Moldovenii comandă tot mai mult de pe site-uri din străinătate, iar banii cheltuiți peste hotare depășesc deja vânzările magazinelor online locale. În 2024, cumpărătorii din Republica Moldova au făcut 21,7 milioane de comenzi pe platforme de comerț electronic din alte țări, de aproape trei ori mai mult decât cele 8,8 milioane de comenzi plasate pe magazinele online din țară, arată un studiu al Camerei de Comerț Americane din Moldova (AmCham).
Valoarea cumpărăturilor efectuate pe site-uri străine a ajuns la aproximativ 530 de milioane de euro, echivalentul a circa 10,2 miliarde de lei. Prin comparație, piața internă de e-commerce – bunuri și servicii vândute online de companii înregistrate în Republica Moldova – este estimată la aproape 8,9 miliarde de lei. Practic, moldovenii lasă mai mulți bani pe platforme de peste hotare decât în magazinele online de acasă.
Studiul mai arată că o parte importantă a tranzacțiilor online făcute în Moldova este susținută de străini. Aproape 48% din valoarea serviciilor cumpărate online de pe platforme moldovenești în 2024 a fost achitată cu carduri emise în alte țări. Cei mai mulți sunt cumpărători de bilete de avion, tren sau autocar, inclusiv din diaspora și din rândul refugiaților ucraineni stabiliți temporar în Republica Moldova.
Potrivit autorilor studiului, creșterea spectaculoasă a cumpărăturilor transfrontaliere este alimentată, între altele, de intrarea agresivă pe piață a unor platforme precum Temu, care atrag clienții cu prețuri foarte mici și livrare gratuită până la ușa consumatorului.
În același timp, oferta magazinelor online moldovenești nu reușește mereu să concureze prin preț, diversitate sau servicii, astfel că multe site-uri locale ajung să fie folosite mai degrabă ca „vitrine digitale”, iar cumpărăturile se finalizează fie în magazine fizice, fie pe platforme din afara țării.
Autorii studiului avertizează că această dependență de comerțul online extern pune presiune pe retailul local, mai ales în domenii ca îmbrăcăminte, încălțăminte și bunuri de uz casnic.
Totuși, ei văd și oportunități: dacă marii marketplace-uri internaționale își vor deschide platformele pentru producătorii din Republica Moldova, unele companii locale ar putea ajunge mai ușor la clienți din alte țări și și-ar putea crește exporturile prin e-commerce.





























































