Suedia investighează o serie de incidente suspecte de sabotaj care vizează peste 30 de turnuri de telecomunicații, stârnind îngrijorări cu privire la vulnerabilitatea infrastructurii în contextul tensiunilor geopolitice continue din Europa, relatează newsweek.com.
Infrastructura afectată se întinde de-a lungul autostrăzii E22 din Suedia, unde mai multe cabluri au fost tăiate, iar echipamente tehnice au fost avariate în mai multe locații.
Suedia, care a aderat la NATO în martie 2024, se numără printre statele membre care acordă o atenție sporită protecției infrastructurilor critice, mai ales în contextul intensificării măsurilor de securitate în regiunea baltică după declanșarea războiului Rusiei împotriva Ucrainei.
Deși motivul și autorii nu sunt cunoscuți, natura pagubelor a sporit îngrijorarea în rândul comunității de securitate din Suedia.
„Acest caz iese în evidență și este mai grav decât de obicei”, a declarat Roger Gustafsson, șeful departamentului de securitate din cadrul Autorității Suedeze pentru Poștă și Telecomunicații (PTS). Incidentele au început în weekendul de Paște, în peste 30 de locații, și au dus, în unele cazuri, la întreruperi ale rețelelor mobile, însă fără consecințe majore.
Autostrada E22, cunoscută și sub numele de „Drumul European”, face parte dintr-o rețea rutieră care se întinde pe mai bine de 5.300 de kilometri, legând Marea Britanie, în vest, de Rusia, în est. Comisarul-șef Håkan Wessung, responsabil cu infracțiunile grave în Kalmar, a declarat că anchetatorii „nu exclud nicio ipoteză”, inclusiv posibilitatea unor atacuri deliberate.
Incidente similare au avut loc în Suedia și în trecut, inclusiv în 2016, când un turn de 300 de metri a fost doborât intenționat, afectând zeci de mii de gospodării.
Între timp, îngrijorările legate de securitatea infrastructurii s-au extins și asupra cablurilor submarine.
În februarie, un cablu de fibră optică dintre Finlanda și Germania a fost avariat în apele suedeze, în apropiere de insula Gotland. Autoritățile suedeze au deschis o anchetă pentru sabotaj, deși operatorul finlandez a raportat că nu au existat întreruperi de serviciu. „Aceste incidente trebuie privite în contextul actualei situații grave de securitate”, a scris atunci premierul suedez Ulf Kristersson pe X (fostul Twitter).
Acte similare de sabotaj au afectat anterior și alte state membre NATO, inclusiv Suedia, precum tăierea unor cabluri subacvatice esențiale de comunicații în zona Mării Baltice, incendierea unor centre logistice din Germania sau atacuri cibernetice asupra unor companii din domeniul apărării. Procurora suedeză Michelle Stein, care conduce ancheta poliției, a declarat pentru SVT: „Există anumite circumstanțe care par să indice o legătură între aceste cazuri, dar ancheta urmează să stabilească acest lucru”.
Mai multe companii europene de telecomunicații au adresat, în aprilie, o scrisoare deschisă Uniunii Europene, Regatului Unit și NATO:
„În acest moment crucial pentru securitatea și reziliența Europei, apreciem eforturile dumneavoastră de consolidare a apărării colective și de protecție a infrastructurii critice. Cablurile submarine joacă un rol esențial în conectivitatea, competitivitatea, pregătirea de apărare și stabilitatea economică a Europei. Recomandăm ca autoritățile din UE/SEE, Marea Britanie și NATO să-și reînnoiască colaborarea pentru a aborda eficient această situație, împreună cu actorii din industrie din UE și Regatul Unit.
Cu creșterea amenințărilor hibride, inclusiv incidentele care afectează cablurile submarine din Marea Baltică și Marea Nordului, subliniem importanța unor acțiuni sporite și coordonate pentru a proteja rețelele transfrontaliere ale Europei. Planul de Acțiune al UE pentru Securitatea Cablurilor oferă o abordare clară pentru a spori reziliența și securitatea acestor cabluri”.
Autoritățile suedeze continuă să investigheze incidentele legate de turnurile de telecomunicații, cu sprijinul serviciilor de securitate și al experților tehnici. Până acum, nu au fost anunțate arestări și nu au fost publicate concluzii care să confirme oficial un act de sabotaj.
Între timp, se așteaptă o intensificare a coordonării la nivel național și regional pentru protecția infrastructurii critice.



























































