Tiraspolul desfășoară lucrări de extindere la principalul punct de trecere de la Tighina, consolidând astfel așa-numita „graniță de stat”. Modernizarea are loc în contextul unei crize economice profunde și al unei execuții bugetare de doar 55% a Fondului Rutier în primele nouă luni ale anului. Autoritățile Republicii Moldova nu au fost informate despre aceste lucrări, deși notificarea este obligatorie, transmite Zona de Securitate.
Mai multe imagini foto și video arată ample lucrări de construcție desfășurate la pretinsul post de trecere Tighina-Chișinău. Autoritățile de la Kremlin ar construi o nouă bandă de circulație, iar în plan se află amenajarea unui terminal vamal pentru procesarea și depozitarea mărfurilor.
Reprezentanții delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control (CUC) au declarat că nu au primit nicio notificare oficială privind desfășurarea acestor lucrări și că este vorba despre o acțiune unilaterală.
„Aceste acțiuni încalcă principiile stabilite pentru soluționarea pașnică a conflictului transnistrean, întrucât acordul prevede că, pentru menținerea păcii, trebuie purtat un dialog și atins un consens”, a declarat Serghei Golovaș, șeful delegației moldovenești în CUC.
În octombrie 2024, presa locală din regiune anunța pregătirile pentru deschiderea unei a treia benzi de circulație pentru transportul de marfă la punctul de trecere din Tighina. Administrația separatistă din regiune anunța că pentru realizarea proiectului au fost alocați circa 3,3 milioane de ruble din Fondul Rutier, iar alte 839.000 de ruble urmau să fie cheltuite pentru instalarea gardurilor și aplicarea marcajelor rutiere.
În decembrie, pretinsul lider al regiunii separatiste, Vadim Krasnoselski, a vizitat punctul de trecere, a inspectat zona și a reiterat necesitatea construirii celei de-a treia benzi, invocând formarea cozilor mari la intrarea în regiune.
„Adică, fără construcția unei benzi suplimentare, practic nu putem rezolva problema, din punctul meu de vedere. (…) Înțeleg că este posibil. Trebuie consolidate grinzile, pregătite suporturile. Se montează, apoi se taie, se sprijină. În principiu, teoretic, da. (…) Sarcina dumneavoastră este să elaborați proiectul de extindere a benzii pe ambele părți – și pe dreapta, și pe stânga. Acolo extinderea carosabilului, aici prin mutarea unui pilon”, a declarat Krasnoselski.
La doar două zile după vizita sa, așa-numitul „Soviet Suprem” al regiunii a modificat bugetul local și a alocat 2 milioane de ruble pentru construcția celei de-a treia benzi la punctul de trecere – de data aceasta, destinată exportului.
În ciuda crizei economice provocate de dificultățile legate de livrarea gazelor, regimul de la Tiraspol consideră o prioritate consolidarea așa-numitei „granițe de stat”.
Anterior, în septembrie, delegația Republicii Moldova a informat CUC despre lucrările de reparație la mai multe poduri din perimetrul Zonei de Securitate, notificare transmisă înainte de începerea lucrărilor – spre deosebire de cazul reconstrucției acestui post, unde nu a existat nicio informare prealabilă, deși lucrările au fost complexe și au implicat utilizarea tehnicii grele.


























































