri în Republica Moldova.