Aeroportul Chișinău nu va putea fi privatizat. Amendamentul ce prevede acest lucru a fost adoptat în a doua lectură de 55 de deputați. Prin urmare, Agenția Proprietății Publice poate relansa licitația pentru spațiile comerciale de la aeroport.
În bunurile ce țin de domeniul public al statului sunt incluse și: piste de decolare și aterizare, căi de rulare, platforme pentru îmbarcare și debarcare, precum și terenurile aferente.
Amendamentul conține și prevederi menite să asigure aplicarea eficientă a măsurilor restrictive internaționale. Printre acestea se numără detalierea categoriilor de persoane incluse în lista restricțiilor și extinderea competențelor Serviciului de Informații și Securitate.
Serviciul Fiscal de Stat și Agenția Servicii Publice se numără printre autoritățile cărora SIS le va remite ordinele referitoare la aprobarea sau modificarea listei persoanelor asociate subiecților restricțiilor internaționale. De asemenea, proiectul acordă Serviciului de Informații și Securitate competențe suplimentare, inclusiv elaborarea și aprobarea listei persoanelor juridice ce se presupune că sunt sub controlul subiecților restricțiilor sau au ca beneficiar efectiv un subiect restricționat.
Menționăm că licitația pentru spațiile comerciale din Aeroportul Chișinău va fi relansată cu noi condiții, menite să atragă un număr mai mare de companii internaționale. Potrivit Agenției Proprietății Publice (APP), ajustările se vor face la caietul de sarcini, iar durata contractului de închiriere va fi extinsă de la 3 la 5 ani pentru firma care va câștiga licitația.Astfel, APP va recomanda administrației aeroportului să includă explicații suplimentare și mai detaliate ale criteriilor din caietul de sarcini, pentru a nu lăsa loc de interpretări.
De asemenea, se vrea reducerea numărului de aeroporturi în care participanții trebuie să își demonstreze activitatea, de la 10 la 7, dar și divizarea licitației în 2 loturi distincte, pe domenii, un lot pentru Travel Retail (magazine) și un alt lot pentru Food and Beverages (restaurante). APP a mai anunțat că ar putea fi extins termenul de transmitere în chirie a spațiilor de la 3 la 5 ani.
Amintim că prima licitație de închiriere a spațiilor comerciale de la Aeroport a fost anulată, deoarece s-au înregistrat doar doi pretendenți, număr considerat insuficient. Ulterior, în data de 25 martie, Agenția Proprietății Publice a prelungit termenul de depunere a dosarelor pentru participarea la a doua licitație, după ce în concurs s-a înscris doar o companie. Procuratura Anticorupție a pornit un proces penal pentru abuz în serviciu pe seama licitației de la Aeroport, iar, în paralel, și Centrul Național Anticorupție investighează eventuale abuzuri.
A eșuat și a doua licitație. Șeful APP, Roman Cojuhari spunea, la fel ca Andrei Spînu, că singura companie care s-a înscris la a doua licitație nu a prezentat toate documentele necesare. Ulterior, administrația aeroportului a subliniat, într-un comunicat, că în următorul proces de licitație va fi îmbunătățit, pentru a atrage mai multe companii internaționale cu renume să investească în Aeroportul Chișinău.
Spînu consideră că licitația pentru spațiile comerciale de la Aeroportul Chișinău a eșuat pentru a doua oară în situația în care grupul criminal Șor a făcut presiuni publice permanente pentru ca aceasta să nu aibă o finalitate. Explicația este simplă - fugarul penal Ilan Șor vrea cu tot dinadinsul să își mențină controlul asupra acestor spații, care îi aduc venituri consistente. Potrivit lui Spînu, o nouă licitație ar putea fi anunțată săptămâna viitoare. Ilan Șor nu a comentat, deocamdată, acuzațiile.