În disperarea de a găsi bani pentru salariile angajaților, administrația Căiii Ferate a Moldovei a cerut undă verde de la autorități pentru a vinde Palatul de Cultură a Feroviarilor. O solicitare în acest sens a fost depusă la Agenția Proprietății Publice. Instituția susține că analizează această cerere, însă, deocamadă, nu este clar când ar putea da un aviz la solicitate și nici câți bani s-ar putea obține din vânzarea imobilului.
„Pentru a putea vinde Palatul Feroviarilor este necesar ca în acest sens sa fie aprobata o hotărâre de Guvern. Statul trebuie să facă și o evaluare a valorii construcției cu suprafața de peste 110 mii de metri pătrați. Între timp agenții imobiliari estimează că terenul de aproximativ două hectare pe care este construit Palatul Feroviarilor ar putea costa între șase și 12 milioane de euro”.
Autoritățile spun că vor examina solicitarea CFM, însă până a se lua o decizie finală în acest sens mai este cale lungă.
„ Noi nu vorbim astăzi că acest obiectiv gata se vinde. Orice decizie va fi consultată public, va fi un proces participativ, procesul de avizare, cu mai multe ministere cu toți factorii care sunt implicați sau sunt afectați de această hotărâre și inclusiv cu societatea civilă. Atunci urmează să fie luată decizia ce urmează să fie ulterior în acea zonă cu atât mai mult că subiectul ține de administrația publică locală, în dependență de ce zonă urbanistică este, ce poate fi acolo, poate să fie păstrat”, a menționat directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari.
Până de curând Palatul Feroviarilor a fost gajat la o bancă comercială, pentru un împrumut contractat de CFM în 2013, dar care a fost returnat.
„ Astăzi conform Registrului Bunurilor Imobile figurează grevarea, din ceea ce mi-a fost raportat de Calea Ferată ei au o scrisoare din partea băncii pentru a ridica această interdicție. Din 2013 -2015 sunt aceste contracte, în diferite perioade au fost diferite sume”, a subliniat directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari.
Palatul Feroviarilor are mai multe săli de concerte, săli sportive, dar și un muzeu al căilor ferate. În prezent aici activează 37 de angajați. Datele publice arată că instituția se confruntă cu probleme financiare, anul trecut având pierderi de peste opt milioane de lei. Între timp, Agenția Proprietății Publice a anunțat că nu a semnat cererea de demisie a actualului director al CFM, Serghei Tomșa. APP încearcă să-l convingă pe acesta să rămână în funcție până va fi găsit un înlocuitor. Ieri, președintele Parlamentului, Igor Grosu a declarat că statul nu poate plăti salariile feroviarilor luând dintr-un buzunar și punând în altul și a criticat managementul companiei.
„Managementul acestei instituții trebuie să răsuflece mânicile și să se pună pe treabă. Nu poți tot timpul să iai dintr-un buzunar și să pui în alt buzunar asta e businees nu e societate de binefacere sau fundație de de caritate este afacere. Mulți fug de acolo, inclusiv aceia din perioada în care erau acolo când s-au creat aceste datorii”, a punctat președintele Parlamentului, Igor Grosu.
Contactat de TV8, Serghei Tomșa nu a dorit să explice motivul pentru care și a prezentat cererea de demisie. Problemele financiare ale CFM se âin în lanț, în ultimii ani. În prezent, doar zece din cele 34 de filiale ale Căii Ferate din Moldova și-au primit lefurile pentru luna august. În prezent, datoriile față de furnizori se ridică la peste 1,2 miliarde de lei.
Guvernul caută bani pentru modernizarea infrastructurii feroviare, astfel încât CFM să transporte mai multă marfă și să obțină venituri mai mari pentru activitatea operațională și plata salariilor. Totodată, o soluție imediată pentru rezolvarea problemelor feroviarilor ar fi vânzarea unor obiecte de patrimoniu din gestiunea CFM care nu mai sunt necesare. Pe termen lung, Guvernul propune ca CFM să fie restructurată în trei entități distincte: infrastructură, transport de pasageri și transport de mărfuri, astfel încât activitățile să fie gestionate mai eficient.