Costurile construcției liniei Chișinău-Vulcănești vor fi suportate de către cetățeni, prin intermediul tarifului de transport, dar fără a-l crește semnificativ. Anunțul a fost făcut de ministrul Energiei, Dorin Junghietu, pe 22 decembrie, în cadrul unei conferințe de presă dedicată totalurilor anului 2025.
„Recuperarea investiției acestei linii se face prin tariful de transport, dar știm foarte bine că inclusiv o creștere la tariful de transport, care a fost adoptat în această vară de către ANRE pentru Moldelectrica, nu a avut un impact foarte sau semnificativ asupra facturilor finale. De aceea, perioada de recuperare a acestei investiții se extinde, pentru a nu avea un impact semnificativ asupra tarifului”, a declarat Dorin Junghietu.
Potrivit ministrului, construcția liniei are două scopuri majore. Primul constă în diminuarea dependenței de nodul energetic de la Cuciurgan, considerat un element vulnerabil al sistemului energetic național, iar al doilea urmărește modernizarea infrastructurii, întrucât linia Vulcănești-MGRES-Chișinău, construită în anii ’60, se apropie de finalul duratei sale normale de funcționare, estimată la circa 50 de ani.
„Întrebarea este din ce gaz o să producă ei energia electrică, întrucât cu cele 2,5 sau 3 milioane de metri cubi de gaze își acoperă necesarul lor de energie electrică. Știm foarte bine cum primesc ei acest gaz. Iar o eventuală achiziționare de către Guvernul Republicii Moldova a gazului și transmiterea acestuia spre procesare, la costul actual al gazelor, acest mecanism nu este eficient economic”, a subliniat Junghietu.
De asemenea, în viziunea autorităților, dezvoltarea noilor linii de transport, inclusiv proiectele Bălți-Suceava și Strășeni-Gutinaș, vor asigura o interconectare mai bună a țării noastre cu piețele regionale și europene.
„Construcția liniilor are în primul rând scopul de a ne interconecta mai bine. Un acces la piață diversificat automat va permite o stabilizare a prețurilor regionale”, a menționat oficialul, în contextul în care Moldova dispune doar de un singur interconector de înaltă tensiune cu Uniunea Europeană, de 400 KV, în timp ce legătura cu Ucraina funcționează la nivel de 330 KV.
Recent, în cadrul emisiunii „Мнение” cu Iulia Budeci de la 1TV, Junghietu a declarat că linia Chișinău-Vulcănești „intră în faza de testare”.
„Lucrările de construcție ale liniei s-au încheiat. Acum se fac ultimele ajustări, măsurători. Vorbim despre 157 de kilometri de linie, există secțiuni ce trebuie măsurate, trebuie verificat că înălțimea conductorului corespunde, că instalările sunt corecte”, a declarat ministrul.
La moment, încă au loc lucrări de construcție la ambele stații, motiv pentru care lansarea testării întregului proiect ar putea avea loc în ianuarie 2026.
Linia Vulcănești-Chișinău are o lungime de 157 de kilometri, traversează 35 de localități din 8 raioane și este susținută de 508 stâlpi de înaltă tensiune. Noua infrastructură va putea transporta peste jumătate din consumul necesar de energie al țării în perioadele de vârf.
Lucrările la linia electrică au început în 2024, după mai multe runde de amânări. Costurile totale ale proiectului energetic se ridică la 61 de milioane de euro, dintre care 27 de milioane sunt pentru construcția liniei. Banii sunt oferiți sub formă de împrumut de către Banca Mondială.































































