UPDATE: Reacția Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene la acuzațiile transportatorilor
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a trimis plângeri la Procuratura Generală și la Guvern în care acuză Ministerul de Externe de „protecționism” și de faptul că ar promova interesele anumitor companii la realizarea curselor pentru repatrierea cetățenilor în perioada stării de urgență. De asemenea, angajații MAEIE sunt acuzați că se implică în organizarea curselor ilegale de către companii străine, cu prețuri exagerate pentru biletele de călătorie, în defavoarea firmelor locale.
Transportatorii enumeră în plângere cinci încălcări grave pe care le-ar admite Ministerul de Externe:
- Prima gravă încălcare pe care o semnalăm este că MAEIE a acordat sprijinul diplomatic, fie direct, fie prin ambasade/consulate, pentru a crea coridor verde pentru cursele neautorizate de CSE. O parte din aceste curse au fost efectuate de companii de transport străine la un preț exagerat.
- A doua încălcare gravă este că atât CSE cât și alte autorități ale statului au fost duse în eroare de către MAEIE și structurile subordonate în privința numărului de cetățeni care și-au manifestat dorința de a se repatria. Numărul a fost substanțial micșorat.
- A treia încălcare constituie acțiunile de „comercializare” a datelor personale a cetățenilor noștri care au apelat la ambasade/consulate pentru a se înscrie în listele de repatriere. Astfel, după transmiterea datelor către structurile MAEIE, și până la autorizarea unor curse de către CSE, cetățenii Republicii Moldova erau contactați de persoane din numele companiilor de transport, care deja numeau data cursei (în multe cazuri aceasta a fost o informație falsă) și încasau avansul pentru curse.
- A patra încălcare gravă comisă de către MAEIE și structurile sale constă în participarea indirectă la crearea situațiilor de „blocaj” a cetățenilor noștri la diferite frontiere străine. Semne evidente de participare a personalului MAEIE la organizarea curselor ilegale din străinătate, care ulterior au fost blocate de autoritățile germane, ucrainene sunt observate la cursele din Paris, Polonia, Rusia. În urma acestor aventuri inițiate de unele companii de transport, cu sprijinul MAEIE, cetățenii Republicii Moldova au fost nevoiți să înnopteze și să stea la hotare străine câteva zile.
- A cincea încălcare comisă de MAEIE constă în blocarea deciziilor CSE și comisiei ANTA de selectare a transportatorilor pentru cursele de repatriere prin neorganizarea coridorului verde prin țările de tranzit sau tărăgănarea la maxim a acestei proceduri. Transportatorii care au fost selectați pentru organizarea curselor din Rusia (hotar cu Ucraina) la prețul de 33 lei, din Lipețc și Minsk (ambii la data de 13 mai 2020) până acum nu au primit documentele pentru plecare din cauza lipsei coridorului prin Ucraina/Rusia și Ucraina/Belarus. Cetățenii noștri aflați acum în Belarus au fost expulzați din Suedia și se află în Minsk în așteptarea cursei.
De asemenea în perioada lungă de tărărgănare a organizării coridorului, personalul MAEIE este implicat în organizarea curselor ilegale de către companiile străine care preiau acești cetățeni la un preț exagerat și lasă cursele autorizate fără pasageri, astfel descurajând transporatorii de a mai participa la concursuri”, se spune în plângerea Asociației Transportatorilor.
APOTA anunță că a semnalat aceste nereguli și în alte plângeri depuse anterior la instituțiile de stat, dar nu au fost auziți.
„Cu regret, în loc să fie investigate de urgență aceste chestiuni, inclusiv cu sancționarea persoanelor vinovate și excluderea încălcărilor pe viitor, asistăm la agravarera situației și continuarea abuzurilor”, scrie APOTA, care solicită Procuraturii Generale examinarea urgentă a plângerii și atragerea la răspundere a persoanelor vinovate.
Vom reveni mai târziu cu reacția Ministerului de Externi la aceste acuzații.