După anunțul îngrijorător al Autorității Aeronautice Civile despre riscul falimentării Air Moldova, jurnaliștii „Cutia Neagră PLUS” au analizat rapoartele financiare ale companiei depuse la Biroul Național de Statistică. Pentru cea mai recentă investigație, „Capcana lui Șor de la Air Moldova”, echipa a consultat rapoartele începând cu 2018, anul în care a fost privatizată Air Moldova.
Cifrele arată că datoriile companiei au crescut constant în fiecare an, depășind deja două miliarde de lei în 2022.
În toamna anului 2018, Guvernul democrat condus de Pavel Filip a decis să scoată la privatizare întreprinderea de stat Air Moldova, motivând că aceasta s-a înglodat în datorii, iar un eventual investitor va reuși să o salveze de la faliment.
În urma privatizării, statul a încasat doar 50 de milioane de lei, iar agentul economic s-a obligat să achite datoriile de 1,2 miliarde de lei pe care le avea în acel moment Air Moldova.
O comisie parlamentară de anchetă care a analizat procesul de privatizare a Air Moldova a stabilit că investitorii nu și-au onorat obligațiile, iar compania a continuat să acumuleze datorii.
„La aproape un an de la privatizarea acestei companii, situația Air Moldova nu s-a îmbunătățit”, a spus fostul președinte al Comisiei parlamentare de anchetă Igor Munteanu.
„Conform informațiilor contabile transmise la adresa Agenției Proprietății Publice, până la data de 31 iulie 2019, suma datoriilor nu a suferit schimbări esențiale, iar noii proprietari nu au atras niciun leu din resurse proprii sau finanțări pe termen lung.”
Situația financiară la Air Moldova s-a agravat după sistarea zborurilor din cauza pandemiei de COVID.
Potrivit rapoartelor financiare, consultate de reporterul Cutiei Negre, compania a încheiat anul 2020 cu datorii de peste 1,2 miliarde de lei și pierderi de 321 de milioane de lei.
În mai 2020, reprezentanții Air Moldova au recunoscut public că au datorii mari. Ei au anunțat că au luat un credit de două milioane de euro de la o bancă din Federația Rusă, pentru a stinge parțial datoriile, dar împrumutul le-a părut suspect autorităților și l-au blocat.
„Managementul a luat decizia să recurgem la resurse împrumutate”, a spus directorul comercial AIR Moldova Iuri Cramarenco.
„Noi am luat un credit dintr-o bancă din Federația Rusă. Resursele au venit pe contul bancar al întreprinderii, dar noi nu le putem folosi pentru a achita datoriile față de creditorii noștri. Explicația formală este bănuiala apărută privind proveniența banilor. După informația care circulă în mass-media și în societate, noi ne-am pomenit în centrul unui conflict politic. Avem o rugăminte către stat, să nu ne implice pe noi și să ne permită să lucrăm liber, să putem folosi resursele și să ieșim cu demnitate din criza profundă prin care trece economia și domeniul aviatic.”
În 2021, datoriile Air Moldova au depășit deja un miliard și jumătate de lei.
Raportul financiar pentru 2022 nu a fost publicat deocamdată de Biroul Național de Statistică, dar Autoritatea Aeronautică Civilă a prezentat la solicitarea Cutiei Negre cifre preliminare care atestă datorii de peste 2 miliarde de lei acumulate de Air Moldova.
Deși anul trecut a crescut cu o treime numărul pasagerilor transportați de Air Moldova în comparație cu anul 2021, compania a înregistrat pierderi de două ori mai mari - aproape jumătate de miliard de lei.
Potrivit surselor Cutiei Negre, în prezent Air Moldova datorează peste 53 de milioane de lei Organizației Europene pentru Siguranța Navigației Aeriene - EUROCONTROL.
Iar cea mai mare sumă, peste 680 de milioane de lei, este datoria acumulată față de Avia Invest, firma afiliată lui Ilan Șor concesionară a aeroportului din Chișinău.
Pe 6 martie curent, la Judecătoria Chișinău a fost înregistrat un dosar civil prin care Avia Invest solicită încasarea datoriilor de la Air Moldova.
Operatorul aerian refuză să vorbească despre datorii, dar infirmă un posibil faliment.
„Orice informație legată de activitatea financiară sau comercială a companiei, în raport cu alte entități comerciale este protejată de secretul comercial. Compania își îndeplinește toate obligațiunile pe care le are față de bugetul de stat”, a subliniat Air Moldova.
Investigația completă Capcana lui Șor de la Air Moldova poate fi citit AICI.