Primăria nu are cu ce să înlocuiască microbuzele, așa că scoaterea lor din circulație se amână din nou. Noul termen enunțat de autorități este anul viitor. Până atunci șoferii de maxi se bucură că vor mai activa un an, dar sunt supărați pe abonamentele comune pentru troleibuz și autobuz, care spun că le fură și mai mulți clienți.
Microbuzele urmau să fie scoase din transportul public din capitală chiar de la începutul acestui an. Motivul este că acestea nu corespund parametrilor indicați în documentul standardelor de calitate în transportul public din Chișinău, nu dispun de rampe de acces pentru persoanele cu dizabilități și nici aparate de aer condiționat. Totuși, Primăria s-a răzgândit și a prelungit termenul cu încă un an, deoarece nu are cu ce le înlocui.
„Reieșind din faptul că nu s-a reușit achiziționarea microbuzelor de capacitate mică, solicităm susținerea Dvs pentru menținerea în continuare a efectivului existent pentru transportarea pasagerilor cu serviciul maxi-taxi”, a declarat șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană, Vitalie Mihalache.
Deși se bucură că vor continua să activeze, șoferii de microbuze se plâng că nu au pasageri. Andrei, șofer pe ruta cu numărul 162, spune că pentru două zile de lucru, își alimentează mașina cu motorină de aproximativ 1000 de lei.
Câștigurile îi sunt însă foarte mici, astăzi, până la amiază acumulase doar 18 lei, deoarece a avut doar trei pasageri:
„Lume e puțină de tot. Am făcut două cercuri și am fost gol goluț. Motorina pleacă, ce să facem?”.
Șoferii de microbuze spun că și abonamentele, valabile atât în troleibuze, cât și în autobuze, îi privează de clienți:
„Ne ia autobuzul oleacă de pasageri, că le-a dat abonamente. Dar ruta noastră 191 chiar dacă să o scoată oamenii o să se plângă, pentru că nu are cine să le ducă la spitalul republican. Tot Nordul Moldovei noi îi ducem, că vin la autogara de Nord. Și Ciocana și Centru”.
Părerile oamenilor sunt, însă, împărțite, în funcție de sectorul în care locuiesc:
„Când e liber microbuzul e normal, dar când e aglomerat. Stai față în față, respiri cu microbi. Nu-mi place tot asta. Eu cred că ele nu mai trebuiesc. Ar fi mai bine ca restul transportului public să circule normal. În principiu, nu circulă rău”.
„Cred că trebuie microbuze. Omului poate îi trebuie undeva mai repede să ajungă”.
„- Ei transportul public îl eliberează de pasageri și e comod. Este pe unde merge transport public și pe unde nu merge, acolo microbuzele sunt binevenite.
- Des mergeți cu microbuzul?
- Când și cum. Depinde de direcția în care plec”.
Potrivit asociațiilor de transport, în ultimii ani, numărul microbuzelor din capitală s-a redus foarte mult. Dacă acum cinci ani, pe străzile din Chișinău circulat în jur de 500 de unități, acum numărul acestora e de cel mult 100. În locul microbuzelor au fost puse troleibuze sau autobuze. Problema este că acum, Primăria scurtează unele rute. Ce-i drept în anumite intervale de timp, când fluxul de pasageri este mic. Așa se întâmplă la Trușeni, cu ruta numărul 34.
„Noile orare de circulație încă nu au fost afișate la stațiile de așteptare. Dar Primăria anunță că, orele la care troleibuzul va circula doar până la această stație - bariera Sculeni, vor fi marcate cu steluță. De aici, călătorii troleibuzele 8 sau 5, pentru a ajunge în Centrul capitalei. Fără să mai cumpere un bilet”.
Primul troleibuz cu itinerarul prescurtat, în zilele de lucru, pornește din Trușeni la orele 08:46 dimineața. La fel se întâmplă și pe parcursul zilei, cu excepția orelor de vârf. Oamenii sunt nemulțumiți și spun că vor fi nevoiți să piardă mult timp în stații pentru a lua un alt troleibuz sau autobuz.
„Clar lucru că nu e comod. Fiecare om ia niște produse. Să pui o geantă încolo și alta dincolo tot nu poți”.
„Cred că da, se pierde timp, dar dacă e multă lume și nu încape în unul trebuie să aștepte altul”.
Troleibuzul cu ruta numărul 34 circulă de la Trușeni până la strada Tighina. Proiectul standardelor de calitate în transportul public din Chișinău, implementarea căruia a fost amânată deja de două ori, prevede și cerințe pentru autobuze și troleibuze. Vârsta acestora nu trebuie să depășească 20 și respectiv, 15 ani. Este obligatoriu ca toate unitățile de transport să fie dotate cu aparate de aer condiționat, lucru care, în prezent, se respectat doar la o treime din ele.
Primăria planifică să cumpere în 2023 mai multe unități de transport articulate, care au o capacitate de transportare dublă decât cele obișnuite. Pentru asta au fost planificați 100 de milioane de lei din buget.