Moldova poartă discuții cu Bulgaria și România, inclusiv cu compania Rompetrol, pentru a asigura necesarul de benzină, motorină și kerosen pentru aeronavele care efectuează curse de la Aeroportul Chișinău. Aceste negocieri vin după ce țara noastră s-a aliniat la sancțiunile impuse de Statele Unite împotriva companiei Lukoil, iar autoritățile au respins oferta acesteia de a-și vinde activele și de a ceda infrastructura aeroportuară unei alte companii.
Potrivit ministrului Energiei, Dorin Junghietu, Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru Securitatea Statului a refuzat propunerea companiei din considerente de securitate națională.
Ulterior, autoritățile au propus achiziționarea depozitului Lukoil din Aeroport, pentru ca statul să preia infrastructura și resursele companiei, stabilind termenul limită pentru depunerea ofertei la 17 noiembrie. Astfel, autoritățile confirmă ceea ce spuneau sursele TV8 - Lukoil Moldova are 10 zile la dispoziție pentru a-și vinde activele de la aeroport.
„Totodată, precum au făcut și alte țări din UE, am solicitat o derogare temporară de la SUA de operare a companiei sub sancțiuni până rezolvăm problema, așa încât aprovizionarea cu resurse petroliere a Republicii Moldova să nu fie perturbată, iar viața oamenilor de zi cu zi să nu fie afectată”, se mai arată în postarea ministrului de pe Facebook.
În prezent, Lukoil deține o serie de benzinării și controlează piața petrolieră din Republica Moldova, fiind și proprietarul depozitului de combustibili din Aeroport, responsabil cu furnizarea și încărcarea avioanelor.
Începând cu 21 noiembrie 2025, însă, compania va fi în incapacitate de funcționare din cauza sancțiunilor impuse de SUA în octombrie, care au dus la blocarea conturilor și activelor sale, precum și la refuzul Trezoreriei SUA de a permite vânzarea către compania Gunvor.
TV8.md amintește că SUA au inclus gigantul rus Lukoil în lista sancțiunilor. La scurt timp, compania a anunțat că își va vinde toate activele din afara Rusiei.
Ulterior, gigantul elvețian Gunvor a renunțat la ideea de a cumpăra activele Lukoil din afara Rusiei. Asta după ce Trezoreria americană a subliniat: „președintele Donald Trump a fost clar că războiul trebuie să se încheie imediat. Atâta timp cât Putin continuă uciderile fără sens, marioneta Kremlinului, Gunvor, nu va primi niciodată o licență pentru a opera și a obține profit”.
De atunci, Executivul caută soluții pentru a preveni situația în care să fie dat peste cap graficul zborurilor, pentru că Lukoil-Moldova, singurul furnizor de carburanți pentru avioane, este constrâns să-și încheie activitatea din cauza sancțiunilor americane ce vor intra în vigoare pe 21 noiembrie.
Se discută mai multe soluții - preluarea activelor de către aeroport, dar și spargerea monopolului prin liberalizarea activității de alimentare a aeronavelor. La această etapă există cel puțin o companie aeriană gata să legifereze o stație nouă de alimentare cu kerosen. O altă problemă este că jumătate din benzina vândută pe piața locală este importată de Lukoil-Moldova, care mai deține și o cotă de 20% din piața de motorină. Cu toate aceste, autoritățile cred că ceilalți jucători de pe piață sunt în măsură să acopere un eventual deficit de carburanți.

































































