Lefuri mai mari pentru aproximativ 170.000 de bugetari, începând cu 1 ianuarie 2027. Guvernul a aprobat noua lege a salarizării, care prevede majorări medii de aproape 16%, pentru care au fost prevăzute 3,2 miliarde de lei. Premierul Vasile Tofan susține că actualul sistem a devenit prea complicat și plin de inechități, iar noile reguli ar urma să aducă mai multă ordine și să elimine diferențele nejustificate dintre veniturile angajaților. Proiectul urmează să fie examinat de Parlament.
„De-a lungul anilor, noi am ajuns cu un sistem foarte ciopârțit de salarizare, cu foarte multe valori de referință, cu foarte multe excepții, care au creat un sistem extrem de complex și nu întotdeauna echitabil. Puteau fi oameni în aceeași funcție, dar la diferite instituții, și cu salarii diferite cu 30-40%”, consideră premierul Vasile Tofan.
Potrivit premierului, reforma urmărește să reducă diferențele mari dintre lefuri, să majoreze salariile mici și să limiteze sporurile, care, în unele cazuri, au ajuns să fie cu 20% mai mari decât salariul de bază.
„Legea salarizării e despre a duce mai multă ordine în sistem și despre a mări salariile acolo unde este necesar”, a menționat Tofan.
Premierul a făcut trimitere și la pensiile speciale ale angajaților instituțiilor de forță, care vor primi în continuare beneficii suplimentare, în urma discuțiilor purtate.
„Știu că a creat foarte multă anxietate, a generat multe plecări din sistem. Noi v-am auzit, noi înțelegem, recalibrăm acum, revenim să facem mai bine tema pentru acasă, pentru a veni cu o propunere finală”, a subliniat premierul.
Principalele modificări ale legii salarizării
Ministra Finanțelor, Victoria Belous, a explicat că una dintre principalele modificări vizează modul în care sunt formate salariile. Mai exact, o parte dintre sporurile și adaosurile acordate în prezent vor fi incluse în salariul de bază. Astfel, autoritățile își propun ca salariul fix să reprezinte 70% din remunerația totală, iar sporurile să nu depășească 30%. Tot în salariul de bază va fi inclus și sporul lunar fix de 1.300 de lei.
Noua lege prevede și reducerea diferenței dintre cel mai mic și cel mai mare salariu din sectorul bugetar. Dacă în prezent un angajat poate câștiga de 26 de ori mai mult decât altul, după reformă această diferență ar urma să scadă la 10,5 ori.
Autoritățile vor schimba și modul de acordare a sporurilor pentru performanță, care până acum erau oferite în proporție de 90%, aproape automat. Pe viitor, angajații ar urma să primească acești bani în funcție de rezultatele muncii. Totodată, vor fi revizuite și alte sporuri și vor fi introduse măsuri pentru atragerea specialiștilor în funcțiile greu de ocupat, inclusiv un sistem separat de salarizare pentru angajații din domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC).
Potrivit ministrei Finanțelor, Victoria Belous, reforma va aduce „cea mai mare creștere salarială din ultimii ani” și va viza aproximativ 172.000 de bugetari, dintre care o treime lucrează în învățământ. În acest sens, în bugetul de stat pentru anul 2027 au fost prevăzute resurse suplimentare de 3,2 miliarde de lei.
Cele mai mari creșteri medii sunt prevăzute în apărarea națională, de 20,6%, urmate de personalul tehnic, de deservire și muncitoresc, cu 19%. Angajații din domeniul ordinii publice ar urma să primească cu 15% mai mult, iar cei din administrația publică, cu peste 15%. În educație, cultură și sport, lefurile vor crește, în medie, cu peste 14%, iar în sănătate și asistență socială, cu aproximativ 13%.
Exemple de creșteri salariale medii importante
Potrivit calculelor prezentate de Ministerul Finanțelor, salariul unui bucătar ar urma să crească cu 40%, de la 6.459 la 9.039 de lei, iar cel al unui asistent de educator, cu 34%, de la 6.811 la 9.140 de lei. Artiștii de balet ar urma să primească 14.300 de lei, față de 10.500 în prezent, ceea ce reprezintă o majorare de 36,2%.
Ofițerii de investigație ar urma să beneficieze de o creștere de 31%, de la 13.246 la 17.421 de lei, iar șoferii, de 27%, de la 7.395 la 9.419 lei.
În domeniul medical, salariile asistentelor medicale ar urma să crească cu 24,3%, de la 10.300 la 12.800 de lei, iar cele ale medicilor din instituțiile bugetare, cu 24%, de la 26.104 la 32.381 de lei. O majorare de 24% este prevăzută și pentru soldații din unitățile militare, care ar urma să primească 13.104 lei, față de 10.566 de lei în prezent.
Creșteri de 21% sunt estimate pentru contabilii-șefi din autoritățile locale, de la 15.389 la 18.659 de lei, cadrele didactice de sprijin, de la 11.341 la 13.742 de lei, și lucrătorii sociali, de la 6.780 la 8.178 de lei.
Asistenții sociali cu studii superioare ar urma să beneficieze de o majorare de 20,9%, de la 9.798 la 11.844 de lei, iar profesorii universitari din instituțiile bugetare, de 20,7%, de la 19.816 la 23.919 de lei.
Totodată, salariile polițiștilor de sector ar urma să crească cu 20%, de la 13.024 la 15.675 de lei, iar cele ale profesorilor din învățământul general, cu gradul didactic II, cu 13,8%, de la 13.030 la 14.828 de lei.




































