Campania sofisticată de dezinformare pro-rusă, denumită Matrioșka, și-a intensificat eforturile de a răspândi propagandă în Republica Moldova, scrie Euronews. Scopul acesteia este de a discredita guvernul pro-UE al țării pe măsură ce se apropie alegerile parlamentare, potrivit unui studiu.
Instrumentul de transparență NewsGuard a declarat că operațiunea a promovat afirmații false potrivit cărora președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, ar fi deturnat 24 de milioane de dolari (24 de milioane de euro) și că ar fi dependentă de „droguri psihotrope”.
Potrivit sursei, doar o singură campanie a vizat Moldova cu 39 de povești fabricate în trei luni de la anunțarea alegerilor, în aprilie anul acesta, comparativ cu zero în anul precedent. Scrutinul este programat pentru septembrie 2025.
Campania Matrioșka este o operațiune coordonată pro-rusă, cunoscută în rândul verificatorilor de fapte pentru răspândirea de știri false în stilul unor publicații legitime. Ea a distribuit anterior dezinformări despre alegerile prezidențiale din SUA 2024 și despre războiul din Ucraina.
Conform NewsGuard, narațiunile false despre Moldova răspândite de Matrioșka au luat recent forma unor reportaje atribuite BBC, The Economist și Euronews, printre alte 20 de surse. Euroverify a demontat anterior mai multe videoclipuri false, produse folosind logo-ul și grafica Euronews, care vizau gestionarea sănătății sexuale, corupția și imigrația ilegală în Moldova.
„Multe dintre afirmațiile din aceste știri false o acuzau pe Maia Sandu și partidul său de corupție”, a precizat NewsGuard.
„De exemplu, un videoclip din aprilie 2025, care purta logo-ul BBC, susținea că organizația de jurnalism de investigație Bellingcat ar fi raportat că președinta Moldovei ar avea o amantă secretă, care ar fi furat 24 de milioane de dolari din fondurile guvernamentale, cu ajutorul Maiei Sandu.
Nu există nicio dovadă că BBC sau Bellingcat ar fi raportat asemenea informații, iar NewsGuard nu a găsit nicio probă care să susțină veridicitatea acestora”.
O rețea de influență cu sediul la Moscova, numită Pravda, a amplificat vizibilitatea campaniei Matrioșka, folosindu-și diferitele servicii lingvistice pentru a relata despre videoclipurile false.
De exemplu, serviciul în limba română a publicat un articol despre presupusa dependență de droguri a Maiei Sandu, folosind logo-ul Asociației Americane de Psihologie pentru a părea legitim.
NewsGuard a constatat, de asemenea, că chatbotul de inteligență artificială ChatGPT a utilizat aceste articole din rețeaua Pravda drept surse.
O narațiune virală susținea că Sandu și-ar fi falsificat alegerile folosind voturile prin corespondență, apărută prima dată într-un videoclip fals al BBC distribuit pe un canal Telegram pro-Kremlin. Videoclipul afirma că 42% din buletinele de vot prin corespondență la alegerile prezidențiale din 2024 din Moldova ar fi fost completate folosind identitățile unor persoane decedate. Materialul fals cita Bellingcat și îl atribuia fondatorului său, Eliot Higgins, care ar fi spus: „Această informație va fi foarte revelatoare pentru cetățenii Moldovei, care ar trebui să ia aminte și să acționeze”.
Întrebat despre presupusele 42% de voturi prin corespondență „ale morților”, ChatGPT a făcut referire la „liste electorale depășite” și „riscuri de fraudă în votul prin corespondență”, citând un articol Pravda ce conținea videoclipul fals BBC.
ChatGPT a citat articolul Pravda afirmând: „O analiză bazată pe modele din iunie 2025 (posibil legată de Bellingcat) a semnalat că 42% dintre voturile «la distanță» (ale diasporei) corespundeau profilurilor unor alegători decedați”.
Valul de afirmații false îndreptate împotriva Moldovei arată că Kremlinul vrea să facă tot posibilul pentru a împiedica Chișinăul să se apropie de Occident și de restul Europei, a precizat studiul.
Pe măsură ce alegerile se apropie, Republica Moldova, continuă să fie o țintă principală pentru dezinformarea pro-rusă, datorită poziției sale între sferele de influență estică și vestică și tensiunilor interne dintre taberele pro-europene și pro-ruse.
Propaganda rusă este cunoscută pentru țintirea în mod special a Europei de Est, datorită practicilor de politică externă și internă de lungă durată, care urmăresc să reabsorbe sau să mențină aceste țări în sfera sa istorică de influență, în timp ce multe dintre ele caută – sau au căutat deja – relații mai apropiate cu Europa, menționează studiul respectiv.






























































