Premieră pentru sistemul juridic din Republica Moldova. Curtea Supremă de Justiție (CSJ) a anulat, pentru prima dată, o decizie a Comisiei Pre-vetting de nepromovare a evaluării repetate și a emis o altă hotârăre. Astfel, în cazul judecătorului Ion Chirtoaca, care nu a promovat de două ori evaluarea, s-a decis irevocabil promovarea candidaturii acestuia.
Decizia a fost luată de un complet de judecată special compus din magistrații: Ion Malanciuc – președinte, numit recent judecător la Curtea Constituțională de către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Diana Stănilă și Oxana Parfeni – judecători.
Aceștia au decis anularea deciziei „Comisiei independente de evaluare a integrității candidaților la funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor nr. 13 din 21 mai 2024 ‘cu privire la evaluarea reluată a lui Ion Chirtoaca, candidat la funcția de membru în Consiliul Superior al Magistraturii’”.
Prin urmare, s-a constatat „promovarea de către Ion Chirtoaca, candidat la funcția de membru în Consiliul Superior al Magistraturii, a evaluării efectuate în baza Legii nr. 26/2022”.
Ce a nemulțumit Comisia Pre-vetting
Judecătorul Chirtoaca, care a candidat la funcția de membru în CSM, a picat prima dată filtrul integrității în 2023. Comisia a decis că candidatul nu întrunește criteriile de integritate, constatând „dubii serioase”. Magistratul a contestat această hotărâre.
Ulterior, pe 1 august 2023, Curtea Supremă de Justiție a admis contestația și a dispus evaluarea reluată a candidatului. În cadrul audierii repetate, potrivit Comisiei Pre-Vetting, la solicitarea magistratului, au fost invitați și părinții acestuia.
Comisia a subliniat că mama și tatăl lui Ion Chirtoaca nu fuseseră audiați în cadrul evaluării inițiale, iar magistratul a contestat acest aspect la CSJ. Mai mult, cei doi ar fi ajuns să fie audiați inclusiv la recomandarea și cererea CSJ, care a anulat decizia Comisiei de nepromovare a evaluării și a dispus reevaluarea candidatului.
Audierea părinților a avut loc pe 13 martie 2024, în regim online. În cadrul ședinței, mama și tatăl judecătorului au răspuns la întrebările membrilor Comisiei, dar și ale fiului lor, și au oferit explicații legate de sursele de venit ale familiei.
Însă, nici din a doua încercare, Chirtoacă nu a reușit să convingă membrii Comisiei de integritatea sa etică și financiară.
Unul din lucrurile care a nemulțumit Comisia ține de „nedeclararea contului bancar și a transferurilor de la părinții săi în modul prevăzut de lege și a surselor mijloacelor bănești pentru astfel de transferuri”.
Aceasta a constatat că magistratul Ion Chirtoaca nu a declarat un cont bancar în euro, deschis în 2010 și închis în 2022, în declarațiile anuale pentru anii 2012-2015, deși în acea perioadă a primit transferuri de 74.660 de euro de la părinții săi, care munceau în străinătate.
În cadrul evaluării inițiale și a celei reluate, Comisia a exprimat dubii serioase privind integritatea financiară a candidatului, invocând lipsa de transparență, informații incomplete și contradictorii, precum și faptul că documentele justificative despre veniturile părinților au fost prezentate abia în fața Curții Supreme de Justiție.
Deși Chirtoaca a recunoscut că omisiunea de a declara contul a fost o greșeală și că după ce a devenit judecător în 2016, a devenit mai familiarizat cu prevederile legale, Comisia a considerat că acesta nu a demonstrat diligență suficientă și nu a oferit explicații convingătoare cu privire la sursa banilor transferați.
De asemenea, Comisia Pre-vetting a reamintit că, potrivit deciziei din 1 august 2023 a completului special al Curții Supreme de Justiție (CSJ), evaluarea inițială a ignorat documentele justificative prezentate de Ion Chirtoaca privind veniturile părinților săi și explicațiile legate de veniturile nedeclarate ale tatălui său, obținute din muncă neoficială. Instanța a acceptat că părinții au transferat în perioada 2012–2015 suma de 74.660 euro – cu 10.533 euro mai mult decât veniturile lor oficiale – diferență explicabilă, în opinia CSJ, prin munca nedeclarată a tatălui.
Tot în fața CSJ, în 2023, candidatul a prezentat declarațiile a doi cetățeni italieni care confirmau faptul că tatăl său a lucrat pentru ei, informații ce nu fuseseră comunicate anterior Comisiei.
