/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 793: Precizarea lui Șoigu, elicopter distrus și spitale evacuate! Kievul pregătește „cerul sângeriu”

Guvernul îndeamnă părțile aflate în litigiile legate de Portul „Giurgiulești” să își soluționeze diferendele

missing
09 iulie 2021, ora 18:16

Guvernul îndeamnă părțile aflate în litigiile legate de Portul Internațional Liber „Giurgiulești” să își soluționeze diferendele în conformitate cu dreptul pertinent în instanțele judecătorești competente și declară că va păstra poziția echidistantă față de părțile semnatare ale Acordului de Investiții. Reacția Guvernului vine întrucât Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvolatre (BERD) a anunțat recent achiziționarea Portului internațional Giurgiulești.

Mai mult, executivul dă asigurări că îndeplinește obligațiunile prevăzute în acord, păstrându-și integritatea instituțională, asigurând în mod transparent funcționalitatea legii și a instituțiilor statului în respectarea principiilor legale.

Tranzacția de cumpărare a Portului Internațional Giurgiulești a fost încheiată pe 7 mai 2021. Anunțul însă a fost făcut abia peste două săptămâni printr-un comunicat de presă plasat pe pagina web a portului. O investigație marca „Cutia Neagră” arată că procesul de achiziție a grupului de companii „Danube Logistics” de către BERD a fost unul mai puțin transparent, implicând companii offshore și jurisdicții departe de R. Moldova, unde se află portul.

Singurul port moldovenesc cu ieșire la mare, a fost plimbat timp de 17 ani prin companii offshore din Bahamas, Olanda, Austria și a ajuns în final în posesia BERD, printr-o companie offshore din Cipru – „Thomo Invest LTD”. În spatele firmei cipriote, care a vândut portul, se află cetățeanul german Thomas Moser, un fost angajat al BERD, ex-administrator al grupului „Danube Logistics” și fost director al Portului Giurgiulești.

De când a fost dat pe mâna unor investitori privați, în 2004, în spatele Portului Internațional Giurgiulești a fost creată o ramificație complexă de companii din diferite state. Operator al Portului Internațional Giurgiulești este SRL Danube Logistics, fondat de compania olandeză „Danube Logistics Holding BV”. Aceasta este proprietatea altei firme olandeze „Danube Holding BV”, în spatele căreia stă firma „Thomo Invest LTD” , înregistrată în Cipru pe 6 septembrie 2011, care l-a avut ca director pe Thomas Moser. În 2018, acțiunile offshore-ului cipriot au fost preluate de o companie înregistrată în Austria – „Febania GmbH” a cărei beneficiar este tot Thomas Moser. Rezultă că BERD a ajuns proprietara Portului Giurgiulești în urma unei tranzacții semnate cu firma austriacă a lui Moser „Febania GmbH”.

Actele consultate de echipa Cutiei Negre arată că la momentul procurării Portului de către BERD, activele SRL-ului „Danube Logistics”, adică portul, erau puse sub sechestru în cadrul unui proces de judecată dintre fostul proprietar al Portului, compania BEMOL, și Moser. Procesul de judecată durează deja de mai mulți ani, iar în februarie 2021, executorul judecătoresc Roman Talmaci a instituit și administrare silită la „Danube Logistics”, la cererea companiei „Bemol”.

Repezentanții Danube Logistics afirmă că BERD era deja, înainte de încheierea tranzacție de cumpărare, beneficiarul principal al acțiunilor deținute de Danube Logistics Holding BV în Danube Logistics, în baza unui acord de participațiune. În plus, acesta a fost gajată în favoarea BERD ca garanție pentru finanțarea împrumutului. Cât despre sechestrul aplicat pe acțiunile în cadrul procesului cu BEMOL, cei de la Danube Logistic afirmă că acesta este irațional:

„Acest sechestru a avut ca scop exproprierea ilegală a intereselor deținute de Danube Logistics Holding BV și BERD, iar legalitatea sa este în curs de examinare în instanțele de judecată. În orice caz, acest sechestru controversat este nul la momentul actual, deoarece BERD este singurul proprietar final al Danube Logistics, iar compania nu are nicio obligație față de Bemol”.

Tocmai acest proces de judecată dintre investitorii azeri de la Bemol și Thomas Moser, în care primii solicită returnarea Portului Internațional Giurgiulești de care spun că au fost deposedați, s-ar putea lăsa cu prejudicii de zeci de milioane de euro pentru R. Moldova.

Thomas Moser, obligat să achite prejudicii de 177 milioane lei

Procesul de judecată între „Bemol” și Moser a început încă în 2014, ultimul fiind învinuit de fraudă și management defectuos al companiei. În proces a fost atrasă și Ala Aydov, care a fost 2 ani director administrativ la Bemol și ulterior administratoare la „Danube Logistics” SRL. Cei doi au fost acuzați că au adus prejudicii de 260 de milioane de lei companiei „Bemol Retail”.

La baza procesului de judecată au fost puse mai multe acte de constatare ale Agenției pentru Reglementare în Energetică, care a identificat nereguli grave la „Bemol”, controale ale Serviciului Fiscal și rezultatele unor audite private care la fel au stabilit sustragerea banilor din companie în perioada în care aceasta a fost administrată de Moser. Acesta a fost în trecut angajat al Bemol și numit de investitorii azeri în calitate de administrator al Portului Giurgiulești. Până la acel moment, el a activat timp de 8 ani la BERD.

Portul a ajuns din proprietate de stat în proprietate privată în decembrie 2004, în perioada guvernării comuniste. Atunci, Guvernul R. Moldova a semnat Acordul de Investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești cu trei companii: Azpetrol SRL, redenumită ulterior în „Bemol Retail”, Azertrans SRL, transformată în „Danube Logistics” și Azpetrol Refinery SRL, cu noua denumire „Bemol Refinery”. Toate 3 aparțineau lui Rafiq Aliyev, cetățean al Republicii Azerbaidjan.

În octombrie 2005, Aliyev a fost arestat în Azerbaidjan fiind învinuit de trădare a intereselor țării, iar Guvernul azer i-a confiscat averea. Mai multe instituții internaționale l-au declarat pe Aliyev deținut politic. Pentru a-și proteja averea, în 2006, Aliyev a transmis toate activele pe care le avea în gestiunea unui trust creat în Olanda „Easeur Holding B.V” și a numit 4 administratori. Thomas Moser a fost unul dintre ei și a condus „Bemol Retail” în perioada mai 2006-septembrie 2012, reușind între timp să preia controlul asupra SRL-ului „Danube Logistics”, operatorul portului.

În octombrie 2013, Rafiq Ailyev a fost grațiat de președintele Azerbaidjanului și a revenit în Moldova pentru a gestiona afacerea „Bemol”. Atunci a aflat că Thomas Moser a administrat prost compania în lipsa sa și i-a cerut în instanță achitarea prejudiciilor. În aprilie 2018, Judecătoria Chișinău l-a obligat pe Moser să achite prejudicii de aproape 127 mil lei și alte 51 mil împreună cu Ala Aydov. Au urmat mai multe recursuri în instanțe, iar în februarie curent Curtea Supremă de Justiție a respins toate pretențiile și a lăsat în vigoare decizia prin care Moser a fost obligat să achite prejudicii.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram