Republica Moldova nu deține un sistem național centralizat de verificare a plagiatului, capabil să identifice și textele generate cu Inteligența Artificială. Peste 30% dintre studenți folosesc instrumente AI pentru a-și redacta lucrările universitare, a declarat ministrul Educației, Dan Perciun la emisiunea „La 360 de grade” de la Radio Moldova.
Potrivit ministrului, plagiatul continuă să fie o provocare majoră în învățământul superior din Republica Moldova, iar dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale accentuează și mai mult această problemă. Universitățile utilizează în prezent soluții diferite de detectare a plagiatului, însă este nevoie de un mecanism unic pentru întreaga țară.
Oficialul afirmă că implementarea unui astfel de sistem reprezintă inclusiv o obligație în procesul de aderare la Uniunea Europeană, iar finanțarea ar putea fi obținută prin fonduri europene destinate reformelor educaționale.
„Ceea ce ne propunem să facem e să elaborăm sau să contractăm serviciile unui soft național de prevenire a plagiatului, care se acționează ca un repozitoriu cu toate tezele de licență din țara noastră, în general în spațiul românesc. Universitățile noastre, de la caz la caz, folosesc asemenea instrumente. E important să avem niște standarde clare față de ce înseamnă plagiat, să avem niște standarde față de instrumentele care depistează plagiatul și să facem lucrul ăsta sistemic. În contextul planului de creștere, noi avem rezervate resurse”, a menționat Perciun.
Ministrul a atenționat asupra unei provocări în dezvoltare: inteligența artificială generează texte care nu sunt detectate de programele actuale, ceea ce pune sub semnul întrebării corectitudinea evaluărilor academice:
„Pentru că ceea ce astăzi oferă inteligența artificială sunt produse care nu sunt depistabile de către aceste softuri antiplagiat. Și aici merită să revenim la o discuție serioasă despre examenele la final de an”.
Subiectul va fi analizat detaliat la o conferință dedicată integrității academice, care va avea loc pe 22 decembrie. Autoritățile își propun să discute atât soluțiile tehnice, cât și adaptarea metodelor de evaluare în epoca digitală, astfel încât mediul universitar să rămână credibil și corect.



























































