Crăciunul este sărbătorit pe 25 decembrie sau pe 7 ianuarie de creștinii ortodocși, însă această diferență nu ține de regulile de bază ale credinței, ci de modul în care este organizată viața bisericească. Preotul Maxim Melinti a explicat, într-un mesaj public, de ce calendarul nu ar trebui să fie un motiv de ceartă între enoriași.
Într-o postare pe Facebook, Maxim Melinti explică faptul că, în Ortodoxie, dogmele se referă la elementele esențiale, precum credința în Dumnezeu, în Hristos și cinstirea sfinților, iar calendarul este o chestiune de organizare a bisericii.
Totodată, preotul subliniază că bisericile ortodoxe care respectă calendare diferite nu sunt separate unele de altele și slujesc împreună: „Există biserici ortodoxe în lume care respectă calendarul iulian și calendarul îndreptat gregorian și toate sunt în comuniune euharistică”.
Potrivit acestuia, conflictele apar din cauza fricii și a informațiilor greșite care circulă în rândul credincioșilor. „Unii credincioși sunt speriați de idei precum: «Dacă schimbați calendarul, veți pierde harul», «Cei care urmează Stilul Nou sunt eretici!» sau «Acesta este începutul Apocalipsei!»”. Clericul subliniază însă că aceste mesaje nu fac parte din învățătura Bisericii.
Preotul atrage atenția că aceste dispute ajung să afecteze familii întregi: „Din cauza acestei confuzii: soțul urmează un calendar, soția altul; părinții se opun copiilor lor; frații nu se felicită reciproc de Crăciun. Aceasta nu este lucrarea Duhului Sfânt”.
În final, Maxim Melinti reamintește ce este esențial pentru un creștin. „Nu calendarul ne mântuiește, ci credința și faptele cele bune”, spune preotul, îndemnând la pace, înțelegere și respect reciproc.
Din istorie
La început, Crăciunul a fost sărbătorit de toți creștinii în aceeași zi. În secolul al IV-lea, Biserica a stabilit data de 25 decembrie pentru a marca Nașterea lui Iisus Hristos.
Diferențele au apărut mai târziu, din cauza folosirii a două calendare diferite. Calendarul iulian, introdus în Antichitate, calcula anul puțin mai lung decât este în realitate, iar în timp această eroare s-a acumulat. Pentru a corecta decalajul, în 1582 a fost introdus calendarul gregorian, adoptat în Apus. O parte dintre Bisericile Ortodoxe au păstrat însă calendarul iulian, ceea ce a dus la un decalaj de 13 zile. Din acest motiv, Crăciunul este sărbătorit pe 7 ianuarie în calendarul iulian.
În spațiul est-european, inclusiv în Basarabia, situația a fost influențată decisiv de perioada sovietică. În URSS, religia a fost descurajată, iar calendarul bisericesc nu a fost un subiect de dezbatere publică. După 1940, odată cu anexarea Basarabiei de URSS, practica religioasă s-a menținut în special după calendarul iulian, care a rămas asociat cu tradiția locală.
Astăzi, în Republica Moldova, Crăciunul este sărbătorit atât pe 25 decembrie, cât și pe 7 ianuarie, în funcție de calendarul urmat, fără ca această diferență să fie una de credință.

































