La evaluarea reluată, Comisia a luat act că veniturile neoficiale ale tatălui în perioada 2012–2014 au fost estimate la 5.775 euro anual. Între 2012 și 2015, veniturile totale ale părinților au fost de 81.452 euro, în timp ce transferurile bancare și depunerile au însumat 91.274 euro, o diferență de 9.822 euro. Pe întreaga perioadă 2010–2015, discrepanța a fost de aproape 20.000 euro.
În sprijinul explicațiilor sale, Chirtoaca a prezentat Comisiei, în evaluarea reluată, patru declarații suplimentare despre veniturile părinților săi – una semnată de aceștia și alte trei de la terți.
Al doilea lucru care a dat semne de întrebare Comisiei Pre-Vetting ține de „procurarea unui apartament la preț preferențial – condițiile de eligibilitate și îmbunătățirea condițiilor de trai”.
Comisia de evaluare a constatat că, pe 21 iunie 2017, Ion Chirtoaca a solicitat o locuință la preț preferențial printr-un program destinat judecătorilor pentru îmbunătățirea condițiilor de trai, gestionat de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM). În evaluarea inițială, Comisia a remarcat că acesta nu a declarat faptul că deținea deja un apartament de 38,4 m.p., informație esențială în procesul de selecție. Astfel, au existat dubii că ar fi fost eligibil pentru program dacă ar fi prezentat toate datele relevante.
În cadrul reevaluării, Comisia a solicitat documente de la CSM și a constatat că, deși cererea inițială din iunie 2017 nu conținea documente justificative, în noiembrie 2017 Chirtoaca a depus o nouă cerere, însoțită de o copie a actului cadastral care demonstra că deținea apartamentul respectiv. În aceste condiții, Comisia a concluzionat că dubiile privind eligibilitatea sa s-au diminuat, deoarece ulterior candidatul a comunicat informația omisă inițial.
Ce argumente a adus în apărarea sa Ion Chirtoaca
La 5 iunie 2024, Ion Chirtoaca a transmis prin e-mail o cerere de contestare a deciziei Comisiei independente de evaluare a integrității candidaților la funcții în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor. Ulterior, la 25 iunie 2024, acesta a completat cererea, solicitând anularea deciziei Comisiei nr. 13 din 21 mai 2024 privind evaluarea reluată a sa, în calitate de candidat la Consiliul Superior al Magistraturii, și reluarea procedurii de evaluare. În motivarea acțiunii, magistratul a adus mai multe argumente.
Astfel, Ion Chirtoaca susținea că îndoielile Comisiei privind proveniența banilor se referă la activitatea părinților săi, iar el nu poate fi responsabil pentru veniturile acestora. El a mai subliniat că a prezentat suficiente dovezi și argumente care demonstrează că tatăl său a muncit neoficial în Italia între 2007 și 2014, însă o parte dintre angajatori fie nu au dorit să confirme acest lucru, fie au decedat.
Chirtoaca a mai criticat faptul că, în evaluarea reluată, Comisia a luat în considerare doar venitul anual de 5.825 de euro, care a fost recunoscut oficial de unii angajatori, ignorând alte surse de venit neoficial prezentate de familie. El a subliniat că părinții săi au lucrat continuu în Italia, aspect confirmat prin declarații și alte documente.
De asemenea, magistratul a punctat că la momentul transferurilor – între 2012 și 2015 – nu era judecător, fiind numit în funcție abia în martie 2016. În declarația sa din acel an, a menționat suma de 30.667 de euro existentă în cont la momentul respectiv, ceea ce, în opinia sa, demonstrează că nu a avut intenția de a ascunde nici contul, nici banii. El a insistat că toate fondurile provin de la părinții săi și nu au legătură cu activitatea sa profesională.
Reclamantul a mai susținut că a fost evaluat de o Comisie care nu a fost legal constituită, lipsind independența, imparțialitatea și transparența, invocând informații publice despre lipsa de integritate a unor membri. De asemenea, a comparat cazul său cu al altor candidați, afirmând că nedeclararea unor conturi bancare nu este motiv suficient pentru dubii serioase. Totodată, a semnalat o viciere a procedurii, subliniind lipsa transparenței privind membrii Secretariatului, modul lor de selecție și posibile conflicte de interese.
Ce argumente a adus CSJ în favoarea promovării candidatului Ion Chirtoaca
Completul de judecată special a constatat că probele și datele financiare analizate nu justifică existența unui dubiu serios privind integritatea financiară a candidatului Ion Chirtoaca. Transferurile bancare efectuate în perioada relevantă provin legal și transparent din veniturile părinților săi, iar candidatul nu a folosit aceste sume în scopuri personale, ci doar pentru a acoperi nevoile familiei părinților săi. Contul bancar în care au fost efectuate transferurile a fost deschis și gestionat în mod transparent, fără intenția de a ascunde fondurile.
