Air Moldova, compania asociată cu Ilan Șor, spune că susține poziția expusă de președinta Maia Sandu privind managementul defectuos al fostei întreprinderi de stat și intenționata îndatorare a acesteia până în 2018, inclusiv necesitatea tragerii la răspundere a celor implicați”. Despre aceasta, operatorul aerian a anunțat într-un comunicat de presă.
„În ultimii ani, de nenumărate ori am anunțat public despre gestionarea defectuoasă a întreprinderii de către fostul management al companiei de stat Air Moldova, care până în prezent are dosare penale în instanță.
În acest sens suntem solidari cu președinta și solicităm Procuraturii să ne comunice la ce etapă se află dosarele fostului director Air Moldova.
Air Moldova a oferit organelor abilitate toate actele necesare pentru asigurarea unui proces de justiție echidistant. Așteptăm ca Procuratura să ia atitudine în cazul celor care au adus compania Air Moldova în starea în care a fost până la privatizare.
Cât despre datoriile din prezent, o parte din ele sunt istorice de pe timpul companiei de stat, pe care Air Moldova le-a achitat din 2018 până în prezent, o altă parte din datorii sunt cauzate de pandemie, război și pierderea destinațiilor cheie”, se menționează în comunicat.
Totodată, Air Moldova a acuzat instituția bancară maib că ar intenționa să „împingă compania spre faliment”.
„Air Moldova este dispusă să achite datoriile față de prestatori și să-și onoreze obligațiunile față de pasageri, dar problemele financiare cu care se confruntă compania la ziua de azi, sunt cauzate de acțiunile băncii comerciale.
Banca, prin includerea în contract a unor clauze abuzive, obligă Air Moldova să cerșească de la bancă propriii bani pentru a achita operarea zborurilor, iar de fiecare dată când primește un refuz, compania este nevoită să anuleze zborurile.
Din păcate, acțiunile băncii nu sunt nimic altceva decât constrângeri financiare grave pentru companie, create intenționat. Cu toate acestea, compania continuă să achite datoriile zilnic și întreprinde măsuri pentru a gestiona situația și a nu permite falimentarea operatorului Național.
La ora actuală, în conturile Air Moldova la banca sunt blocate 150 de milioane de lei, bani care ar permite companiei să achite prestatorii de servicii pentru a nu anula curse zilnic, bani care ar permite suplinirea flotei proprii și bani care ar asigura activitatea companiei fără constrângere. Faptele vorbesc de la sine, iar acțiunile băncii par a urmări scopul de a împinge compania spre faliment”, se mai menționează în comunicat.
Maib a venit în scurt timp cu o reacție.
„Maib este un operator de plăți al Air Moldova, procesând plățile cu cardul și acționând în conformitate cu contractul semnat bilateral. Contractul cu Air Moldova reflectă clauze specifice pentru industrie și pentru dezvoltarea companiei, conform cărora maib are obligația să protejeze interesele clienților care plătesc pentru serviciu, fără a restricționa tranzacțiile Air Moldova.
Pe întreaga perioadă a parteneriatului nostru maib a sprijinit Air Moldova în dezvoltarea și creșterea companiei. Deși fiecare client este extrem de valoros pentru noi, maib nu a restricționat niciodată și nu restricționează Air Moldova să lucreze cu orice alt furnizor de plăți”, au precizat cei de la maib.
TV8.md amintește că Air Moldova a lansat recent o petiție pe online, prin care a solicitat, din numele a 285 de angajați, intervenția președintei Maia Sandu. Președinta, însă, este de părerea că datoriile întreprinderii trebuie să le întoarcă cei care le-au adunat.
„Problema Air Moldova sunt datoriile enorme care au fost acumulate și acum se caută o soluție cine să le întoarcă. Trebuie să le acopere cei care le-au făcut”, a declarat Maia Sandu.
În ultima perioadă, Air Moldova a anulat o serie de zboruri. Operatorul aerian se confruntă cu dificultăți financiare și a fost condiționat de către bancă să majoreze suma de depozit pentru garantarea rambursării biletelor neutilizate. Întâmplător sau nu, problemele Air Moldova s-au acutizat după ce statul a preluat controlul asupra Aeroportului Internațional Chișinău.
Potrivit Autorității Aeronautice Civile, în cazul neremedierii situației financiare în termeni proximi și suplinirea cu flotă de aeronave suficiente pentru prestarea serviciilor în care s-au angajat, compania aeriană riscă să îi fie suspendat Certificatul de Operator Aerian. AAC a afirmat, pe 26 aprilie, că mai are nevoie de cinci zile pentru a încheia controlul inițiat la compania afiliată fugarului Ilan Șor.
Iar Guvernul a cerut măsuri de protecție pentru cei care mai au curajul să cumpere bilete de la Air Moldova. În caz de neconformare, Executivul amenință compania cu sancțiuni ce pot culmina cu retragerea licenței de activitate.
După anunțul îngrijorător al Autorității Aeronautice Civile despre riscul falimentării Air Moldova, jurnaliștii „Cutia Neagră PLUS” au analizat rapoartele financiare ale companiei depuse la Biroul Național de Statistică. Pentru investigația „Capcana lui Șor de la Air Moldova”, echipa a consultat rapoartele începând cu 2018, anul în care a fost privatizată Air Moldova.

































































