Numeroase conturi anonime din rețeaua Meta, din care fac parte Facebook și Instagram, distribuie sponsorizat postări cu declarațiile avocatului lui Plahotniuc, Lucian Rogac, dar și imagini video care îl pun pe fostul lider democrat într-o lumină pozitivă. Și pe TikTok au apărut o mulțime de clipuri video în care apare fostul politician.
Ziarul de Gardă a constatat că mai multe pagini amplifică aceleași patru clipuri video: cu declarațiile despre extrădarea lui Plahotniuc; despre cum ar „câștiga alegerile ușor”; cum „unii stau prin baruri, iar alții muncesc”, în care sunt incluse imagini cu deputatul Radu Marian, ministrul Educației Dan Perciun și președinta Maia Sandu, dar și un clip din ultima conferință de presă susținută de Plahotniuc înainte să fugă din țară acum 6 ani.
Una dintre paginile de Facebook care afișau cele mai multe reclame este Esther Bush. Aceasta a fost creată pe 14 mai și la moment rulează publicitate despre Plahotniuc începând de miercuri, 30 iulie.
Un clip video care face parte din 3 reclame este însoțit de textul „– Tremură chiloții la cei de la guvernare – Adă’l Doamne, adă’l că era mai bine cu el decât cu prăpădiții actuali – Eu sper să revină și să ajungă iar la putere, să împrăștie gălbeneala asta care a ajuns la putere acum”.
În secvența video apare vloggerul Alexandru Tataru care spune că „vine nanu acasă”, după care sunt incluse imagini din ultima conferință de presă a lui Plahotniuc înainte de a fugi din țară, în care afirma: „nu vă prea agitați, nu vă faceți planuri prea mari, sau poate deloc, pentru că nu vă las eu de capul vostru, am să am eu grija voastră, căci am văzut cu toții ce puteți face, și mai ales ce nu prea puteți. Doar de vorbit sunteți buni”.
Tot pe 30 iulie, Esther Bush a publicat o postare sponsorizată cu declarațiile avocatului Lucian Rogac, care îl apără pe oligarhul Plahotniuc. Totuși, pe lângă cele spune de Rogac, pe secvența video de aproape 3 minute a fost inclusă afirmația că „guvernarea tergiversează extrădarea lui Plahotniuc”. Postarea care încă era disponibilă joi, 31 iulie, și făcea parte din 10 reclame, este acum indisponibilă, pentru că a „rulat fără un disclaimer obligatoriu”, așa cum cer politicile Meta.

Potrivit datelor publicate de Facebook, trei din cele 10 reclame au avut în jur de 50 de mii de vizualizări, sumele plătite fiind de până la 100 de dolari pentru fiecare.
Clipul video cu avocatul Lucian Rogac a fost sponsorizat și de către pagina Jose Perry, creată la 10 mai. La fel ca în cazul paginii Esther Bush, conținutul, care a fost folosit în cel puțin 3 campanii publicitare, în perioada 30-31 iulie, nu mai este disponibil. Și numărul de afișări este asemănător – de circa 50 de mii de ori.
Jose Perry mai rulează, din 31 iulie, un al clip video, montat din imagini vechi, în care Vladimir Plahotniuc spune că „unii stau prin baruri, iar alții muncesc”, după care urmează un montaj, cu mai multe imagini cunoscute în spațiul public, în care deputatul Radu Marian, ministrul Educației Dan Perciun și președinta Maia Sandu dansează. Clipul este însoțit de textul – „În 6 ani s-a văzut cine muncea și cine e la guvernare pentru distracție. Revine acasă, se termină discotecile pentru cei din PaS”.
Pagina Soroca Fort, redenumită astfel pe 30 iulie, dar care la momentul creării, în octombrie 2024, se numea Ttewetqeq, sponsorizează un clip video care începe cu afirmația vloggerului Grigore Manoli precum că „dacă vine Plaha înapoi în țară, câștigă alegerile fără propagandă politică. Ușor”. În continuare rulează diverse imagini cu Plahotniuc din vremea când se afla în R. Moldova. În descrierea clipului sponsorizat se spune: „Și din nou, Grișa are dreptate. Прямо в точку. Plahotniuc este un fenomen. Vreau sa-i văd fața lui Grosu când va fi coleg de Parlament cu Plahotniuc”.
Postarea rulează sponsorizat începând cu 30 iulie. Conform informațiilor publicate la secțiunea „Despre”, pagina Soroca Fort este administrată din Ucraina și Vietnam.
Cea mai recentă dintre paginile create, la 31 iulie, intitulată Dan Lapu, rulează trei dintre clipurile video despre Plahotniuc. Conținutul este folosit în 13 reclame distincte. Clipul video despre cum „unii dansează” este publicat exact cu același text ca pe pagina Jose Perry.
Conform expertului în monitorizarea spațiului informativ de la Comunitatea WatchDog, Andrei Rusu, din perspectiva OSINT (informații din surse deschise, n.r.), pagina „Dan Lapu” prezintă toate semnele unui „activ controlat, nu ale unui utilizator autentic”.
„Prima anomalie este comportamentul temporal: contul apare înregistrat ieri și trece direct în faza de promovare plătită, cu mai multe seturi de reclame lansate simultan. Acesta este un tipar tipic „burner page”, pagină setată pentru termen scurt și ștearsă ulterior. De regulă, tiparul este folosit în operațiuni politice coordonate, unde identitatea contează mai puțin decât viteza de diseminare. (...)
„Dan Lapu” este un nod local într-o rețea de propagandă conectată fie direct la ecosistemul pro-Șor, fie parte a unei campanii dedicate de spălare de imagine a lui Plahotniuc, cu identitate furată și suport logistic transnațional. Funcția sa nu este de a comunica, ci de a genera percepția că există sprijin masiv pentru revenirea lui Plahotniuc și că asta ar genera frică în cadrul partidului de guvernare, alimentând o narațiune coordonată în spațiul informațional moldovenesc”, a explicat Andrei Rusu.
Și pe TikTok circulă mai multe clipuri video cu imaginea lui Plahotniuc, partea a diferitor tranduri de pe platformă.

ZdG l-a contactat pe avocatul lui Plahotniuc, Lucian Rogac, însă are telefonul deconectat.






























