În plus, Ion Chirtoaca și-a respectat obligațiile de declarare financiară după ce a fost numit judecător în 2016, indicând corect contul și sumele deținute, ceea ce arată buna sa-credință și conformarea cu legislația.
Prin urmare, Completul a apreciat explicațiile candidatului ca fiind credibile și în concordanță cu contextul social și economic al familiei sale. Astfel, decizia Comisiei de evaluare din 21 mai 2024 a fost considerată neîntemeiată, întrucât nu a analizat corect și complet probele relevante administrate în cadrul evaluării reluate.
„Completul de judecată special opinează că, în cadrul evaluării inițiale și a celei reluate, reclamantul Ion Chirtoaca a desființat toate dubiile formulate de către Comisia de evaluare în notificarea cu privire la faptele și dubiile serioase. Iar Comisia de evaluare, la rândul său, nu a demonstrat, printr-o analiză factologică și juridică riguroasă, că reclamantul Ion Chirtoaca și părinții acestuia nu au putut argumenta sursa mijloacelor bănești transferate în contul bancar al reclamantului și a celor depuse în contul de depozit al tatălui acestuia”, se arată în decizia CSJ.
Prin urmare, Completul de judecată special a votat în unanimitate pentru promovarea magistratului Ion Chirtoaca.
Cine este Ion Chirtoacă?
Ion Chirtoacă a fost numit pe 17 martie 2016, prin Decretul președintelui Republicii Moldova, în funcția de judecător la Judecătoria Centru, municipiul Chișinău, pe un termen de 5 ani. La jumătate de an diferență, acesta a fost desemnat judecător la Judecătoria Chişinău, nou-create, începând cu 1 ianuarie 2017.
La aproximativ un an și jumătate de la numire, judecătorul a fost detașat temporar de la funcția sa de judecător la Judecătoria Chișinău. Conform acestei hotărâri, Ion Chirtoacă a fost numit pentru a ocupa funcția de consultant în cadrul Secției instruire inițială, Direcția instruire și cercetare a INJ. Detașarea sa a avut scopul de a contribui la procesul de formare și instruire a noilor judecători, iar termenul pentru acest mandat a fost de 18 luni, începând din 4 iunie 2018.
Peste jumătate de an, a fost desemnat judecător specializat în materie de drept penal la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, începând cu 1 ianuarie 2019. Iar la 5 iunie 2020, Chirtoacă a trecut cu succes procesul de evaluare a performanțelor profesionale. În urma acesteia i-a fost atribuit calificativul „foarte bine”.
Magistratul Ion Chirtoacă, a solicitat, pe 9 martie 2021, să fie numit, în continuare, judecător până la atingerea plafonului de vârstă, având în vedere că împuternicirile sale de judecător urmau să expire, pe 17 martie când se împlineau 5 ani de la activitate. De asemenea, el a cerut ca materialele necesare pentru evaluarea sa să fie trimise Colegiului de evaluare a performanțelor judecătorilor, pentru a permite evaluarea extraordinară.
Judecătorul Ion Chirtoacă nu a fost supus procedurilor de evaluare ordinară sau extraordinară a performanțelor, din cauza imposibilității desfășurării activității de Colegiul de evaluare a performanțelor judecătorilor.
Ulterior, la data de 17 martie 2022, prin cererea adresată CSM, Ion Chirtoacă a solicitat numirea sa în funcția de judecător, până la atingerea plafonului de vârstă, în legătură cu expirarea împuternicirilor. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a reținut că a remis, pe 15 aprilie 2022, președintelui Republicii Moldova dosarul personal al judecătorului Ion Chirtoacă pentru soluționarea chestiunii privind numirea în funcție până la atingerea plafonului de vârstă. Totuși, acesta a fost inclus printre magistrații a căror numire în funcție până la atingerea plafonului de vârstă a fost refuzată de președinta Maia Sandu în toamna anului 2022.
Ulterior, la 1 iulie 2024, a fost examinată cererea judecătorului Ion Chirtoacă de la Judecătoria Chișinău, privind înaintarea propunerii repetate președintelui Republicii Moldova de numire în funcție până la atingerea plafonului de vârstă. Din a doua încercare, solicitarea fost acceptată de președinte pe 30 august 2024.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Încurajarea Transparenței Judiciare prin Instrumente Digitale”, implementat de A.O. „Juriştii pentru drepturile omului” cu suportul National Endowment for Democracy, care nu influenţează în niciun fel subiectul şi conţinutul investigaţiilor publicat.