Turbulențele în zboruri au devenit mai dese și mai intense decât acum 50 de ani, avertizează cercetătorii. Cele mai riscante sunt turbulențele de aer curat, invizibile și imposibil de detectat cu radarul clasic, care apar la altitudini de croazieră, lângă curenții jet, relatează interestingengineering.com. Turbulențele bruște și imprevizibile au provocat răni și, în cazuri rare, chiar decese.
Specialiștii spun că industria aviatică lucrează la tehnologii precum senzori LIDAR, capabili să identifice turbulența la până la 16 km distanță. Între timp, piloții se bazează pe prognoze și rapoarte de la alte aeronave.
Un studiu din 2023 arată că turbulențele severe au crescut cu 55% din 1979, posibil și din cauza schimbărilor climatice, care perturbă curenții jet.
Între 2009 și 2021, în SUA, turbulențele au provocat răniri grave pentru peste 140 de persoane, iar în 2024 un zbor Londra–Singapore s-a soldat cu victime.
În prezent, piloții se bazează mai ales pe prognoze meteo și pe rapoartele altor zboruri pentru a evita zonele turbulente. O mai bună detectare ar fi un progres major pentru siguranța aviației.
În același timp, designul aeronavelor s-a îmbunătățit. Avioanele moderne sunt construite cu aripi flexibile, un control aerodinamic mai bun și sisteme avansate de pilot automat. Aceste caracteristici le fac mai rezistente atunci când sunt lovite de turbulențe.
Studii anterioare sugerează că schimbările climatice ar putea agrava turbulențele de aer curat, dar datele limitate și dificultățile de modelare înseamnă că aceste concluzii trebuie privite ca sugestive, nu definitive.
Aerul mai cald, generat de creșterea emisiilor de dioxid de carbon, ar putea perturba curenții jet și crește instabilitatea la altitudinile de croazieră.
Experții recomandă ca pasagerii să țină centura cuplată pe tot parcursul zborului, chiar și atunci când cerul pare liniștit.































































